Hoppa över navigering och sök
Vi stöder inte längre Internet Explorer. Överväg att byta till Chrome, Edge, Firefox eller en liknande webbläsare för en snabbare och smidigare upplevelse. Öppna i Microsoft Edge
Varukorg

Din varukorg har gått ut!

Vänligen klicka på fortsätt för att lägga till varor på nytt

Fortsätt
2006-01-04 12:00

Greta Garbo valdes till Årets frimärke

Greta Garbo blev Årets frimärke i 2005 års stora frimärksomröstning på www.posten.se.
Greta Garbo fick 32 procent av rösterna. Frimärket Höga Kusten - Häggvik, kom tvåa med 6 procent av rösterna. Greta Garbo tog även tredje platsen med 5 procent av rösterna.

Tävlingen Årets frimärke pågick mellan den 19-30 december 2005. Totalt röstade 6 553 personer i tävlingen. Bland de 63 frimärksmotiv som deltog utsågs Piotr Naszarkowskis gravyr av Greta Garbo från filmen "Som du vill ha mig" (1932) till vinnare. I hela landet ledde Greta Garbo-porträttet stort över alla andra frimärksmotiv i tävlingen. Frimärket gavs ut den 23 september 2005 och blev omedelbart en stor framgång.  

Tvåa i tävlingen blev en utsikt över Häggvik med så kallade snörsjöar från världsarvet Höga Kusten. Motivet fick 6 procent av rösterna.  

Greta Garbo, i Einar Nermans version, kom på tredje plats med 5 procent av rösterna. 

Kvinnor tycker bäst om Garbo, julmotiv och design
3 942 kvinnor röstade i tävlingen. 31 procent av dem röstade på Greta Garbo som Årets Frimärke. Kvinnor tycker mer om design än män i tävlingen. 5 procent av kvinnorna röstade på något av Svensk design-frimärkena mot 3 procent av männen. 7 procent av kvinnorna röstade på något av Jul i Bullerbyn-frimärkena mot 2 procent av männen.  

Män föredrar Garbo och mopeder
31 procent av männen röstade på det vinnande frimärket Greta Garbo. Även utgåvan Älskade mopeder lockade många män. 15 procent av männen röstade på Älskade mopeder mot endast 4 procent av kvinnorna. Totalt röstade 2 611 män i tävlingen. 

Ungdomar röstar på Garbo och Vilda djurungar
Barn och ungdomar upp till 19 år röstade förutom på Greta Garbo främst på Vilda djurungar. 28 procent av barn upp till 15 år tyckte bäst om djurungarna och 12 procent av ungdomarna mellan 16 och 19 år röstade på något av de fyra djurmotiven. Jul i Bullerbyn blev också omtyckt bland barn upp till 15 år. 11 procent av dem röstade på jul-utgåvan mot 2 procent i åldrarna 50+. (Totalt röstade 470 ungdomar.)  

Åldersgruppen 20-29 år tyckte om designfrimärkena. 9 procent av dem röstade på Svensk design. 

Smaken är delad
I Stockholmsområdet är mopeder populära som frimärksmotiv. 10 procent av stockholmarna röstade på något av motiven i utgåvan Älskade mopeder. Även utgåvan Sommar på kolonilotten ligger bra till i Stockholm. 7 procent av stockholmarnas röster gick till kolonilotterna.  

I södra Sverige tog Höga Kusten-motiven och Jul i Bullerbyn hem röster. Höga Kusten fick 17 procent av rösterna från södra Sverige. Jul i Bullerbyn tog hem 8 procent av områdets röster.  

Höga Kusten var också populär i Göteborgsområdet - motiven fick 20 procent rösterna. I nedre Norrland fick Höga Kusten 11 procent av rösterna och i övre Norrland 15 procent. I Göteborgsområdet är man också djurvän och 11 procent av Göteborgarnas röster lades på Vilda djurungar.  

I Uppland och Dalarna konkurrerar man med Göteborg om djurkärleken. 12 procent röstade på Vilda djurungar. Älskade mopeder fick 11 procent av rösterna från området.  

I västra Sverige röstade man gärna på Höga Kusten (17 procent av rösterna) och i Mellansverige fick Vilda djurungar 11 procent av rösterna. (Indelningen i områden har gjorts med hjälp av första siffran i postnumret) 

Digitala bilder på 2005 års tre-i-topp finner du på: http://cws.huginonline.com/P/134112/pressbilder.html  

Vinnarna i tävlingen annonseras på www.posten.se den 18 januari. Vinsterna består av biljetter till melodifestivalsgenrepet i Globen i Stockholm den 17 mars, årsboken Svenska Frimärken Berättar 2005 samt biobiljetter.  

Vid frågor och för fler bilder kontakta:
Thérèse Bergling, kommunikatör, tel: 08-781 64 60, e-post: therese.bergling@posten.se.

 

Med Postens hjälp kan meddelanden och varor levereras snabbt, säkert och kostnadseffektivt. Vi möjliggör mervärden hos våra kunder genom att kombinera fysiska och elektroniska flöden där Postens tjänster också kan integreras i våra kunders verksamhet. Med över 3 000 serviceställen ger vi daglig service till 4,5 miljoner hushåll och 800 000 företag i Sverige. Varje dag hanterar vi över 20 miljoner försändelser. Med drygt 30 000 medarbetare och en omsättning på över 25 miljarder kronor är vi en av Sveriges större koncerner. Posten AB (publ) är ett publikt aktiebolag som ägs av svenska staten. Besök oss gärna på www.posten.se

 

 

 

 

 


Senast uppdaterad: 2006-01-04 12:00