Hoppa över navigering och sök
Vi stöder inte längre Internet Explorer. Överväg att byta till Chrome, Edge, Firefox eller en liknande webbläsare för en snabbare och smidigare upplevelse. Öppna i Microsoft Edge
Varukorg

Din varukorg har gått ut!

Vänligen klicka på fortsätt för att lägga till varor på nytt

Fortsätt
2006-11-13 12:00

Svenskarna vill själva välja elektronisk eller fysisk information

​Mer än varannan svensk (56 procent) blir mycket irriterad när företag, myndigheter och organisationer försöker bestämma på vilket sätt de ska kommunicera med dem. För nio av tio svenskar är det mycket viktigt att kunna få räkningar i pappersform till postlådan. Det framgår i en ny rapport från Posten.

Rapporten Från Internetfantaster till Försiktiga traditionalister är en fördjupningsstudie om svenska hushållens posthantering och bygger på fyra undersökningar som Posten har gett SIFO Research International i uppdrag att genomföra och analysera. I rapporten framgår även att tre av fem svenskar föredrar fysiska brev framför e-post när det är mycket text. Mycket få (15 procent) säger också att de tycker att tekniken idag är så säker att de är beredda att ta emot all viktig information som e-post. 

"En del företag och myndigheter ser säkert en besparingspotential i att bara kommunicera elektroniskt med sina kunder. Men det kan visa sig vara en kostnad i form av missnöjda kunder. Alla kunder är inte lika. För många svenskar spelar pappret en stor roll", säger Anders Åsberg på Posten. 

Med utgångspunkt från undersökningar har fyra olika konsumentgrupper utkristalliserats baserat på attityder till fysisk och elektronisk information. I rapporten beskrivs hur stor andel av svenska befolkningen som tillhör respektive konsumentgrupp och hur de hanterar post. 

  • Internetfantaster. Avancerade Internetanvändare som betalar räkningar via Internet och inte uppskattar fysiska brev (16,8 procent av befolkningen).
  • Brevvänliga surfare. Avancerade Internetanvändare som betalar räkningar via Internet och uppskattar fysiska brev (38,0 procent av befolkningen).
  • Måttliga surfare. Använder Internet i begränsad utsträckning och betalar inte sina räkningar via Internet. Uppskattar fysiska brev (29,7 procent av befolkningen).
  • Försiktiga traditionalister. Har inte tillgång till Internet. Många äldre finns i denna grupp, liksom låginkomsttagare och boende på landsbygden (15,5 procent av befolkningen).
  • För mer information kontakta:
    Postens presstjänst, tel: 08- 23 10 10, e-post: press@posten.se 

    Hela rapporten går att ladda ner via länken nedan.    

    Om undersökningarna:
    Rapporten "Från Internetfantaster till försiktiga traditionalister" bygger på sammanlagt fyra undersökningar. I november 2005 intervjuades 1 000 svenskar i ett riksrepresentativt urval. Under 2004, 2005 och 2006 har 5 000 svenskar i ett riksrepresentatativt urval intervjuats vid varje tillfälle. I september 2006 genomfördes dels fyra fokusgrupper samt fyra hemma-hos-intervjuer, ett i varje konsumentsegment, för att öka förståelsen för hur olika hushåll hanterar sin viktiga post.  

    Med Postens hjälp kan meddelanden och varor levereras snabbt, säkert och kostnadseffektivt. Vi möjliggör mervärden hos våra kunder genom att kombinera fysiska och elektroniska flöden där Postens tjänster också kan integreras i våra kunders verksamhet. Med över 3 000 serviceställen ger vi daglig service till 4,5 miljoner hushåll och 900 000 företag i Sverige. Varje dag hanterar vi över 20 miljoner försändelser. Med drygt 30 000 medarbetare och en omsättning på över 25 miljarder kronor är vi en av Sveriges större koncerner. Posten AB (publ) är ett publikt aktiebolag som ägs av svenska staten. Besök oss gärna på www.posten.se

    Nedladdningar


    Senast uppdaterad: 2006-11-13 12:00