Gå direkt till sidans huvudinnehåll Gå till huvudmenyn Gå till språkväljaren

Vi använder cookies bl.a. för att webbplatsen ska fungera ordentligt, för att samla besöksstatistik, optimera användarvänligheten och för viss marknadsföring. Du accepterar användningen av cookies genom att stänga denna ruta. Läs mer om Cookies

Kvalitet

Här kan du ta del av Postnords månadsvisa kvalitetssiffror för utdelningen av brev och paket. Du hittar också information om kundsynpunkter och kommentarer om sådant som påverkar vår kvalitet.

Oktober 2017:

"Kvaliteten stabiliseras under oktober"

Kvaliteten för både brev och paket var bättre än föregående månad, till en del beroende på färre transportstörningar. Läs mer om vad som hände under oktober nedan.

Brevkvalitet

Brevkvaliteten i PostNord Sverige mäts enligt europeisk standard och av en utomstående part, Kantar Sifo. Ett stort antal testbrev förses varje år med så kallade transpondrar, som gör att man kan följa försändelsens rörelser i brevnätet. Utsedda personer registrerar när breven postas och delas ut. Kantar Sifo sammanställer och redovisar mätningarna till PostNord.

​​Andel mottagna försändelser som utdelats efter

1 dag

3 dagar

Oktober 2017

93,04 %​99,7 %
Oktober 2016​93,60 %​99,85 %

Paketkvalitet

Siffrorna i tabellen gäller pakettjänster som främst används av privatpersoner.

​​Andel paket som kom fram i tid

Oktober 2017

​96,65 %

Oktober 2016​96,84 %

Kundsynpunkter till PostNord under oktober 2017

Totalt skickades 150 338 000
försändelser under oktober.

Varje månad hör våra kunder av sig med synpunkter på vårt arbete. Det kan vara frågor, beröm eller klagomål.

I tabellen nedan visas antalet inkomna klagomål om brev och små paket under månaden. Totalt skickades 150 338 000 försändelser under oktober. Svarstiden för att lämna en synpunkt hos kundservice var i genomsnitt 1 minut och 32 sekunder.

Antal syn-punkter till kundserviceFelutdeladFörsenadSaknadÖvrigtTotalt

Promille av totalt
skickat​

September totalt
2 167
267145
3 360
6 039
0,04
PostNord1 16213861

2 236

3 597
 
Annan postoperatör23124

47

86 
Oklart98211780

1 177

2 356 
Augusti totalt1 642
256163

2 959

5 020
0,03

Idag finns det fler aktörer än PostNord som levererar post till privatpersoner. Som mottagare kan det vara svårt att avgöra vem som delat ut ett brev, och synpunkterna kan därför avse post som hanterats av en annan aktör. Observera att en saknad eller försenad försändelse kan komma tillrätta efter att synpunkten har lämnats.

Månadens kvalitetskommentar

Kvaliteten för brevleveranserna stabiliseras under oktober jämfört med nästan alla månader i år, men är något lägre än motsvarande månad ifjol. En del av förbättringen beror på att trafikstörningarna varit färre den här månaden, både tåg- och biltransporter har fungerat bra och inga stora väderhändelser har ställt till det.

En del av förbättringen kan också tillskrivas att PostNord hittar allt mer rätt i den nya vardagen, och det arbetet fortsätter förstås. En förändring i organisationen ska göra oss bättre på att möta de utmaningar som är specifika för brev och för paket.

Kundsynpunkterna är fler i oktober än i september, men färre än motsvarande månad ifjol. Det visar att det inte alltid finns ett direkt samband mellan den kvalitet som mäts i siffror och den upplevelse våra kunder har av våra leveranser.  Därför utvecklar vi hela tiden fler sätt att fånga upp vad avsändare och mottagare tycker.

Vi fortsätter att förstärka organisationen med rätt bemanning.  Under oktober har vi fått in många nya medarbetare som börjat träna upp sig på sina nya jobb. Vi hälsar dem varmt välkomna i PostNord! Fortfarande finns det möjligheter att söka jobb hos oss, och det finns tjänster på heltid, deltid och som extra hjälp under julen. Hitta nya jobb. 

Nu kommer jultrafiken, som vi av erfarenhet vet påverkar kvaliteten med sina mycket höga volymer. I år blir inget undantag volymmässigt, svenskarna uppskattar att de kommer att köpa julklappar för 6,4 miljarder och många av dessa kommer att skickas med PostNord, eller med någon av de andra distributörerna. Många av de mindre paketen delas ut av brevbärarna som också märker av julruschen. Traditionen att skicka fysiska julkort är fortfarande stark och ifjol skickades omkring 20 miljoner hälsningar veckorna före jul.

Julen är den roligaste och mest hektiska tiden för PostNord, och vi förbereder oss på många sätt för att förstärka vår kapacitet. Bland annat tar vi in omkring 2 800 extra medarbetare i hela landet, sätter in fler transporter och utökar öppettiderna på kundservice. Det finns också flera saker som både privatpersoner och företag kan göra för att det som skickas ska komma fram på bästa sätt. Läs mer om vad du kan göra.

Erika Ahlqvist, chef Distribution PostNord Sverige 
Peter Hesslin, chef Terminal PostNord Sverige