Gå direkt till sidans huvudinnehåll Gå till huvudmenyn Gå till språkväljaren
Vykort uppsatta med magneter på kylskåp.
Framtidens post

Svenskarna: Så vill vi ha vår post

Förutsägbarhet före frekvens. Så säger svenskarna i en undersökning om vad de anser är viktigast vid den svenska postgången. Bara fem procent av de tillfrågade tycker att det är nödvändigt att få brev varje dag.

Postservicen är en viktig del av Sveriges kommunikation – men på vissa håll har traditionella brev nästintill försvunnit. I stället har digitala alternativ som e-post, sms, digitala brevlådor och sociala medier ersatt den fysiska brevgången.

I dag uppger nästan fyra av tio svenskar att de inte skickar några brev alls under en genomsnittlig månad, och tre av fyra uppskattar att de endast får 1–5 brev i veckan. Det visar en undersökning från Kantar Sifo på uppdrag av PostNord.

Brev och paket delas ut till samtliga hushåll varje vardag, men behovet av att få post hem till lådan varje dag minskar. Idag har PostNord bara post att dela ut till två av tre hushåll och inom ett par år kommer vi bara att ha något att lägga i varannan låda.

En undersökning från Post- och Telestyrelsen (PTS) visar att boende i Sverige blir allt mindre intresserade av traditionell brevutdelning:

  • Sju av tio svenskar anser att det räcker att kunna ta emot brev några gånger per månad (som oftast).
  • Endast fem procent tycker att det är nödvändigt att kunna ta emot post varje dag. 
  • En procent anser att de har ett mycket stort behov av att kunna skicka brev varje dag. 
  • 91 procent av svenskarna tycker att det räcker att kunna skicka brev någon gång per månad. Även hos företagen är det en majoritet som uppger att det inte finns behov av att skicka eller ta emot brev varje dag.
  • Tre av tio företag vill kunna skicka och ta emot brev någon gång i veckan, medan 34 procent anser att det räcker att skicka en gång per månad eller mer sällan. 25 procent anser att det räcker att ta emot en gång per månad eller mer sällan.

De tillfrågade svarar att det är betydligt viktigare med förutsägbarhet och att breven kommer fram i rimlig tid, än att de delas ut fem dagar i veckan.

– Det är tydligt att svenskarnas behov av posttjänster förändras i snabb takt. Lika tydligt är det att kvaliteten i postutdelningen fortsatt måste hålla en hög nivå. Även om vi inte skickar eller tar emot lika många brev längre så finns det krav och förväntan på att breven kommer fram till rätt mottagare och i rätt tid, säger Olof Bjurö, chef vid PTS postavdelning, i samband med undersökningen.

Customer service