Hoppa över navigering och sök
Vi stöder inte längre Internet Explorer. Överväg att byta till Chrome, Edge, Firefox eller en liknande webbläsare för en snabbare och smidigare upplevelse. Öppna i Microsoft Edge
Varukorg

Din varukorg har gått ut!

Vänligen klicka på fortsätt för att lägga till varor på nytt

Fortsätt
2005-12-11 12:00

Traditionella julkort mest populära julhälsningen

Hela 94 procent av svenskarna tänker skicka någon form av julhälsningar till vänner och släktingar. Majoriteten av alla svenskar vill få och skickar helst traditionella julkort med Posten. Vi svenskar skickar också ett stort antal julkort per person. En av fyra brukar skicka över 20 julkort. Det visar en färsk undersökning* kring svenskarnas julkortstraditioner.

Närmare 80 procent av svenskarna kommer att skicka hälsningar via Posten i jul och de flesta - drygt 80 procent - vill helst få traditionella julkort eller julbrev i brevlådan. 13 procent föredrar e-post och endast 3 procent vill helst ha julhälsningen med sms. Särskilt kvinnor skickar och vill ha traditionella julkort. 63 procent av kvinnorna skickar fler än tio julkort. 

Julkort skickas med hjärtat
De flesta uppger att de skickar julkort eftersom de tycker att det är en viktig tradition. Närmare 40 procent menar att det är ett bra sätt att hålla kontakt med vänner och släktingar som bor långt bort. 

Julkort som inredning
70 procent av de tillfrågade vill visa upp sina julkort. Vanligast är att ställa upp julkorten synligt därhemma, så att de blir en del av pyntet. De äldre sätter upp dem på bokhyllan eller fönsterbrädan, medan de yngre väljer att sätta upp dem på en anslagstavla. Bara ett par procent slänger korten. 

Så här gör svenskarna:

  • Närmare 80 procent av svenskarna kommer att skicka traditionella julkort eller julbrev.
  • 73 procent väljer julkort utifrån att motivet är vackert.
  • Favoritmotiven är klassiska Jenny Nyström-bilder följt av vinterlandskap och tomtar.
  • Kvinnor gillar motiv med tomtar något mer än män, som föredrar vinterlandskap. Äldre gillar Jenny Nyströms motiv och de unga tycker om tomtar.
  • Hälften väljer att skriva sitt namn på ett förtryckt kort.
  • 37 procent skriver, förutom sitt namn, även en personlig hälsning.

 Historik kring julkortet hittar du på länken nedan:
http://hugin.info/134112/R/1010146/156862.pdf  

På länken nedan får du de inlämningsdatum som gäller för att julkorten ska komma fram före jul.
http://hugin.info/134112/R/1024680/162576.pdf   

Vid frågor kontakta:
Postens presstjänst, tel: 08-23 10 10 eller press@posten.se 

*Undersökningen är genomförd av United Minds, med hjälp av datainsamlingsföretaget Cint, på uppdrag av Posten. Totalt intervjuades 1 000 personer i början av december år 2005 genom en e-postenkät. Urvalet av respondenter är gjort via kvoturval för att få nationell representativitet sett till ålder, kön och geografisk hemvist. Resultaten ger en representativ bild av attityder och beteenden hos den del av den svenska befolkningen som har tillgång till Internet och mobiltelefon. 

Med Postens hjälp kan meddelanden och varor levereras snabbt, säkert och kostnadseffektivt. Vi möjliggör mervärden hos våra kunder genom att kombinera fysiska och elektroniska flöden där Postens tjänster också kan integreras i våra kunders verksamhet. Med över 3 000 serviceställen ger vi daglig service till 4,5 miljoner hushåll och 800 000 företag i Sverige. Varje dag hanterar vi över 20 miljoner försändelser. Med drygt 30 000 medarbetare och en omsättning på över 25 miljarder kronor är vi en av Sveriges större koncerner. Posten AB (publ) är ett publikt aktiebolag som ägs av svenska staten. Besök oss gärna på www.posten.se

 

 

 

 

 


Senast uppdaterad: 2005-12-11 12:00