Gå direkt till sidans huvudinnehåll Gå till huvudmenyn Gå till språkväljaren

På denna webbplats används cookies. Vissa cookies är nödvändiga för att webbplatsen ska fungera som den ska. Andra cookies används för att optimera din användarupplevelse och möjliggöra för oss och våra samarbetspartners att ge dig relevant marknadsföring. Genom att klicka på "jag samtycker" godkänner du vår användning av cookies och behandling av dina personuppgifter enligt vår integritetspolicy. I integritetspolicyn kan du även läsa om hur du kan radera eller blockera cookies samt ta tillbaka lämnat samtycke. Läs om vår integritetspolicy och cookiepolicy.

Emma Riblom, Kommunikationschef Sverige, och Annemarie Gardshol, vd PostNord Sverige, jobbade på Veddestaterminalen i Järfälla utanför Stockholm under Black Friday-helgen.
”Nu kör vi” – bakom kulissen hos PostNord

Så har PostNord hanterat över 2,2 miljoner paket efter Black Friday

Extra personal, fler ombud och en vd som sorterade paket. PostNord ger allt för att klara årets Black Friday-anstormning. Nu fortsätter satsningen under hela julhandeln.

Black Friday-rean har tagit Sverige med storm. Förra året kom det verkliga genomslaget. Både PostNord och många av e-handlarna togs på sängen när paketvolymerna ökade med 51 procent jämfört med året innan.

Därför har PostNord under lång tid förberett sig inför årets anstormning. På Veddestaterminalen i Järfälla, utanför Stockholm, står PostNords vd Annemarie Gardshol och sorterar paket.

– Vi har sagt att alla måste hjälpa till och alla inkluderar även mig, säger hon.
I hennes postbur finns paket som väger upp till 35 kilo. Allt från elektronik till jellybeans passerar vd:s händer.

Utomhuspool som vägde 475 kilo

Men i en annan del av terminalen finns de riktiga bjässarna. Pallar med tung kattsand, tv-apparater större än köksbord och inte minst en utomhuspool som väger 475 kilo. Numera går det att handla det mesta på nätet.

Trots förra årets utmaningar kände Annemarie Gardshol sig lugn när hon vaknade i fredags.

– Redan i februari hade jag det första mötet om den här perioden, så vi har jobbat med det länge. Det svåraste var att göra en prognos över hur mycket e-handeln skulle öka. Där hamnade vi rätt under helgen men i måndags var paketen fler än vi räknat med det enskilda dygnet. Trots det har det gått bra, tack vare alla duktiga medarbetare, säger hon.

Hon har Sveriges tuffaste jobb. Läs intervjun med PostNords Sverigechef.

Emma Riblom, Kommunikationschef Sverige, och Annemarie Gardshol, vd PostNord Sverige, jobbade på Veddestaterminalen i Järfälla utanför Stockholm under Black Friday-helgen.
Emma Riblom, Kommunikationschef Sverige, och Annemarie Gardshol, vd PostNord Sverige, jobbade på Veddestaterminalen i Järfälla utanför Stockholm under Black Friday-helgen.

Black Friday ökade med 27 procent

Årets svenska Black Friday-handel landade på 6,7 miljarder kronor och var strax över PostNords prognos, en ökning med 27 procent jämfört med förra året.
Drygt var tredje svensk passade på att fynda och fler än hälften handlade på nätet. I snitt shoppade svensken för 2 635 kronor i fredags. Kläder och hemelektronik var de mest populära varorna.

Sedan Black Friday har PostNord hanterat 2,2 miljoner paket en ökning med 22 procent jämfört med samma period 2017.

Trots att rekordmånga paket har hanterats de senaste dygnen har Black Friday gått betydligt smidigare än förra året och det har många orsaker. Numera finns nya paketterminaler i Örebro och Växjö. Dessutom har PostNord i år haft ett tätare samarbete med de stora e-handlarna, vilket har underlättat planeringen.
Årets åtgärdspaket har bland annat bestått av 3 000 extraanställda, sortering av paket på söndagar, 140 nya ombud och 40 tillfälliga julombud.

Detta gör PostNord annorlunda efter mötet med svenska folket.

”Många har varit engagerade”

På Veddestaterminalen, där det normalt jobbar 450 personer, har terminalchefen Piotr Jagiello cirka 60 extraanställda fram till jul. PostNord har också hyrt en närliggande lokal där en del av sorteringen sker. Antalet transportfordon är dessutom fler än normalt.

– När Black Friday drog igång var känslan: ”Nu kör vi!” Många medarbetare har varit väldigt engagerade och frågat hur vi ligger till, säger Piotr Jagiello.

Black Friday betraktas numera som startskottet på julhandeln. Därför kommer PostNord att fortsätta använda extra resurser fram till jul.
Kanske är det därför som stämningen på Veddestaterminalen är så lugn.

– Det är mycket att göra, men allt har funkat bra och det känns inte stressigt, säger Erdom Solomon Haile som har jobbat på Veddestaterminalen i snart ett år.
Hans chef Piotr Jagiello håller med. Trots att det varit intensivt har han faktiskt hunnit Black Friday-shoppa lite själv också.

– Jag köpte bland annat en pulsklocka och fick den i tid. Det var extra glädjande eftersom jag kunde se att paketet passerat min egen terminal.

Fakta: Black Friday i siffror

Under Black Friday-dygnet 23 november handlade svenskarna prisnedsatta varor för 6,7 miljarder kronor, vilket är cirka 1,4 miljarder mer än i fjol.

 

36 procent av svenskarna handlade varor på rea under Black Friday för i genomsnitt 2 635 kronor.

 

30 procent av de som handlade under dagen handlade enbart i fysiska butiker, 54 procent handlade enbart på nätet och 15 procent både i fysiska butiker och på internet. De varor som flest handlade på rea under Black Friday var kläder (41 %), hemelektronik (29 %), skönhet/hälsa (20 %) och media (16 %).

 

7 procent av de som handlade under Black Friday handlade även varor från utländska sajter för i genomsnitt 1 497 kronor per person. Det innebär att det handlades reavaror för 270 miljoner kronor från utländska butiker under Black Friday, det vill säga 4 procent av den totala summan. .

Customer service