PostNord på turné – Västerås | PostNord
Gå direkt till sidans huvudinnehåll Gå till huvudmenyn Gå till språkväljaren

På denna webbplats används cookies. Vissa cookies är nödvändiga för att webbplatsen ska fungera som den ska. Andra cookies används för att optimera din användarupplevelse och möjliggöra för oss och våra samarbetspartners att ge dig relevant marknadsföring. Genom att klicka på "jag samtycker" godkänner du vår användning av cookies och behandling av dina personuppgifter enligt vår integritetspolicy. I integritetspolicyn kan du även läsa om hur du kan radera eller blockera cookies samt ta tillbaka lämnat samtycke. Läs om vår integritetspolicy och cookiepolicy.

Så var PostNords besök i Västerås: ”Hade väntat mig mer kritik”

Många Västeråsbor tog chansen att möta PostNord. Över 800 personer träffade delar av företagets ledning, på stan eller i trailern på Stora Torget. – Verkligen bra att få träffa kunderna på det här viset. De flesta lämnade vår trailer glada, säger Gunilla Oldberg på PostNord i Västerås.

 

Under den 25 och 26 april var PostNord på plats i Västerås. Målet med besöket: att träffa Västeråsborna, ta del av deras synpunkter och besvara frågor.
Och det är tydligt att PostNord berör.

Under besöket i Västerås valde totalt över 800 personer att prata med PostNords representanter.

Många möten ägde rum ute på stan, och hela 150 personer besökte den trailer som stod på Stora Torget.

– Det har varit jättetrevligt, jag förväntade mig faktiskt mer kritik, säger Gunilla Oldberg, produktionsområdeschef i Västerås.

PostNord berör. Många ville ställa sina frågor under dagarna i Västerås. Foto: Per Groth/TT.
PostNord berör. Många ville ställa sina frågor under dagarna i Västerås. Foto: Per Groth/TT.

Besöket i Västerås är en del av ”PostNord lyssnar”, en större turné där det hårt kritiserade företaget under våren och försommaren besöker 21 orter runt om i landet.
Under turnén möter delar av PostNords ledning allmänheten, politiker och egna medarbetare på orten för att lyssna på åsikter och svara på frågor om företaget.

Dramatiska förändringar

Och Västeråsborna var frågvisa, berättar Gunilla Oldberg.
– Det har kommit frågor kring felutdelad post. Då har vi fått möjlighet att fråga kunden om de vet vilken leverantör det handlar om. Om det är PostNord eller någon av de andra aktörer som idag verkar på marknaden. Det skapar en bra och konstruktiv dialog mellan oss och kunden, säger hon.

De senaste åren har antalet skickade brev sjunkit drastiskt i Sverige, med drygt hälften sedan år 2000. Samtidigt har antalet e-handlade paket ökat explosionsartat. Detta är två dramatiska förändringar som har tvingat PostNord till en komplex omställning av verksamheten, inte utan svårigheter och kritik från allmänheten.

För att kunna möta så många kunder som möjligt, och dessutom besvara alla de frågor som dyker upp, finns representanter från många olika delar av PostNords verksamhet på plats under hela turnén.

– Eftersom vi haft folk från både kundtjänst, ledning och produktion med i trailern har vi kompletterat varandra bra och alltid kunnat ge ett mer proffsigt svar, oavsett om det handlat om brev, paket eller annat, säger Gunilla Oldberg.

Hon ser nu tillbaka på två givande och inspirerande dagar.
– Det är verkligen bra att träffa kunderna på det här viset, så vi kan ha en dialog direkt med dem. De flesta lämnade trailern glada.

Läs mer om PostNords mottagarapp.

PostNord svarar på frågor i Västerås

Många Västeråsbor passade på att träffa PostNord. På Stora Torget höll PostNords stora trailer öppet under två dagar. ”De flesta lämnade trailern glada”, säger Gunilla Oldberg på PostNord i Västerås. Foto: Per Groth/TT
Många Västeråsbor passade på att träffa PostNord. På Stora Torget höll PostNords stora trailer öppet under två dagar. ”De flesta lämnade trailern glada”, säger Gunilla Oldberg på PostNord i Västerås. Foto: Per Groth/TT