Hoppa över navigering och sök
Vi stöder inte längre Internet Explorer. Överväg att byta till Chrome, Edge, Firefox eller en liknande webbläsare för en snabbare och smidigare upplevelse. Öppna i Microsoft Edge
Varukorg

Din varukorg har gått ut!

Vänligen klicka på fortsätt för att lägga till varor på nytt

Fortsätt
2006-03-27 12:00

Kungen, hett kaffe och mytiska väsen på vårens frimärken

Den 29 mars ger Posten ut vårens frimärken. Kung Carl XVI Gustaf fyller 60 år. Det uppmärksammas med en stilren frimärksutgåva där Kungen syns i profil. Inför våren fyller frimärkena sinnet med kaffedoft och bjuder på strövtåg genom nordisk mytologi.

I anslutning till Kung Carl XVI Gustafs 60-årsdag på Valborgsmässoafton ger Posten ut en jubileumsutgåva som återgår till traditionen att avbilda monarker med klassiska profilporträtt. Kungen har inte porträtterats på frimärke i strikt profil sedan 1980. Fotografen Dawid (Björn Dawidsson) och formgivaren Henrik Nygren har tillsammans skapat ett kontrastrikt spel mellan det nästan silhuettartade porträttet och den rena omgivningen. Utgåvan heter Carl XVI Gustaf 60 år och ges ut med valören 10 kronor, utrikes brev. 

Lagom till att kaféerna slår upp sina uteserveringar för att servera kaffe till soltörstande nordbor ger Posten ut fyra frimärken med kaffe som motiv.  

Att ta en kopp kaffe för sig själv är att unna sig det lilla extra. Kanske passar man på att skriva ett kort eller brev på kaféet medan världen snurrar förbi utanför. Eller så skapar man tid och plats för de där viktiga samtalen som bara kan ske öga mot öga. Kaffekulturen och kafékulturen går hand i hand och har skapat ett vardagsrum för människan utanför det egna hemmet.  

I utgåvan Hett kaffe vill Posten belysa kaffekulturen. Här visas det moderna sättet att ta till sig drycken - med caffè latte, cappuccino, caffè freddo, macchiato och cortado på menyn. 

Våren är också en tid för strövtåg i naturen. I alla tider har naturen varit en rik källa till berättelser, sägner och myter. Med utgåvan Skogens mytiska väsen visar Posten två mytomspunna väsen i den svenska mytologin - skogsrået och näcken. Utgåvan är den andra delen i det nordiska samarbetet Top of the World, där åtta postorganisationer deltar.  

Digitala bilder kan laddas ner från:
http://cws.huginonline.com/P/134112/pressbilder.html 
 

Vid frågor kontakta:
Thérèse Bergling, Postens presstjänst, tfn: 08-781 64 60, e-post: therese.bergling@posten.se.  

Fakta om frimärksutgåvorna med utgivningsdag den 29 mars

Carl XVI Gustaf 60 år
Att skildra monarker i profil är en tradition som går långt tillbaka i tiden. År 2006 fyller Kung Carl XVI Gustaf 60 år och för att uppmärksamma detta ger Posten ut en jubileumsutgåva. Carl XVI Gustafs första kungafrimärken gavs ut några månader efter trontillträdet år 1973. Den unge monarken skildrades då i ett klassiskt profilporträtt. Kungen har genom åren skildrats på många sätt - som familjefar, på strövtåg i naturen och som Nobelprisutdelare. Detta är den 23: e utgåvan med Kungens porträtt. 

Frimärkena ges ut i block med tre frimärken. Det är ett motiv i två färgsättningar. Kungens porträtt har fotograferats av Dawid (Björn Dawidsson). Henrik Nygren står för formgivning och typografi. Gravyr: Lars Sjööblom (porträtt) och Martin Mörck (monogram). Frimärkena trycks i ståltryck med valören 10 kronor. 

Hett kaffe
Psscht! Klonk! Ssst! En barista förbereder en riktig caffe lattè och en härlig doft sprider sig i lokalen. Drycken är varm, beige, skummig och doftar ljuvligt.  

Sverige har en rik kaffekultur. Redan på 1680-talet importerades små mängder kaffe till Sverige som apoteksvara. Under sin tid i Turkiet fick Karl XII smak för drycken och tog den med sig hem till Sverige. De första kaffehusen dök upp i Stockholm på 1710-talet. Mot mitten av 1800-talet blev kaffet en landsdryck. Till att börja med drack man kaffe till maten, men snart blev kaffebjudningen tradition och en ny umgängesform hade uppstått.

Hett kaffe ges ut i häfte om tio frimärken med fyra motiv. Ingela Peterson Arrhenius har gjort förlagor och typografi. Frimärkena trycks i fyra färger offset och valören är inrikes brev.   

Skogens mytiska väsen
Skogens mytiska väsen är den andra frimärksutgåvan i det nordiska samarbetet Top of the World. Åtta nordiska postorganisationer ger gemensamt ut en frimärksserie i tre delar på temat nordisk mytologi. 2006 års utgåva handlar om mytiska väsen i folktron - som skogsrået och näcken. 

Framifrån är skogsrået en vacker kvinna, men hon lockar till sig män i skogen och leder dem i fördärvet. Skogsrået har enligt traditionen urholkad rygg eller svans. Hon rår även om alla skogens djur och kallas bland annat skogsfru och skogsnuva. 

Näcken är ett övernaturligt och farligt vattenväsen. Näcken uppfattades som farlig eftersom han troddes försöka dränka människor. Han är dock även ett mycket musikaliskt väsen. De som dansar till hans musik sägs aldrig kunna sluta.  

Båda frimärkena innehåller en överraskning i form av mikrotext. Texten går att läsa med förstoringsglas. 

Skogens mytiska väsen ges ut i block med två frimärken. Förlagorna är gjorda av Nina Bondeson och typografin av Gustav Mårtensson. Martin Mörck har graverat frimärkena som är tryckta i kombinationstryck med 1 färg stål och fyrfärgsoffset. Valören är 10 kronor, utrikes brev.

Med Postens hjälp kan meddelanden och varor levereras snabbt, säkert och kostnadseffektivt. Vi möjliggör mervärden hos våra kunder genom att kombinera fysiska och elektroniska flöden där Postens tjänster också kan integreras i våra kunders verksamhet. Med över 3 000 serviceställen ger vi daglig service till 4,5 miljoner hushåll och 900 000 företag i Sverige. Varje dag hanterar vi över 20 miljoner försändelser. Med drygt 30 000 medarbetare och en omsättning på över 25 miljarder kronor är vi en av Sveriges större koncerner. Posten AB (publ) är ett publikt aktiebolag som ägs av svenska staten. Besök oss gärna på www.posten.se

 

 

 

 


Senast uppdaterad: 2006-03-27 12:00