Distanshandeln slår nytt rekord - Pressade priser, ökat utbud och stärkt landsbygd
Distanshandeln pressar priserna, ökar utbudet och stärker landsbygden. Så kan svenskarnas uppfattningar om distanshandeln sammanfattas. Sju av tio svenskar har någon gång handlat via Internet eller traditionell postorder. Det visar en ny undersökning som Posten presenterar i rapporten Distanshandeln idag 2007.
Förra året omsatte den svenska distanshandeln[1] närmare 16,7 miljarder kronor. Det var en ökning med 12,8 procent jämfört med året innan och gör att den nu utgör en större andel av detaljhandeln än någonsin tidigare. Det är e-handeln, som ökade med 32,0 procent under 2006, som står bakom tillväxten.[2]
- Distanshandeln växer eftersom den fyller en viktig funktion i dagens samhälle, såväl i storstaden som på landsbygden. Den hjälper människor att spara tid och pengar och ger också tillgång till ett ökat utbud, säger Catharina Strömsten, chef för Koncernstrategi på Posten.
För andra året i rad har Posten gett SIFO i uppdrag att intervjua svenska folket om deras vanor och syn på distanshandeln. Resultaten har ställts samman i rapporten Distanshandeln idag 2007. Några av de viktigaste resultaten från studien är:
- Sju av tio svenskar har distanshandlat - De flesta svenska konsumenter har idag distanshandlat. Sju av tio (71 procent) anger att de vid något tillfälle har gjort det. Detta ligger i nivå med resultatet i förra årets studie. Den successiva ökning av andelen svenskar som distanshandlar som skett under hela 2000-talet tycks således ha börjat stabiliseras. 16 procent distanshandlar minst en gång i månaden.
- Svenskarna är mycket positiva till distanshandeln - Drygt åtta av tio (83 procent) som distanshandlar anser att distanshandeln ger landsbygden tillgång till ett större varuutbud. Sex av tio (60 procent) tycker att priserna totalt sett pressas tack vare distanshandeln.
- Kläder klar favorit - Den vanligaste varugruppen för köp på distans är kläder, som hälften (50 procent) har handlat. Därefter kommer hemelektronik och böcker.
- Lägre pris skulle få distanshandlarna att handla ännu mer - I förra årets studie redovisades att lägre pris, bekvämlighet/enkelhet och utbud är de främsta orsakerna till att distanshandla. Årets studie visar att lägre pris är det som framför allt skulle få distanshandlarna att handla ännu mer.
- Olika drivkrafter för e-handelsköp - Fyra av tio (40 procent) e-handelskonsumenter menar att lägre pris är den största fördelen med att handla via Internet. Tre av tio (31 procent) tycker att bekvämlighet väger tyngst, medan nästan en fjärdedel (24 procent) framhåller större utbud.
- Många nöjda med e-handeln - Mer än nio av tio (92 procent) som e-handlar tycker att e-handeln fungerar bra. Mest nöjda är de yngre, mellan 15 och 29 år.
- Utbredd e-handel från utländska sajter - Nästan fyra av tio (37 procent) som e-handlar har någon gång köpt varor via utländska sajter. USA, Storbritannien och Tyskland är favoritländerna.
Läs mer:
Hela rapporten "Distanshandeln idag 2007 - en rapport om svenska folkets vanor och attityder till distanshandel" kan laddas ned via nedanstående länk.
För ytterligare information:
Posten Medierelationer, tel: 08-23 10 10, e-post: press@posten.se
[1] Samlingsnamn för handel där säljare och köpare ej möts fysiskt, exempelvis e-handel och traditionell postorder.
[2] Källa: HUI
Med Postens hjälp kan meddelanden och varor levereras snabbt, säkert och kostnadseffektivt. Vi möjliggör mervärden hos våra kunder genom att kombinera fysiska och elektroniska flöden där Postens tjänster också kan integreras i våra kunders verksamhet. Med över 3 000 serviceställen ger vi daglig service till 4,5 miljoner hushåll och 900 000 företag i Sverige. Varje dag hanterar vi över 20 miljoner försändelser. Med drygt 30 000 medarbetare och en omsättning på över 25 miljarder kronor är vi en av Sveriges större koncerner. Posten AB (publ) är ett publikt aktiebolag som ägs av svenska staten. Besök oss gärna på www.posten.se
Nedladdningar
Senast uppdaterad: