Hjälp oss att stoppa användningen av falska frimärken
Falska frimärken är ett växande problem på den svenska marknaden. Förfalskningarna är ofta mycket välgjorda, och kan vara svåra att skilja från äkta frimärken. I många fall är de kopplade till organiserad brottslighet.
Förfalskning av frimärken är även ett brott i sig. Vi utreder aktivt denna sorts ärenden tillsammans med polisen.
Så här undviker du falska frimärken
Vi vill att du ska känna dig trygg när du handlar och använder svenska frimärken. Köp bara frimärken från PostNords ombud eller i vår webbutik. Då kan du vara säker på att frimärkena du köper är äkta. Genom att skylta med PostNords logotyp visar våra ombud att de samarbetar med oss.
Har du blivit eftertaxerad för falska frimärken?
När ett brev inte är tillräckligt frankerat måste avsändaren betala portot som saknas, samt en hanteringsavgift. Detta kallar vi eftertaxering. Om avsändaradress saknas är det mottagaren som får betala (här kan du läsa mer om eftertaxering). Om ett falskt frimärke har använts på brevet har vi inte fått betalt, och då eftertaxerar vi summan som saknas.
Hjälp oss spåra falska frimärken!
Det är angeläget att identifiera dem som tillverkar, sprider och systematiskt använder falska frimärken. Har du sett eller hört något misstänkt, eller blivit erbjuden frimärken till ett ovanligt lågt pris? Om du har fått ett brev med falskt frimärke eller har annan information, är det till stor hjälp om du vill berätta vad du vet. Hur det eventuella köpet gick till, hur du kommunicerade med säljaren, och så vidare.
Vi kan tyvärr inte svara på varje enskild rapport, men informationen du ger oss är värdefull när vi kartlägger spridningen av falska frimärken. Tips från allmänheten hjälper oss också att genomföra utredningar som kan leda till åtal.