Posten rustar för rekordjul
Högkonjunktur och näthandel ger fler paket
Julhandeln bidrar till att Postens paket- och brevvolymer ökar markant i november och december. Redan i november börjar många beställa julklappar via internet. I december skickar framförallt privatpersoner paket till varandra. Detaljhandelns försäljning via internet har haft en stadig tillväxt på 30 procent i år (1), siffrorna tyder på att årets jul på Posten kommer att bli den mest intensiva på många år.
vcPosten hanterar normalt cirka 100 miljoner brev och 1 miljon paket varje vecka. Nu pekar alla siffror på att årets julhandel kommer att slå rekord. Försäljningen via internet har ökat och står för 2,5 procent av den totala detaljhandeln (2). Detta påverkar även Postens förväntningar inför julen.
- Vi ser att de positiva trenderna från förra året kommer att hålla i sig. Antalet paket kommer att fortsätta öka, säger Postens VD Erik Olsson. Det beror dels på att vi är inne i en högkonjunktur, men också på att allt fler handlar julklappar via internet.
Inför julen anställer Posten drygt 8 000 extra medarbetare för att hantera de ökande brev- och paketmängderna, i huvudsak handlar det om skolungdomar. På brev- och paketterminaler utgör de extraanställda nästan en tredjedel av personalstyrkan från mitten av november till slutet av december.
November är årets största paketmånad. Då bidrar bland annat internethandeln till att öka andelen paket mellan företag och privatpersoner inom Sverige med drygt 30 procent, jämfört med en genomsnittlig månad.
I december syns en tydlig ökning av antalet paket mellan privatpersoner. Inom Sverige lämnar privatpersoner in dubbelt så många paket till postombuden, jämfört med en genomsnittlig månad. Andelen privatpaket från utlandet till svenska hushåll ökar med 77 procent.
Förutom paket skickar svenskarna cirka 44 miljoner julhälsningar och de totalt 3 800 ombuden säljer mer än 40 miljoner julfrimärken. Posten ser också till att Tomten svarar på de över 200 000 hälsningar han får från barn i Sverige och övriga världen.
För mer information kontakta:
Hanna Berggren, Postens presstjänst: 08-781 10 54 eller hanna.berggren@posten.se
Postens presstjänst, 08-23 10 10, press@posten.se
1, 2: Uppgifter från Handelns utredningsinstituts e-barometer maj-augusti, läs mer på www.hui.se
Med Postens hjälp kan meddelanden och varor levereras snabbt, säkert och kostnadseffektivt. Vi möjliggör mervärden hos våra kunder genom att kombinera fysiska och elektroniska flöden där Postens tjänster också kan integreras i våra kunders verksamhet. Med över 3 000 serviceställen ger vi daglig service till 4,5 miljoner hushåll och 900 000 företag i Sverige. Varje dag hanterar vi över 20 miljoner försändelser. Med drygt 30 000 medarbetare och en omsättning på över 25 miljarder kronor är vi en av Sveriges större koncerner. Posten AB (publ) är ett publikt aktiebolag som ägs av svenska staten. Besök oss gärna på www.posten.se
Senast uppdaterad: