Jul och nyår 2021

Utökade paketvolymer under julhandeln – live från Veddesta

Just nu är det högsäsong på PostNords paketterminaler, och vi vidtar därför flera åtgärder för att möta upp den ökade paketvolymen. Här kan du läsa mer om hur vi har rustat upp inför årets julhandel, och se live hur det just nu ser ut på vår paketterminal på Veddesta.

PostNords experter spår att aktiviteten på paketterminalerna i år kommer att öka med drygt sex procent* i samband med Black Week och julhandeln. För att möta den ökade paketvolymen vidtar vi flera åtgärder. Bland annat inför vi lördagsleveranser, söndagssortering av paket, utökade hemleveranser, samarbeten med stora e-handelsföretag och 40 tillfälliga julombud för att sprida transporterna bättre under dagen. Vår kundservice kommer även att utöka öppettiderna för att ta emot samtal och svara på frågor.

– Vi ska komma ihåg att våra egna volymer inte heller är hela marknaden, dessutom ser vi ett återvändande varuflöde till fysiska butiker. Vi har förberett oss hela året och precis som föregående år ser vi med glädje fram emot årets roligaste period! Vi lär oss och utvecklar ständigt vår verksamhet. Något som jag personligen ser fram emot är att se om vi får hantera lika många julkort som förra året, säger Agnes Karlsson, Produktionsdirektör.

*Detta är räknat över hela PostNords verksamhet och bör inte förväxlas med e-handelsvolymer. Prognosen sätts tillsammans med företagskunder och bygger på historik och aktuella trender.

Så här har vi rustat upp inför julhandeln:

  • Utökat personalstyrkan i hela landet, med flera tusen.
  • Satt upp omkring 1 600 röda brevlådor för julkorten – liksom varje år.
  • Förstärkt kundservice, med utökade öppettider på telefon den 13/11–23/12. På vardagar klockan 8–19 och lördagar klockan 9–15 kan du få svar på dina frågor. Frågor om hemleveranser kan ställas fram till klockan 22.30 på vardagar.
  • Sorterat paket även på söndagar, från Black Friday till och med jul – vilket snabbat upp hanteringen.
  • Extra transporter har satts in.
  • Jobbat tillsammans med avsändande kunder, för att skapa bättre prognoser och styra stora kundvolymer till andra terminaler med kapacitet.
  • Utökat öppettiderna under högsäsong för serviceställen som lämnar ut stora paket (våra egna distributionspunkter).
  • Öppnat 40 tillfälliga ombud – speciellt för högsäsongen. Utöver det har vi även öppnat cirka 40 nya ombud sedan förra året.
  • Levererat paket hem till kunder på lördagar från den 13/11 till och med den 18/12 – i de områden där underlag finns. I Stockholm, Malmö och Göteborg fortsätter vi med hemleveranser tills vidare på lördagarna.
  • Utökat antalet ombud som får leverans på lördagar, med start 13/11, på följande platser: Stockholm med närliggande kommuner, Göteborg med närliggande kommuner, Malmö med närliggande kommuner samt Uppsala. Detta ger snabbare leveranser av e-handlade varor.
  • Utvidgat leveranser på lördagar till flera av PostNords ombud även utanför storstadsregionerna under perioden 13/11–18/12.
Illustrationer från julkortspåsen 2021, skapade av Maria Trolle.

Tips för företag

Läs om vad du som företag kan göra för att alla paket ska komma fram i tid.

Till tips för företag

Illustrationer från julkortspåsen 2021, skapade av Maria Trolle.

Tips för privatpersoner

Läs om vad du som privatperson kan göra för att alla paket ska komma fram i tid.

Till tips för privatpersoner

Personliga julkort

Skicka dina egna fotografier som julkort! Eller välj i bildbanken. Skicka via datorn eller appen Riktiga Vykort.

Till Riktiga Vykort