Gå direkt till sidans huvudinnehåll Gå till huvudmenyn Gå till språkväljaren

På denna webbplats används cookies. Vissa cookies är nödvändiga för att webbplatsen ska fungera som den ska. Andra cookies används för att optimera din användarupplevelse och möjliggöra för oss och våra samarbetspartners att ge dig relevant marknadsföring. Genom att klicka på "jag samtycker" godkänner du vår användning av cookies och behandling av dina personuppgifter enligt vår integritetspolicy. I integritetspolicyn kan du även läsa om hur du kan radera eller blockera cookies samt ta tillbaka lämnat samtycke. Läs om vår integritetspolicy och cookiepolicy.

Tips för företag

Tips på vad du som företag kan göra för att alla julklappar ska komma fram till rätt person, hela och i tid.

Det här kan du som företagare göra

  • Lämna dina försändelser så tidigt som möjligt på dagen.
  • Lämna bara sorterade sändningar.
  • Emballera ordentligt.
  • Tänk på att göra tydliga prognoser. Om du behöver göra extrabokningar, gör dessa i god tid. Boka extrahämtning för upphämtning samma dag före klockan 10 (högst 5 pallplatser, resten eller senare bokning hämtas förmiddagen dagen efter).
  • Tänk på att lämna så tidigt som möjligt. Om dina försändelser kommer in senare än avtalat kan vi inte garantera leverans som avtalat.
  • Var noga med att lämna igen tomma burar omedelbart enligt avtal. Burar är en kritisk resurs i högtrafik.
  • Tänk på att det kan ta två dagar för Varubrev och 1:a-klassbrev att nå mottagarna.

Det här gör vi

  • Tar in cirka 3 000 extra medarbetare i hela landet.
  • Sätter upp ungefär 2 000 röda brevlådor för julkorten som vanligt.
  • Förstärker kundservice med extra öppet på telefon från Black Friday till 22/12. Få svar på dina frågor mellan 8.00 och 19.00 på vardagar och mellan 9.00 och 15.00 på lördagar. Mejl hanteras vardagar mellan 06.00 och 22.30.
  • Kör lördagsleveranser till ombud i Stockholm, Göteborg och Malmö, vilket ger snabbare leveranser av e-handlade varor. Vissa helger under perioden kör vi också i större delar av landet.
  • Sorterar paket även på söndagar, vilket snabbar upp hanteringen, från Black Friday till och med jul.
  • Håller extra öppet på serviceställen som lämnar ut stora paket (PostNords egna distributionspunkter) från den 19/11 till den 4/1.
  • Levererar paket och pall hem till kunder på lördagar från den 1/11 till den 22/12 i vissa områden.
  • Levererar pallar med varor till butiker och företag på lördagar den 24/11, 1/12 och 22/12 i vissa områden. Sätter in extra transporter för att få med alla brev och paket på rätt dag.
  • Förstärker flygtrafiken för att snabba upp transporterna.
  • Har öppnat två nya paketterminaler i Sverige och en i Danmark sedan förra julen.
  • Jobbar tillsammans med avsändande kunder för att skapa bättre prognoser.
  • Levererar hem till privatpersoner kvällstid i vissa områden.
  • Öppnar 40 tillfälliga ombud speciellt för julen. Utöver det har vi öppnat cirka 140 nya ombud sedan förra året.
Vi saknar postbehållare

Vi saknar postbehållare

Varje dag kommer många av våra postbehållare på avvägar. Vi behöver hjälp med att få tillbaka dessa.

Kontakta oss så hämtar vi behållarna
Customer service