Gå direkt till sidans huvudinnehåll Gå till huvudmenyn Gå till språkväljaren
Patrik Lindbladh står mellan två hyllor på en terminal.
Så hittar PostNords detektiver borttappade paket

“Det tog tio minuter så hade vi hittat mottagaren”

Det sker mycket sällan, men i bland händer det som inte får hända. Ett paket kommer på avvägar på vägen hem till dig eller till personen som du sålt något till. Då kommer PostNords paketdetektiver in i bilden – de finns där för att lösa precis den här typen av mysterier. I de flesta fallen märker du inte ens att det har hänt.

Patrik Lindbladh är chef för den dagliga verksamheten på enheten Skador och adresslöst på PostNords lager i Jönköping. Hit kommer paket som, vilket man anar på namnet, är skadade eller av någon anledning saknar adress. Patrik och hans kollegor blir ofta benämnda som PostNords “paketdetektiver”. Tycker han själv att det stämmer?
– Svar ja, vissa grejer är definitivt detektivarbete. Senast i dag kom en kollega till mig med ett paket där kundnumret skavts bort. Vi lyckades till slut utläsa sex av tio siffror och eftersom de tre första siffrorna oftast är 020 kunde vi söka på det i vår databas. Det tog tio minuter så hade vi hittat mottagaren och kunde skicka vidare paketet utan fördröjning, berättar han.

Tanken är att man inte ska märka er?
– Ja precis, så är det.

Ibland har de också lite tur och hittar unik information på paketen som kommer in till dem.
– På ett paket kunde vi se en liten del av efternamnet och såg dessutom att det antagligen kom från Trollhättan. Eftersom efternamnet var så pass speciellt räckte det med att söka på det och på Trollhättan så hittade vi personen.

Den stora majoriteten av paket som kommer in till Patrik Lindbladh är sådana som fått adresslappen avsliten eller bortriven, men ibland hör folk även av sig och letar efter ett borttappat paket.
– Allt som vi inte lyckas lösa lägger vi in i ett system där vi så noggrant som möjligt beskriver vad paketet innehåller. Då kan kundservice i princip alltid hitta det där, säger Patrik Lindbladh, och tillägger:
– Ska man skicka ett paket kan man därför tänka på att det kanske inte är självklart för oss vad något är. Vi försöker beskriva innehållet så gott det går för att de ska bli sökbara, men det är svårt om vi inte vet vad det är. En gång öppnade vi till exempel ett paket med ett par metallklumpar som vi inte alls förstod och då är det såklart svårare.

Vad är ditt bästa tips till någon som ska skicka ett paket?
– Skriv en lapp med dina och mottagarens uppgifter och lägg i paketet. Om adressen av någon anledning skulle försvinna utanpå och vi behöver öppna paketet är det lättlöst.

Så färdas ditt brev och paket till dig
Customer service