Hoppa över navigering och sök
Vi stöder inte längre Internet Explorer. Överväg att byta till Chrome, Edge, Firefox eller en liknande webbläsare för en snabbare och smidigare upplevelse. Öppna i Microsoft Edge
Varukorg

Din varukorg har gått ut!

Vänligen klicka på fortsätt för att lägga till varor på nytt

Fortsätt
2006-11-23 12:00

Svenska mästarna i direktreklam korade

​Årets vinnare i Guldlådan, svenskt mästerskap i direktreklam, presenterades igår kväll i samband med DR-dagen på Tomteboda. I år firar tävlingen femårsjubileum och intresset har varit större än något tidigare år. Tävlingskategorierna var liksom föregående år - kreativitet, effekt, lojalitet och en speciell klass för reklamskolorna.

- Intresset för årets tävling har varit rekordstort. Över 200 bidrag har varit med och tävlat och de flesta håller en mycket hög kvalitet. Eftersom direktreklam utgör en så stor del av den totala reklamkakan, 16%, är det av stort intresse för byråerna att visa effekt både kreativt och affärsmässigt. Något årets bidrag lyckats väldigt bra med, säger Mikael von Ekensteen som är chef för DR-akademien på Posten. Vinnarna och juryns motiveringar presenteras i bifogad bilaga.

På Postens hemsida www.posten.se/guldladan finns mer information om tävlingen.   

Högupplösta bilder på de vinnande bidragen finner du via nedanstående länk:
http://cws.huginonline.com/P/134112/pressbilder_v2.html 

För mer information 

Mikael von Ekensteen, chef DR-akademien
Tel: 08-781 21 53
Mail: mikael.ekensteen@posten.se 

Postens presstjänst
Tel: 08-23 10 10
Mail: press@posten.se  

Vinnarna i årets tävling 

Kategori: Kreativitet B2B
Kampanjens namn: Förskönade projektledare
Vinnare: Åkestam & Holst
Uppdragsgivare: Mods 

Kampanjen syftar till att visa hur bra Mods är på att göra retuscher och annat reproarbete. Den består av ett foto med korrekturmarkeringar och en färdigkorrigerad variant som "råkar" skickas till AD:n på reklambyrån, istället för till projektledaren som är på bilden - en person som uppenbarligen vill göra sig själv lite bättre än i verkligheten.  

Juryns motivering:
"Ibland blir det bra även när försändelsen går fel. Som här. Eftersom det är en del av idén. Vinnaren i kategorin Kreativitet Business to Business använder dessutom fåfängans kraft för att få folk att ta till sig budskapet och kanske fnissa en smula. Det här är personlig kommunikation när den är som allra bäst."   

Kategori: Kreativitet B2C
Kampanjens namn: Hej Makthavare
Vinnare: Storåkers McCann AB
Uppdragsgivare: Rättvisemärkt 

Här har man gjort en traditionell namninsamling, men istället för att skicka till typiska makthavare, skickades listorna till de som verkligen har makten att förändra - de som själva skrivit under listorna.  

Juryns motivering:
"Det är inte lätt att överraska, framför allt inte när man är en avsändare på behjärtansvärt uppdrag. Vinnaren i kategorin Kreativitet Business to Consumer lyckas förvandla en rutinhandling för att döva samvetet till en väckarklocka. Den snillrika lösningen får konsumenten att inse vikten av att ta ansvar både för sina handlingar och för det man faktiskt handlar."  

Kategori: Effekt B2B
Kampanjens namn: Strategiimplementering för Glitterkoncernen
Vinnare: Goss Reklambyrå
Uppdragsgivare: Glitter 

Genom en pysselbok till den egna personalen förmedlas tunga ämnen som affärsidé, sortimentsstrategi, kundanalys, servicenivå, svinnhantering och konkurrentanalys till en annars relativt ointresserad målgrupp.  

Juryns motivering:
"Ett exempel på vad varje doktorsavhandling  som mäter korrelationen kreativitet och effektivitet nu kommer fram till: Att belönad kreativ reklam också är mest effektiv!  Ett glittersprakande grattis för den lysande strategiimplementeringen!"  

Kategori: Effekt B2C
Kampanjens namn: SEB Aktieobligation 261
Vinnare: Draft Sweden
Uppdragsgivare: SEB Merchant Banking 

Syftet med kampanjen är att öka försäljningen i volym och avslutsfrekvens för aktieobligationer genom ett nytt kommunikativt koncept.                                                                                                                                  

Juryns motivering:
"Ett exempel på hur en begåvad målgruppsanalys, ett tilltalande uttryck och en utformning som leder till handling kan skapa sensationella och affärskritiska resultat i en lågintressekategori."  

Kategori: Lojalitet
Kampanjens namn: Saab kunddialog
Vinnare: MRM Worldwide
Uppdragsgivare: GM Norden AB 

Syftet med SAABs kunddialog är att behålla kunder och utveckla dem till att bli mer lojala och att även vinna tillbaka förlorade kunder. 

Juryns Motivering:
"Precis som en bilmekaniker kan finjustera och trimma en bil, kan ett företag utveckla och förbättra dialogen med sina kunder. Och skruvar man hela tiden på rätt ställen kan man få till ett kunddialogsprogram som tillhör de bästa i Sverige. I kväll faktiskt det allra bästa."  

Kategori: Reklamskolor
Kampanjens namn: Ibland vet man inte hur man ska hantera vatten
Vinnare: Olof Bruce, Erik Nordenankar och Mikael Sol från Beckmans Designhögskola  

Uppdragsgivare för samtliga bidrag i reklamskoleklassen var Svenska Livräddningssällskapet  Svenska Livräddningssällskapets simundervisning handlar inte bara om simning, utan om att hantera vatten på ett bra sätt. Påsarna med vatten skickades till ansvariga för simundervisning på skolorna som därmed får prova på att hantera vatten i en ovanlig och oväntad situation.  

Juryns Motivering:
"Med bra flyt, och utan att ta sig vatten över huvudet, har arbetsgruppen dykt in i utmaningen med att beskriva skillnaden mellan att kunna simma 25 meter och att kunna hantera vatten under alla slags förhållanden. Detta blöta DR beskriver på ett djuplodande sätt vikten av att kunna hantera vatten."  

Guldlådejuryn 2006 bestod av:
Reklamskolorna
Bo Rönnberg (ordförande), Bo Rönnberg Revision
Olle Langseth, Lowe Brindfors
Karin Brand, Svenska Livräddningssällskapet
Christian Wictorin, Rivermen
Mikael von Ekensteen, Posten

Kreativitet
Martin Stadhammar (ordförande), Grey Stockholm
Carl Lewenhaupt, Åkestam Holst/CalleOlle
Oskar Lindström, IK Stockholm
Sara Kolbäck, John Doe
Anette Rising, Crescom

Lojalitet & Effekt
Michael Storåkers (ordförande), Storåkers McCann
Elisabeth Erixon, SEB
Anna Carin Pålsson, Marketwatch
Henrik Hansson, Nerell More Wunderman
Björn Colliander, Draft Sweden  

Digitala pressbilder finns att hämta på:
http://cws.huginonline.com/P/134112/pressbilder.html

 

 


Senast uppdaterad: 2006-11-23 12:00