Gå direkt till sidans huvudinnehåll Gå till huvudmenyn Gå till språkväljaren
: ”Det har varit ett väldigt högt tryck på våra terminaler, men vi förberedde oss ordentlig inför Black Friday och satsningarna har gett resultat”, säger Mathias Krümmel, chef för Produktion på PostNord. Foto: Kristina Sahlén.
PostNords satsningar gav resultat

”Julen har överlag gått otroligt bra”

Årets mest intensiva dygn har passerat på PostNords paketterminaler och det är bara att konstatera – julen 2018 höll både prognoser och bemanning.
– Våra satsningar har gett resultat, men än är vi inte i mål. Nu kör vi full fart framåt till julafton, säger PostNords Mathias Krümmel.

De e-handlade paketen fortsätter att öka. Under Black Friday-helgen räknade PostNord med att hantera 900 000 paket. Prognosen stämde nästan på pricken med ett resultat på 897 000 paket, vilket var 25 procent fler än under motsvarande helg 2017. Natten till den 18 december, julperiodens mest intensiva paketdygn, passerade650 000 försändelser PostNords terminaler, jämfört med 570 000 motsvarande dygn förra året.

Trots det har arbetet gått ovanligt smidigt. Mycket tack vare de åtgärder företaget vidtog efter förra årets enorma volymökning som tog både e-handlare och leverantörer på sängen.

– Överlag har det gått otroligt bra. På brevsidan ligger vi långt över lagkravet med en leveranskvalitet på 99 procent. Vi har haft några enstaka störningar på paketsidan, men inget som påverkat helheten. Och jämfört med förra året är det en fantastisk förbättring, säger PostNords chef för Produktion Mathias Krümmel.

Läs om PostNords satsningar på en bättre kundservice: ”Vi har varit lite fyrkantiga.”

Nya terminaler stor hjälp

I åtgärdspaketet ingick bland annat 3 000 extraanställda, fler ombud och extratransporter i hela landet. PostNord har också öppnat två nya paketterminaler i Växjö och Örebro som svalt en stor del av årets volymökning.
– Den stora utmaningen har varit mängden paket hos ombuden. Det är något vi ska titta extra på till nästa år. Vi behöver vara mer proaktiva och styra om paketen till ett annat ombud när det blir för mycket och dessutom informera om det, säger Mathias Krümmel.

Paketet måste vara inlämnat

Nu är det bara ett par dagar kvar till julafton. För att ditt paket ska hinna komma fram till den 24 december gäller det att e-handlaren redan lämnat godset till PostNord.
– Nu kör vi full fart framåt de sista dagarna. Alla paket som har kommit in till oss senast den 19 december ska vara ute innan julafton, säger Mathias Krümmel.

Trycket har varit hårt på PostNord, men Mathias Krümmel är nöjd med julperioden
Hittills i år har svenskarna handlat julklappar för 18 miljarder kronor, varav 7 miljarder på nätet. Trycket har varit hårt på PostNord, men Mathias Krümmel är nöjd med julperioden: ”Det är en fantastisk förbättring jämfört med förra året”. Foto: Kristina Sahlén.

Kan ni luta er tillbaka sedan?

– Nej verkligen inte. Vi blir aldrig bättre än det senaste dygnets leverans. Det är tjusningen och förbannelsen med det här jobbet. Arbetet måste göras lika bra varje dag. Självklart kommer många kollegor att kunna gå hem och ta en välförtjänt ledighet, men i mellandagarna drar allt igång igen. Då kommer alla returer.

PostNord startar chaufförsutbildning för nyanlända. Se filmen om Abdelhad som är en av de första eleverna.

Paket för 25 miljarder

Fram till den 18 december hade svenskarna handlat julklappar för över 18 miljarder kronor, varav 7 miljarder kronor på nätet. Enligt PostNords julundersökning kommer den totala julklappskonsumtionen att landa på dryga 25 miljarder kronor i år. 85 procent av de som e-handlat är nöjda med sin senaste leverans, oavsett om den skett via ombud, med brevbäraren eller med någon form av hemleverans.
– Jag vill rikta ett innerligt tack till alla medarbetare och ombud som gett hundratio procent. Det är synd att inte gemene man förstår hur komplext logistik är. Jag är tokstolt över allas insatser, säger Mathias Krümmel.

FAKTA: Julhandeln i siffror

  • Fram till den 18 december hade svenskarna handlat julklappar för 18 miljarder kronor och spås handla för ytterligare 7 miljarder till och med julafton.

  • Svenskarna har hittills e-handlat julklappar för 6,9 miljarder kronor, men spås handla julklappar online för ytterligare 2,6 miljarder.

  • Mer än varannan svensk (53 procent) har e-handlat julklappar i år.

  • E-handelns andel av den totala julhandeln ligger på 38 procent 2018. 185 procent är nöjda med hur deras senaste e-handlade julklapp levererades. Tre procent är missnöjda.

  • De som hämtade sin senaste e-handlade vara på ett utlämningsställe uppskattade den genomsnittliga väntetiden till mindre än fem minuter.

Källa: Kantar Sifo/PostNord

Customer service