Hellre räkningen på papper än som e-faktura
Nio av tio svenskar tycker att det är viktigt att kunna få räkningar hemskickade till brevlådan. En av fyra tycker det är viktigt att kunna få räkningen i elektronisk form, till exempel som e-faktura. Det visar en undersökning som SIFO gjort för andra året i rad på uppdrag av Posten.
I rapporten Brevvanor 2007 har Posten undersökt svenska folkets vanor och attityder till fysisk och elektronisk information. Undersökningen pekar på förändringar som påverkar såväl Postens verksamhetsområden som svenskars vardag.
- Pappret fyller en viktig funktion för de allra flesta svenskar som föredrar att få viktig information som räkningar och deklarationer i pappersform. Samtidigt finns det en långsam trend mot en ökad positiv inställning till att ta emot information i elektronisk form. Därför är det viktigt för företag och myndigheter att vara lyhörda för vilken kommunikationsform mottagarna föredrar, säger Andreas Falkenmark, VD Posten Meddelande.
Åtta av tio svenskar vill själva kunna välja om de ska ta emot information på papper eller elektroniskt. Över hälften säger att de skulle bli mycket irriterade om valfriheten togs ifrån dem. För företag, organisationer och myndigheter som vill kommunicera med breda mottagargrupper blir det därför viktigt att vara flexibel och kunna erbjuda både brev och elektroniska alternativ.
Några av de viktigaste resultaten från rapporten Brevvanor 2007 är:
Läs mer:
Hela rapporten "Brevvanor 2007 - en rapport om svenska folkets vanor och attityder till fysisk och elektronisk information" kan laddas ned via följande länk: http://www.posten.se/img/cmt/PDF/brevvanor_2007.pdf
För ytterligare information:
Posten medierelationer, tel: 08-23 10 10 (dygnet runt), e-post: press@posten.se
Om undersökningen:
Undersökningen bygger på telefonintervjuer med 2000 respondenter i ett riksrepresentativt urval. Intervjuerna genomfördes av Sifo Research International under perioden 20 till 30 november 2006. Med Postens hjälp kan meddelanden och varor levereras snabbt, säkert och kostnadseffektivt. Vi möjliggör mervärden hos våra kunder genom att kombinera fysiska och elektroniska flöden där Postens tjänster också kan integreras i våra kunders verksamhet. Med över 3 000 serviceställen ger vi daglig service till 4,5 miljoner hushåll och 900 000 företag i Sverige. Varje dag hanterar vi över 20 miljoner försändelser. Med drygt 30 000 medarbetare och en omsättning på över 25 miljarder kronor är vi en av Sveriges större koncerner. Posten AB (publ) är ett publikt aktiebolag som ägs av svenska staten. Besök oss gärna på www.posten.se
Nedladdningar
Senast uppdaterad: