Gå direkt till sidans huvudinnehåll Gå till huvudmenyn Gå till språkväljaren

På denna webbplats används cookies. Vissa cookies är nödvändiga för att webbplatsen ska fungera som den ska. Andra cookies används för att optimera din användarupplevelse och möjliggöra för oss och våra samarbetspartners att ge dig relevant marknadsföring. Genom att klicka på "jag samtycker" godkänner du vår användning av cookies och behandling av dina personuppgifter enligt vår integritetspolicy. I integritetspolicyn kan du även läsa om hur du kan radera eller blockera cookies samt ta tillbaka lämnat samtycke. Läs om vår integritetspolicy och cookiepolicy.

Legitimera dig i appen innan du hämtar ditt paket

Smarta lösningen som ger snabbare uthämtning av paketen i jul

Allt fler e-handlar sina julklappar och ibland växer köerna vid uthämtningsdisken. Med hjälp av en ny lösning i PostNords app kan du legitimera dig redan innan du går till ombudet.

Har du e-handlat julklappar och ska hämta ut paket hos ombudet? Nu kan du legitimera dig redan innan du går hemifrån, och slipper ta med dig id-kort och sms-kod. PostNord har lanserat en lösning i sin app där man identifierar sig med mobilt BankID.
– Det här underlättar otroligt mycket både för oss och kunderna som nu slipper plocka fram id-handlingar. Det går snabbare, blir kortare köer och mindre krångel, säger Tommy Soini som driver butiken och postombudet Direkten i Sundbyberg utanför Stockholm.

Hos ombudet räcker det med att visa den digitala avin i appen för att hämta ut paketet. Man kan också skicka avin vidare till en kompis eller familjemedlem.

– Lösningen är framtagen ur konsumentens perspektiv. Vi vet att många efterfrågat möjligheten att låta någon annan hämta ut paketet på ett enkelt och smidigt sätt när man själv fått förhinder, säger Elisabeth Pagén projektledare på PostNord.
 
Så ska PostNord klara julleveranserna. Se alla åtgärder.

Underlättar vardagen

Med den kraftigt ökande e-handeln och julen som väntar runt hörnet är det stort tryck hos ombuden. 2017 levererade PostNord ungefär 4 miljoner e-handlade paket från Black Friday fram till julafton. I år räknar man med en ökning på ytterligare 25 procent. För att möta detta har PostNord bland annat öppnat 140 nya utlämningsställen och 40 tillfälliga julombud.
– Funktionen med mobilt BankID är inte framtagen för julhandeln, men kommer att underlätta för många konsumenter, säger Elisabeth Pagén.

PostNords app hjälper dig att hålla koll på paketen. Ladda ner appen!

Fler funktioner i appen

En bonus är att funktionen också löser ett annat problem som drabbar många e-handlare, nämligen när kunderna uppger ett felaktigt namn i samband med sin beställning.

– Om det står ”Lars” på legitimationen och ”Lasse” på paketet får inte ombudet lämna ut försändelsen, vilket ställer till det både för e-handlaren och mottagaren. Med hjälp av BankID kommer man runt det problemet, förklarar Elisabeth Pagén.

Sedan tidigare kan man i PostNords app hålla koll på var paketet befinner sig, se hur stort det är, söka efter ombud, spåra returer samt få ett “pling” när man går förbi ett ombud där man har ett paket som väntar.

Fakta: Svenskarna vill välja själva

Ombud är det leveransalternativ som används av flest svenska konsumenter, men samtidigt vill allt fler kunna välja andra leveranssätt när det passar. Enligt PostNords rapport E-barometern Q2 anser 85 procent att det är viktigt att få välja hur varan ska levereras. Hela 26 procent har avstått från ett köp då e-handlaren inte erbjudit det leveransalternativ som konsumenten föredrar. 17 procent har valt att e-handla från ett annat företag eftersom det första företaget inte gav möjlighet att välja leveranssätt. I framtiden vill 58 procent ha sina paket till en låst varubox vid hemmet, 36 procent till en paketautomat och 23 procent skulle gärna se leveranser med drönare.

Customer service