Gå direkt till sidans huvudinnehåll Gå till huvudmenyn Gå till språkväljaren

På denna webbplats används cookies. Vissa cookies är nödvändiga för att webbplatsen ska fungera som den ska. Andra cookies används för att optimera din användarupplevelse och möjliggöra för oss och våra samarbetspartners att ge dig relevant marknadsföring. Genom att klicka på "jag samtycker" godkänner du vår användning av cookies och behandling av dina personuppgifter enligt vår integritetspolicy. I integritetspolicyn kan du även läsa om hur du kan radera eller blockera cookies samt ta tillbaka lämnat samtycke. Läs om vår integritetspolicy och cookiepolicy.

Efter kritiken – nu inför PostNord en rad förbättringar

”Det är jättebra att PostNord satsar på en bättre bilpark. Eftersom vi brevbärare sitter ett antal timmar i bilen varje dag är det viktigt att bilarna fungerar som de ska”, säger lantbrevbäraren Jan Engström i Norrköping. Foto: Peter Holgersson.

I grunden handlar det om att förflytta saker från A till B. Men brev- och paketmaskineriet, med alla avsändare och mottagare som ska kopplas ihop, är också komplext. Därför inför PostNord nu en rad förbättringar.

På en till två dagar kan du skicka ett brev var som helst i Sverige. Ändå gör det kanske fem till sex stopp på olika sorteringsterminaler och brevbärarkontor innan det hamnar i mottagarens postlåda. Det är ett enormt maskineri som drar igång när du lägger ditt brev på den gula lådan, och det är likadant med e-handlade paket som ofta kommer fram en till två dagar efter att du klickat på ”köp”. 

– Det är mycket som kan hända på vägen som man som mottagare kanske inte tänker på. Våra transporter kan påverkas av oväder eller vägolyckor, och ibland drabbas vi av tekniska problem. Men oftast kommer försändelserna fram i tid, säger Mathias Krümmel, chef för Produktion på PostNord:
– Vår styrka ligger i att hantera stora mängder brev och paket och stå redo när det oväntade inträffar – vi har alltid en plan A och en plan B. I vår bransch är det ett måste för att hantera kundernas förväntningar.

Nu kan du hämta paketet med mobilt bankID. Läs mer om hur det fungerar.

”Detta är en av de bättre bilar jag har arbetat i. Den har en rejäl bredd invändigt, sikten är toppen och bilen rullar fint. Dessutom finns det ett stort lastutrymme”, säger brevbäraren Jan Engström om PostNords satsning på bättre fordon. Foto: Peter Holgersson.
”Detta är en av de bättre bilar jag har arbetat i. Den har en rejäl bredd invändigt, sikten är toppen och bilen rullar fint. Dessutom finns det ett stort lastutrymme”, säger brevbäraren Jan Engström om PostNords satsning på bättre fordon. Foto: Peter Holgersson.

Jobbar med ständiga förbättringar>

De senaste årens kritik mot PostNord med sjunkande förtroende och rapportering i media har dock resulterat i flera åtgärder. Förutom en stor omorganisation med syfte att skapa en snabbrörligare verksamhet har PostNord hittat ett sätt att jobba med ständiga förbättringar. 

– Tidigare löste vi problem för stunden, men tittade inte alltid på orsaken. Nu samlar vi upp all feedback och sätter oss varje vecka och borrar i vad som blivit fel. Vad berodde det på, vad blev konsekvensen och hur gör vi för att det inte ska bli likadant nästa gång, säger Mathias Krümmel.
I det arbetet ingår också ett förbättringsprogram som handlar om kundupplevelsen, initierat av PostNord Sveriges vd Annemarie Gardshol:
– Vi har kartlagt de kontaktytor där kunderna upplever störst frustration i mötet med oss och arbetar med förändringar som ska leda till en bättre service. Den stora skillnaden nu är att vi inkluderar alla medarbetare. Alla som jobbar på PostNord ska bli sin egen chef för kundupplevelsen och känna att de bidrar till att göra kunden nöjd, säger hon.

Läs mer om hur PostNord jobbar med att förbättra sin kundservice.

Minskat användande av flygtransporter

Och förändringarna har redan börjat ge resultat. Brevkvaliteten har de senaste sex månaderna legat stadigt på 98-99 procent, lagkravet är 95 procent. PostNord har gjort flera stora investeringar, som två nya paketterminaler, inköp av fordon för 150 miljoner kronor, nya sorteringsmaskiner för stora brev och samtidigt minskat användande av flygtransporter vilket har en positiv effekt på miljön. 

– Även om vi nu gör stora förändringar, och mäter och arbetar med kvaliteten varje dag, kommer det att ta tid innan vi återfår svenskarnas förtroende, och det har jag stor respekt för. Men alla ska veta att vi har det här som vår första prioritet varje dag, säger Annemarie Gardshol.

Fakta: Några av PostNords åtgärder

  • Har öppnat ytterligare 140 ordinarie ombud och 40 tillfälliga under julperioden. Totalt finns det 1 800 paketombud i Sverige.

  • Har uppdaterat appen med BankID vilket gör det smidigare och snabbare för dig eller någon annan att hämta ut paket. Har byggt två nya paketterminaler som kan sortera upp till 16 000 paket i timmen. Det gör att PostNord kan hantera fler paket i ett snabbare tempo.

  • Har börjat använda AI (artificiell intelligens) för att bli bättre på att förutse och undvika förseningar i leveransen.

  • Har börjat scanna alla 22 000 brevlådor varje gång de töms.

  • Har lanserat en tjänst som kallas FlexChange där du enkelt kan välja när och hur paketet ska tas emot.

  • Har infört hemleveranser av paket på kvällar och distribution av e-handlade paket på lördagar till ombud i Göteborg, Malmö, Stockholm. Transporterar fler brev med tåg och färre med flyg vilket har en positiv effekt på miljön.

  • Har skaffat 355 elbilar, 800 nya utdelningsbilar och 140 nya lastbilar. Lyssnar på alla synpunkter som kommer in från kundservice och via appen, som en grund för fortsatta förbättringar.
Customer service