Gå direkt till sidans huvudinnehåll Gå till huvudmenyn Gå till språkväljaren
Illustration av en nötknäckare och nötter.
Jul och nyår 2020

Tips inför jul för företag

Det finns en del du som företagare kan göra för att hjälpa dina försändelser på vägen. För att alla julklappar ska komma fram till rätt person, hela och i tid, behöver vi hjälpas åt.

Förra året passerade en miljon paket i våra terminaler under Black Friday-helgen. I år planerar vi för den ökande paketvolymen med bland annat förstärkningar på terminalerna, stöd till paketombuden och förstärkning av hemleveranser. Under årets andra kvartal växte e-handeln med 49 procent, en effekt av coronapandemin och den sociala distanseringen.

Prognosen inför peak-perioden är att volymerna kommer att öka med drygt 7 procent. Men prognosen, som sätts tillsammans med företag och bygger på historik och aktuella trender, är i år något osäkrare på grund av den nya omvärldssituation som branschen som helhet befinner sig i.

Sista skickadatum

Se vilka datum som gäller för att det du skickar ska komma fram i tid till jul. Se alla viktiga juldatum (pdf) och nyårsdatum (pdf).

Det här kan du som företagare göra

  • Meddela PostNord om dina volymer avviker kraftigt, gärna innan lunch samma dag. Då kan vi planera om kapaciteten efter dina behov.
  • Lämna dina försändelser så tidigt som möjligt på dagen.
  • Lämna bara sorterade sändningar.
  • Emballera ordentligt.
  • Tänk på att göra tydliga prognoser. Om du behöver göra extrabokningar, gör dessa i god tid. Boka extrahämtning för upphämtning samma dag före klockan 10 (högst 5 pallplatser, resten eller senare bokning hämtas förmiddagen dagen efter).
  • Tänk på att lämna så tidigt som möjligt. Om dina försändelser kommer in senare än avtalat kan vi inte garantera leverans som avtalat.
  • Var noga med att lämna igen tomma burar omedelbart enligt avtal. Burar är en kritisk resurs i högtrafik.

Det här gör vi

  • Tar in nästan 3 000 extra medarbetare i hela landet.
  • Sätter upp ungefär 1 600 röda brevlådor för julkorten som vanligt.
  • Förstärker kundservice med extra öppet på telefon från Black Friday till 21/12. Få svar på dina frågor vardagar mellan 8.00 och 19.00 och lördagar mellan 9.00 och 15.00. Har privatpersoner frågor om sina hemleveranser kan de ställas fram till 22.30 på vardagar.
  • Sorterar paket även på söndagar, vilket snabbar upp hanteringen, från Black Friday till och med jul.
  • Håller extra öppet på serviceställen som lämnar ut stora paket (PostNords egna distributionspunkter) under högsäsongen.
  • Levererar paket hem till kunder på lördagar från den 8/11 till den 21/12 i de områden där underlag finns.
  • Levererar hem till privatpersoner kvällstid där det finns underlag.
  • Lördagsleveranser till ombud i Stockholm, Göteborg och Malmö, vilket ger snabbare leveranser av e-handlade varor. Vissa helger under perioden kör vi också i större delar av landet.
  • Öppnar 38 tillfälliga ombud speciellt för högsäsongen. Utöver det har vi öppnat cirka 10 nya ombud sedan förra året
  • Sätter in extra transporter.
  • Jobbar tillsammans med avsändande kunder för att skapa bättre prognoser.
 En bebis i tomtedräkt.

Personliga julkort

Skicka dina egna fotografier som julkort! Eller välj i bildbanken. Skicka via datorn eller appen Riktiga Vykort.

Julfrimärken 2020.

Frimärken och förpackningar

Köp frimärken och förpackningar med porto i butiken.

Customer service