Hoppa över navigering och sök
Vi stöder inte längre Internet Explorer. Överväg att byta till Chrome, Edge, Firefox eller en liknande webbläsare för en snabbare och smidigare upplevelse. Öppna i Microsoft Edge
Varukorg

Din varukorg har gått ut!

Vänligen klicka på fortsätt för att lägga till varor på nytt

Fortsätt
2005-03-10 12:00

Posten i världsklass

Svenska Posten har slagit rekord. Varje dag hanteras över 20 miljoner försändelser. Under 2004 kom 96,4 procent av inrikesbreven fram dagen efter de postats. Det är en förbättring på 0,3 procentenheter jämfört med 2003. Med den siffran är svenska Postens kvalitet i världsklass.

Längst ned i pressmeddelandet hittar du grafik på Postens kvalitet. 

- Posten i Sverige har uppvisat det bästa kvalitetsresultatet på övernattbefordrade brev någonsin, detta trots att vi geografiskt sett har ett besvärligare utgångsläge än många andra länder, säger Erik Olsson, Postens vd och koncernchef. 

En jämförelse mellan olika länders brevbefordran visar återigen att Posten håller världsklass på att få fram inrikesbrev över natten. Brevkvaliteten mäts av ett oberoende företag, IBM Business Consulting Services, på uppdrag av Posten. Under 2004 har företaget skickat över 150 000 hand- och maskinskrivna brev som postats via partners, brevlådor och postcenter. Likvärdiga undersökningar görs av respektive postbolag i övriga världen. 

Postens höga kvalitet kan jämföras med exempelvis Finland (95,4 %), Tyskland (95,3 %), Danmark (95,2 %), Storbritannien (92 %) och Norge (89,6 %). 

Kravet från Postens tillsynsmyndighet Post & Telestyrelsen (PTS), är att 85 procent av övernattbefordrade breven ska komma fram över natten. 

Kvaliteten för paket ökar 

Posten håller även kvalitet i världsklass när det gäller transport av inrikespaket. Under 2004 kom 97,8 procent av alla DPD Företagspaket 16.00 fram i tid, vilket är en förbättring med 0,1 procentenhet.  

Tillhörande grafik - Posten håller världsklass:
http://hugin.info/134112/R/984308/146635.jpg  

Vid frågor kontakta:
Postens presstjänst, tel: 08-23 10 10, press@posten.se       

Med Postens hjälp kan meddelanden och varor levereras snabbt, säkert och kostnadseffektivt. Vi möjliggör mervärden hos våra kunder genom att kombinera fysiska och elektroniska flöden där Postens tjänster också kan integreras i våra kunders verksamhet. Med över 3 000 serviceställen ger vi daglig service till 4,5 miljoner hushåll och 800 000 företag i Sverige. Varje dag hanterar vi över 20 miljoner försändelser. Med drygt 35 000 medarbetare och en omsättning på över 25 miljarder kronor är vi en av Sveriges större koncerner. Moderbolag i koncernen är Posten AB (publ) som ägs av svenska staten. Besök oss gärna på www.posten.se

 

 


Senast uppdaterad: 2005-03-10 12:00