Just nu är det långa svarstider hos kundservice det kan därför dröja längre tid än vanligt innan du får svar.

  • Start
  • Vad gör jag om jag fått ett bluffmejl eller bluffsms?

Vad gör jag om jag fått ett bluffmejl eller bluffsms?

Olyckligtvis händer det ibland att någon olovligen nyttjar PostNords namn och varumärke i bedrägligt syfte, exempelvis för att skicka ut bluffmejl och bluffsms. Budskapet i dessa meddelanden är snarlikt, man ska trycka sig vidare på en länk för att sedan fylla i sina konto- eller kortuppgifter för att betala en avgift eller så uppmanas man att uppge sina personuppgifter för att vara med i en tävlig eller utlottning.

Det enda tillfället där vi skickar ut ett meddelande med en betalningsuppmaning är om du beställt en vara som behöver förtullas och du behöver betala importavgiften. Vill du inte klicka på länken i meddelandet kan du alltid besöka vår betalsida för att kontrollera att betalningsuppmaningen är korrekt: https://portal.postnord.com/betalamoms

Tänk på:

  • Kontrollera noga vem avsändaren av meddelandet är.
  • Lämna aldrig ut några konto-, kort- eller personuppgifter.
  • Radera meddelandet utan att klicka på några länkar och öppna inga bilagor i meddelanden från avsändare du inte känner igen.
  • Om du råkat lämna ut konto- eller kortuppgifter, ta genast kontakt med din bank.
  • Har du klickat på länken men inte uppgett några uppgifter bör du ändå genomföra en virussökning på enheten för att säkerställa att inget oönskat installerats.
  • Markera gärna meddelandet som spam i din mejlklient eller meddelandeapp för att blockera ytterligare bluffmeddelanden.

Vi arbetar kontinuerligt med att följa upp och anmäla de bluffmeddelanden som skickas ut i vårt namn.

Ta del av fler tips för att undvika att bli lurad och se några exempel på bluffmejl och bluffsms som florerar just nu.