Hoppa över navigering och sök
Vi stöder inte längre Internet Explorer. Överväg att byta till Chrome, Edge, Firefox eller en liknande webbläsare för en snabbare och smidigare upplevelse. Öppna i Microsoft Edge
Varukorg

Din varukorg har gått ut!

Vänligen klicka på fortsätt för att lägga till varor på nytt

Fortsätt
2006-04-28 12:00

Posten i världsklass trots stormen Gudrun

​Posten har under många år placerat sig bland de främsta när det gäller brevkvaliteten i världen. Den trenden fortsatte under 2005 trots att stormen Gudrun härjade i södra Sverige. Varje dag hanterar Posten över 20 miljoner försändelser. Under 2005 kom 95,9 procent av inrikesbreven fram dagen efter att de postats. År 2004 levererade Posten 96,4 procent av inrikesbreven i tid.

En jämförelse (1) mellan olika länders brevbefordran visar återigen att Posten håller världsklass när det gäller att få fram inrikesbrev över natten. I mätningen placerar Posten sig bland de främsta i världen med 95,9 procent av inrikesbreven utdelade över natt. Postförordningen reglerar att 85 procent av inrikesbreven ska levereras i tid. 

- Brevkvaliteten har sjunkit med 0,5 procent jämfört med år 2004. Stormen Gudrun har haft stor inverkan på möjligheten att nå upp till 2004 års kvalitetsresultat. Lantbrevbärarna kunde inte ta sig fram överallt och att klättra över omkullblåsta träd är tidskrävande. Vi är mycket stolta över deras enträgna arbete med att få ut posten till de drabbade hushållen, säger Mats Ekdahl, Postens miljö- och kvalitetschef.  

Brevutdelningen fortsatte under stormen Gudrun
Under januari månad 2005 härjade stormen Gudrun i Sverige. Den medförde bland annat strömavbrott, oframkomliga vägar, inställda tågförbindelser och skadade teleledningar. Trots de svåra omständigheterna gjorde lantbrevbärarna sin plikt och delade ut brev till de boende i de drabbade områdena. Lantbrevbärarna blev för många människor den enda länken till omvärlden. 

Postens höga kvalitet kan jämföras med exempelvis Tyskland (95,6 %), Danmark (93,9 %), Storbritannien (94 %) och Norge (86,7 %). 

Vid frågor kontakta:
Mats Ekdahl, Postens miljö- och kvalitetschef, tel: 08-781 74 27, mats.ekdahl@posten.se
Postens presstjänst, tel: 08-23 10 10, press@posten.se

(1) Fakta om undersökningenBrevkvaliteten mäts av ett oberoende företag, IBM Business Consulting Services, på uppdrag av Posten. Under 2005 har företaget skickat över 150 000 hand- och maskinskrivna brev som postats via Postens ombud, Företagscenter och brevlådor. Likvärdiga undersökningar görs av respektive postbolag i övriga världen.   

Med Postens hjälp kan meddelanden och varor levereras snabbt, säkert och kostnadseffektivt. Vi möjliggör mervärden hos våra kunder genom att kombinera fysiska och elektroniska flöden där Postens tjänster också kan integreras i våra kunders verksamhet. Med över 4 000 serviceställen ger vi daglig service till 4,5 miljoner hushåll och 900 000 företag i Sverige. Varje dag hanterar vi över 20 miljoner försändelser. Med drygt 30 000 medarbetare och en omsättning på över 25 miljarder kronor är vi en av Sveriges större koncerner. Posten AB (publ) är ett publikt aktiebolag som ägs av svenska staten. Besök oss gärna på www.posten.se


Senast uppdaterad: 2006-04-28 12:00