Hoppa över navigering och sök
Vi stöder inte längre Internet Explorer. Överväg att byta till Chrome, Edge, Firefox eller en liknande webbläsare för en snabbare och smidigare upplevelse. Öppna i Microsoft Edge
Varukorg

Din varukorg har gått ut!

Vänligen klicka på fortsätt för att lägga till varor på nytt

Fortsätt
Jul och nyår 2022

Tips för företag inför julens leveranser

Det finns en del du som företagare kan göra för att hjälpa dina försändelser på vägen. För att alla julklappar ska komma fram till rätt person, hela och i tid, behöver vi hjälpas åt.

Ändrade stopptider för bokning av upphämtning under peakperiod:

Under perioden 21 november 2022 till 13 januari 2023 är stopptiden klockan 10.00, för upphämtning samma dag. Volymer som överstiger fem pallplatser eller som bokas efter klockan 10.00, hämtas följande vardag på förmiddagen.

Det här kan du som företagare göra

Underlätta för PostNord

  • Meddela PostNord om dina volymer avviker kraftigt, gärna innan lunch samma dag. Då kan vi planera om kapaciteten efter dina behov.
  • Lämna dina försändelser så tidigt som möjligt på dagen.
  • Lämna bara sorterade sändningar.
  • Emballera ordentligt.
  • Tänk på att göra tydliga prognoser. Om du behöver göra extrabokningar, gör dessa i god tid. Boka extrahämtning för upphämtning samma dag före klockan 10.00 (högst fem pallplatser, resten eller senare bokning hämtas förmiddagen dagen efter).
  • Var noga med att lämna igen tomma burar omedelbart enligt avtal. Burar är en kritisk resurs i högtrafik.

Underlätta för dina konsumenter

  • Säkra att du som företag kommunicerar sista beställningsdatum för leverans innan jul.
  • Se till att ha tydliga leveransvillkor i din checkout, så att kunden väljer rätt och får sin vara i tid.
  • Rekommendera dina kunder att använda PostNord App. Då kan de ha full koll på sina leveranser, snabba på utlämningen av paketet genom att legitimera sig i appen, eller överlåta till någon annan att hämta paketet.

Det här gör vi för en smidigare julleverans

  • Sätter upp ungefär 1 400 röda brevlådor för julkorten som vanligt.
  • Tar in extra medarbetare i hela landet, och sätter in extra transporter.
  • Jämfört med samma period förra året erbjuder vi i år 1 000 fler serviceställen i hela landet (postombud, utlämningsställen och paketboxar).
  • Förstärker kundservice med extra öppet på telefon klockan 9.00–15.00 på lördagar under perioden 26/11 – 10/12.
  • Sorterar paket även på söndagar, vilket snabbar upp hanteringen, från Black Friday till och med jul.
  • Håller extra öppet på serviceställen som lämnar ut stora paket (PostNords egna distributionspunkter).
  • Levererar paket hem till kunder på lördagar från den 19 november till den 17 december i de områden där underlag finns. I våra storstadsområden Stockholm, Göteborg och Malmö fortsätter vi med hemleveranser tills vidare på lördagarna.

Det – och mycket mer – gör vi för att underlätta julen för ditt företag. Och för oss.

Viktiga datum

Här hittar du alla viktiga datum som gäller för att brev och paket ska komma fram till jul och nyår.

Smarta leveransalternativ i jul

Hjälp dina julklappar på vägen, oavsett om du ska ta emot eller skicka paket.

Supersmidiga returer – bli redo för julhandeln

Alla julklappar ska komma fram, och ibland tillbaka. Skaffa en supersmidig digital returlösning. Det underlättar för dina kunder. Och för dig

Julfrimärken

Här har vi samlat de julfrimärken vi har gett ut sedan 2014.