Gå direkt till sidans huvudinnehåll Gå till huvudmenyn Gå till språkväljaren
Massor av paket i en korgvagn på terminal.
"Vi är förberedda"

Så rustar PostNord inför Black Friday

Black Friday har blivit en riktig e-handelshögtid för såväl konsumenter som för e-handlare och distributörer. Så här har PostNord laddat upp för konsumenthögtiden i år för att du ska kunna få dina paket smidigt och snabbt under e-handelns mest intensiva period.

Den 29 november går startskottet för årets julhandel i samband med e-handlarnas stora rea-helg. Under förra årets Black Friday handlade svenskarna för 6,7 miljarder kronor på nätet. De två nya paketterminaler som stod klara att hantera den stora volymen paket fylldes till bredden.

– Vi har förberett oss för årets Black Friday under hela året. Det kommer bli roliga och intensiva dagar! Vi kommer att jobba på tillsammans runtom i hela landet med att leverera till mottagarna, säger Mathias Krümmel, chef för Produktion, PostNord Sverige.

Goda förberedelser för e-handelns mest intensiva period

I åtgärdspaketet ingår bland söndagsortering av paket, utökade hemleveranser, 100 nya ombud, 60 tillfälliga julombud och samarbeten med stora e-handlare för att sprida transporterna bättre under dagen. Kundservice kommer också att ha utökade öppettider för att kunna svara på samtal och frågor.

– Ett viktigt fokus har i år varit att titta på hur vi ska kunna underlätta för våra paketombud, som vi vet tidigare har fått problem med platsbrist under den här perioden. Därför utökar vi också våra hemleveranserbjudanden, säger Mathias Krümmel.

Förra året passerade 900 000 paket PostNords terminaler under Black Friday-helgen. Prognosen i år är att den siffran kommer att öka med ungefär 3–4 procent.

– Vi ser att marknaden har lugnat sig lite i tillväxt vad gäller det som vi kallar för ”peak-säsong”. Prognosen är resultatet av ett nära samarbete med våra kunder, tillsammans med hur det har sett ut historiskt och våra aktuella trender. Men om det visar sig att det blir en riktig julrusch på nätet kommer vi naturligtvis att göra allt för att ta hand om volymerna, säger Mathias Krümmel.

Fakta

Så här jobbar PostNord inför julen
  • Tar in knappt 3000 extra medarbetare i hela landet.
  • Sätter upp ungefär 2 000 röda brevlådor för julkorten som vanligt.
  • Förstärker kundservice med extra öppet på telefon från Black Friday till 21/12. Få svar på dina frågor mellan 8.00 och 19.00 på vardagar och mellan 9.00 och 15.00 på lördagar. Mejlhantering är öppen 06.00-22.30 vardagar.
  • Lördagsleveranser till ombud i Stockholm, Göteborg och Malmö, vilket ger snabbare leveranser av e-handlade varor. Vissa helger under perioden kör vi också i större delar av landet.
  • Sorterar paket även på söndagar, vilket snabbar upp hanteringen, från Black Friday till och med jul.
  • Håller extra öppet på serviceställen som lämnar ut stora paket (PostNords egna distributionspunkter) under högsäsongen.
  • Förbättrat inflödet av kundsynpunkter kring paketleveranserna både från appen och kundservice så att medarbetare på daglig basis kan följa upp detta på enskild arbetsplats.
  • Levererar paket hem till kunder på lördagar från den 8/11 till den 21/12 i de områden där underlag finns.
  • Levererar pallar med varor till butiker och företag på lördagar den 30/11, 7/12 och 21/12 i de områden där underlag finns.
  • Sätter in extra transporter.
  • Jobbar tillsammans med avsändande kunder för att skapa bättre prognoser.
  • Levererar hem till privatpersoner kvällstid där det finns underlag.
  • Öppnar 60 tillfälliga ombud speciellt för högsäsongen. Utöver det har vi öppnat cirka 100 nya ombud sedan förra året.
Customer service