Uppsala | PostNord
Gå direkt till sidans huvudinnehåll Gå till huvudmenyn Gå till språkväljaren

På denna webbplats används cookies. Vissa cookies är nödvändiga för att webbplatsen ska fungera som den ska. Andra cookies används för att optimera din användarupplevelse och möjliggöra för oss och våra samarbetspartners att ge dig relevant marknadsföring. Genom att klicka på "jag samtycker" godkänner du vår användning av cookies och behandling av dina personuppgifter enligt vår integritetspolicy. I integritetspolicyn kan du även läsa om hur du kan radera eller blockera cookies samt ta tillbaka lämnat samtycke. Läs om vår integritetspolicy och cookiepolicy.

800 samtal på två dagar – så var PostNords besök i Uppsala

Kinapaket, momsregler och frågor kring en konkurrensutsatt marknad. Över 800 samtal ägde rum med Uppsalaborna när delar av PostNords ledning kom på besök. – Kul att få prata med kunderna ansikte mot ansikte, säger Kjell Björklund på PostNord.

Vårsolen värmde, torghandeln på Vaksala Torg var lika myllrande som vanligt och vid ån nöjt många av säsongens första glass.
Och även vid PostNords trailer på torget rådde högtryck när delar av PostNords ledning besökte Uppsala den 13 och 14 april, för att lyssna till vad invånarna egentligen tycker om deras verksamhet.

Över 200 Uppsalabor tog tillfället i akt att ge synpunkter, ställa frågor eller ge ris och ros i trailern. Totalt hölls hela 800 samtal på Uppsalas gator och torg under de två dagarna.
– Det känns jättekul att möta befolkningen här i Uppsala. Att få prata med kunderna ansikte mot ansikte känns mer äkta, säger Kjell Björklund, produktionsområdeschef på PostNord i Uppsala.

Besöket är en del av den stora turnén ”PostNord lyssnar”, där det hårt kritiserade företaget under våren och försommaren besöker 21 orter runt om i landet.
– Det är intressant att få veta mer i detalj om kundernas upplevelse av oss. Överlag har de flesta varit positiva men det finns även vissa som är missnöjda och det måste vi självklart försöka lösa, säger Kjell Björklund.

PostNord svarar på Uppsalabornas frågor i sin trailer på Vaksala Torg.
Över 200 personer besökte PostNords trailer på Vaksala Torg i Uppsala. Foto: Pontus Lundahl/TT.

Enligt Kjell Björklund hade många Uppsalabor frågor kring den nya momsen på e-handlade paket. Den 1 mars infördes nämligen nya regler som innebär att alla postförsändelser med ett deklarerat värde ska momsbeläggas från första kronan. Detta sedan Tullverket förtydligat att det är PostNords ansvar att säkerställa att moms är inbetalad innan försändelsen levereras. För att täcka kostnaderna med den nya momshanteringen har PostNord infört en ny avgift på 75 kronor på alla försändelser med ett värde under 1 500 kronor.

– Momsen har varit den absolut vanligaste frågan, men när vi väl får förklara så förstår kunderna och tycker att det är bra, säger Kjell Björkman.

En Uppsalabo som har egna erfarenheter är Nora Bodin:
– Jag har slutat beställa från Kina på grund av den nya högre kostnaden, men innan när jag har beställt hem har det kommit fram som det ska, säger hon.

Nora Bodin var en av många Uppsalabor som PostNord träffade under sitt besök i staden.
Nora Bodin var en av många Uppsalabor som PostNord träffade under sitt besök i staden.

Läs mer om nya reglerna kring Kina-paketen.

I över 370 år har Posten varit en del av det svenska samhället. Men monopolet är sedan länge historia – idag finns flera aktörer vid sidan av PostNord på marknaden. Och just detta var något som dök upp i samtal med Uppsalaborna, berättar Kjell Björklund.

– En fråga som flera har haft är om felutdelad post. Det förvånar mig att det är så många som fortfarande inte vet att det finns flera konkurrenter på brevsidan, och det är ett fortsatt jobb för oss att informera om att det är så. Det är viktigt att de pratar med rätt postoperatör för att få rätt hjälp, säger Kjell Björklund.

När PostNords trailer sent på lördagseftermiddagen lämnade Uppsala tog den sikte på Norrköping. För nya möten – och nya, brännande frågor.

PostNord svarar på frågor i Uppsala

PostNord svarar på frågor och diskuterar med Uppsalaborna i sin trailer.
Hela 800 samtal ägde rum när delar av PostNords ledning träffade Uppsalaborna den 13 och 14 april. ”Det är intressant att få veta mer i detalj om kundernas upplevelse av oss”, säger Kjell Björklund på PostNord. Foto: Pontus Lundahl/TT.