Gå direkt till sidans huvudinnehåll Gå till huvudmenyn Gå till språkväljaren

På denna webbplats används cookies. Vissa cookies är nödvändiga för att webbplatsen ska fungera som den ska. Andra cookies används för att optimera din användarupplevelse och möjliggöra för oss och våra samarbetspartners att ge dig relevant marknadsföring. Genom att klicka på "jag samtycker" godkänner du vår användning av cookies och behandling av dina personuppgifter enligt vår integritetspolicy. I integritetspolicyn kan du även läsa om hur du kan radera eller blockera cookies samt ta tillbaka lämnat samtycke. Läs om vår integritetspolicy och cookiepolicy.

Problem i tågtrafiken försenar postgången – ”Katastrofal start på året”

Försenade tåg ställer inte bara till det för persontrafiken. Även brev- och paketutdelningen drabbas hårt.
– Vi fick en riktigt katastrofal start på året, säger PostNords Ray Gustavsson.

PostNords kvalitet, det vill säga andelen brev som kommer fram i tid, är beroende av flera saker. Något som skapat stora problem de senaste åren är förseningar i tågtrafiken. I dag går ungefär 65 procent av normalbreven på tåg. Under 2018 avvecklar PostNord en stor del av postflyget, och då blir postgången ännu mer beroende av tågen.

– För varje banarbete, signalfel eller spårspring drabbas vi av förseningar. Dessutom har det varit en väldigt tuff vinter med extremväder och trasiga lok, och även en del ställverksfel då växelsystemet helt enkelt inte fungerat hos Trafikverket, berättar Ray Gustavsson, transportcontroller på PostNord Riks.

– Det var en dag speciellt, då stod nästan alla tåg och blev upp till fyra timmar sena. Den typen av stopp får stora konsekvenser för då kommer inga brev ut till kund.

PostNord minskar sina koldioxidutsläpp med 40 procent.

Ray Gustavsson, PostNord. Foto: Sara Hessel.
PostNord har en jobbig tågvinter bakom sig. ”Det var en dag speciellt, då stod nästan alla tåg och blev upp till fyra timmar sena”, berättar Ray Gustavsson på PostNord. Foto: Sara Hessel.

Ett dygn sena

Fördelarna med tåg är många. De belastar miljön mindre, rymmer stora volymer och kan ta allt från små brev till stora paket i samma transport.

– Vi kan köra tågen direkt in i terminalerna och flera personer kan jobba med att lasta samtidigt. Det är smidigt och effektivt, säger Ray Gustavsson.
Hittills i år har dock runt 2,5 miljoner försändelser blivit försenade i tågtrafiken. Varje försenat tåg innebär att hanteringstiden på brevterminalerna blir kortare. Det gör att en del post helt enkelt inte hinner gå igenom PostNords sorteringsmaskiner i tid.

– Värst blir det för dem som bor på orter långt från våra terminaler. Från Rosersberg är det ungefär 50 mil upp till Idre. Det tar runt sex timmar att köra så vid en större försening finns risken att terminalen inte hinner sortera breven innan transporten mot Idre måste avgå. Och då blir breven kvar på terminalen och blir ett dygn sena till mottagaren, förklarar Ray Gustavsson.

Se PostNords kvalitetssiffror – månad för månad.

Tågräls. Foto: Colourbox.
Trafikverket har fått extra pengar från regeringen och gör just nu en stor upprustning av bansystemet i Sverige. Foto: Colourbox.

Svår ekvation

Störningarna i tågtrafiken beror bland annat på att svenska bannätet är slitet och i behov av underhåll. Bengt Olsson, presschef på Trafikverket, berättar att järnvägstrafiken nästan fördubblats på 25 år och konstaterar att moderniseringen av bannätet inte hängt med.

– Järnvägstrafiken har växtvärk. Intresset för att resa med tåg bara ökar. Det betyder att det för varje år går fler tåg på samma spår, så varje stopp får väldigt stor påverkan. Särskilt i storstadsområdena.

– Det är nästan som ett ”femtonspel”, om man flyttar en ruta måste någon annan röra på sig. Det är den ekvationen våra planerare och trafikledare jobbar med varje dag.

Kostar på kort sikt

Just nu pågår en stor upprustning av bansystemet. Trafikverket har fått extra miljarder av regeringen, men satsningen kostar på kort sikt. PostNord använder sig av stambanorna och sträckorna Stockholm-Malmö, Stockholm-Göteborg och Stockholm-Sundsvall. När till exempel ett banarbete pågår mellan Katrineholm och Flen innebär det enkelspårstrafik som påverkar flera av posttågen dagligen.

– Vi försöker att göra mycket av arbetet på natten, för att påverka tågtrafiken så lite som möjligt, men nattetid vill posttågen gärna köra. Det är en utmaning att planera upprustningen av banan samtidigt som det ska gå ett antal posttåg, säger Bengt Olsson.

Posttåg. Foto: Sara Hessel.

Vill öka förståelsen

På längre sikt ser det ljusare ut. Med den upprustning som nu görs kommer den svenska tågtrafiken att stabiliseras – sträcka för sträcka.

– Vi kan redan nu se att kurvan är på väg åt rätt håll. Jag har en positiv bild av hur tågen kommer att gå på säg fem års sikt, säger Ray Gustavsson på PostNord.
Tillsammans med nära samarbetspartnern Green Cargo, som tillhandahåller posttågens lok, vagnar och förare, har PostNord också inlett en dialog med Trafikverket – allt för att öka förståelsen mellan parterna.

– Vi har haft ett första möte alla tre för att se vad vi kan göra för att förbättra kvaliteten på våra posttåg, och få en gemensam förståelse för våra olika utmaningar, säger Örjan Dahlberg, operativt kundansvarig på Green Cargo, och fortsätter:

– Det är viktigt att vi drar åt samma håll och hjälps åt att lösa de problem som uppstår, till exempel de vi hade under den gångna vintern, med målet att de inte ska upprepas.

Customer service