Hoppa över navigering och sök
Vi stöder inte längre Internet Explorer. Överväg att byta till Chrome, Edge, Firefox eller en liknande webbläsare för en snabbare och smidigare upplevelse. Öppna i Microsoft Edge
Varukorg

Din varukorg har gått ut!

Vänligen klicka på fortsätt för att lägga till varor på nytt

Fortsätt
2005-11-18 12:00

Årets bästa direktreklam korad

Reklam för SAS, Göteborgs Räddningsmission, Sydsvenskan, Civilingenjörsförbundet, FöreningsSparbanken och Majblomman har vunnit första pris i Guldlådan.

Både namnkunniga reklamskapare och elever vid landets reklamskolor deltar i Guldlådan, som också kallats svenskt mästerskap i direktreklam. 

- DR på rätt sätt är ett av de mest effektiva sätten att kommunicera med sina kunder på. Det bevisar årets vinnare. Några av bidragen håller mycket hög klass, det visar de internationella utmärkelser som de fått, säger Mikael von Ekensteen, chef för Postens DR-akademi. 

Reklamskolornas elever hade fått i uppdrag att ta fram en kampanj för Majblomman. Det bästa bidraget skapade Gabriella Frankander, Maria Häggman och Graziela Lages från Beckmans Designhögskola.   

Följande bidrag vann guld vid gårdagens utdelning på Münchenbryggeriet i Stockholm.  

Bildmaterial finns på denna länk
http://hugin.info/134112/R/1016519/159004.jpg

Alla premierade bidrag finns på denna länk
http://hugin.info/134112/R/1022026/161477.pdf    

Lojalitet  

Guld 

Kund: SAS Sverige                
Byrå: Pool
Kampanjens namn: SAS Ungdomskommunikation  
Motivering:  Många är dom som beklagat sig över hur svårt det är att kommunicera med ungdomar. Kompletteras dessutom uppgiften med att göra dem lojala till ett företag med tydlig vuxenprofil så skulle nog många ge upp. Hoppsan, är det såhär man gör. Grattis till första platsen i denna kategori för andra året i rad.  

Kreativ Business to Consumer 

Guld

Kund: Göteborgs Räddningsmission         
Byrå: GOSS
Kampanjens namn: De hemlösas pension  
Motivering: Att låna en välkänd symbol för trygghet och framtid för de allra flesta för att visa på raka motsatsen för en utsatt minoritet är både utsökt enkelt och riktigt raffinerat. 

Kreativ Business to Business  

Guld

Kund: Sydsvenskan             
Byrå: The Fan Club
Kampanjens namn: Det första medievalet  
Motivering: Kreatörers gränslösa fåfänga är en bördig åkerlapp för alla som vill plantera i reklambranschen.Driften att bli bekräftad, att få se sitt namn i tryck, att bli vackert förevigad i glänsande silver går naturligtvis inte att motstå. Detta är ett förstklassigt exempel på DR med kunskap om målgruppen. Vi gratulerar! 

Effekt Business to Consumer 

Guld Kund: Civilingenjörsförbundet                    
Byrå: Nerell More Wunderman
Kampanjens namn: Nollorna  
Motivering: Det är mycket att tänka på när man skall börja läsa på universitet eller högskola. Med ett kul och intressant skolstartskit i denna situation, lyckades rekryteringen av studerandemedlemmar långt utöver det vanliga. 

Effekt Business to business 

Guld

Kund: FöreningsSparbanken                       
Byrå: 1.1.3
Kampanjens namn: Från en VD till en annan  
Motivering: 23% av alla VD:ar på Sveriges största företag svarade och 542 önskade att bli kontaktade för att diskutera affärer. Tack vare mycket goda insikter om denna svårnådda målgrupp kunde dessa goda resultat uppnås. Nu förstår vi varför de blivit valda till Årets Affärsbank tre år i rad. 

Reklamskolor
Skola: Beckmans Designhögskola             
kampanj: Utflyktsbrevet 
Arbetsgrupp: Gabriella Frankander, Maria Häggman, Graziela Lages 
Motivering: En idé som använder skolans egna uttrycksmedel. Enkelt och insiktsfullt om hur "lapp från läraren" alltid hamnar på kylskåpsdörren och därmed engagerar hela familjen. En kampanj stilsäker i språk och utformning. Två A4-papper i ett C4- kuvert: ibland behövs inte mer.  

Vid frågor kontakta:
Postens presstjänst, press@posten.se, tel 08 -231010                                                                                             

Med Postens hjälp kan meddelanden och varor levereras snabbt, säkert och kostnadseffektivt. Vi möjliggör mervärden hos våra kunder genom att kombinera fysiska och elektroniska flöden där Postens tjänster också kan integreras i våra kunders verksamhet. Med över 3 000 serviceställen ger vi daglig service till 4,5 miljoner hushåll och 800 000 företag i Sverige. Varje dag hanterar vi över 20 miljoner försändelser. Med drygt 30 000 medarbetare och en omsättning på över 25 miljarder kronor är vi en av Sveriges större koncerner. Posten AB (publ) är ett publikt aktiebolag som ägs av svenska staten. Besök oss gärna på www.posten.se

 


Senast uppdaterad: 2005-11-18 12:00