Norrköping | PostNord
Gå direkt till sidans huvudinnehåll Gå till huvudmenyn Gå till språkväljaren

På denna webbplats används cookies. Vissa cookies är nödvändiga för att webbplatsen ska fungera som den ska. Andra cookies används för att optimera din användarupplevelse och möjliggöra för oss och våra samarbetspartners att ge dig relevant marknadsföring. Genom att klicka på "jag samtycker" godkänner du vår användning av cookies och behandling av dina personuppgifter enligt vår integritetspolicy. I integritetspolicyn kan du även läsa om hur du kan radera eller blockera cookies samt ta tillbaka lämnat samtycke. Läs om vår integritetspolicy och cookiepolicy.

Försenade brev och medarbetarnas situation – så var PostNords besök i Norrköping

Frågor om försenade brev och Kinapaket – men också funderingar kring hur PostNords medarbetare mår i den kritikstorm som rasar. Efter hela 800 samtal är PostNords besök i Norrköping över. – Väldigt kul att så många har besökt oss, säger Christian Westerdahl på PostNord i Norrköping.

Under den 16 och 17 april var delar av PostNords ledning på plats i Norrköping.
Vid Mirum Galleria stod PostNords stora trailer, dit Norrköpingsbor var välkomna med sina frågor och synpunkter. Ute på stan fanns representanter från PostNord för att fånga upp åsikter, och dessutom hölls möten med bland annat kommunstyrelsen och handelskammaren.

– Jag tycker att det varit fantastiskt bra att vi haft så mycket kompetens samlad här i Norrköping. Vi har haft lokala företrädare, personer från svenska ledningen, kundservice och kommunikatörer på plats, säger Christian Westerdahl, produktionsområdeschef på PostNord i Norrköping.

PostNord är på turné och svarar här på frågor i Norrköping.
Över 800 samtal ägde rum mellan Norrköpingsborna och PostNord under det två dagar långa besöket. ”Fantastiskt kul att så många har besökt oss och tagit sig tid att komma med synpunkter”, säger Christian Westerdahl på PostNord. Foto: Henrik Witt/TT

Frågorna som dominerade

Besöket är en del av den stora turnén ”PostNord lyssnar”, där det hårt kritiserade företaget under våren och försommaren besöker 21 orter runt om i landet. Och det är tydligt att PostNord berör. De två dagarna i Norrköping resulterade i hela 800 samtal med kunder, som sökte upp företagets representanter på plats för att ställa frågor och ge ros eller ris. 

Frågor om Kinapaket och borttappade eller försenade brev dominerade. Men det fanns även andra saker som dök upp i samtalen.

– Ibland blir internationella studenter tullade på försändelser som skickas av anhöriga i utlandet. Det skulle vara bra om PostNord kan se till att det inte sker, säger Hammam Skaik.

Grethel Forsberg var en av många Norrköpingsbor som valde att träffa PostNord.
Grethel Forsberg var en av många Norrköpingsbor som valde att träffa PostNord.

De senaste åren har antalet skickade brev sjunkit drastiskt i Sverige, med drygt hälften sedan år 2000. Samtidigt har antalet e-handlade paket ökat explosionsartat. Detta är två dramatiska förändringar som har tvingat PostNord till en komplex omställning av verksamheten, inte utan svårigheter och kritik från allmänheten.
Och just detta var något som Norrköpingsbon Grethel Forsberg valde att lyfta fram under sitt möte med PostNord.

– Man känner att arbetarna har en omöjlig situation, det är ju inte så att de har blivit sämre medarbetare för att Posten har blivit PostNord. Men jag känner en oro för att brev inte levereras i tid, så jag skickar dem alltid med god marginal numera.

Jag tycker att det är väldigt positivt att ni är ute och frågar om våra åsikter kring hur PostNord fungerar. När man möter så trevliga företrädare blir man positivt inställd till PostNord också, säger Grethel Forsberg.

Läs mer om PostNords mottagarapp.

PostNord svarar på frågor i Norrköping

PostNord svarar på frågor och diskuterar med Norrköpingsborna i sin trailer. Foto: Henrik Witt/TT.
PostNord svarar på frågor och diskuterar med Norrköpingsborna i sin trailer. Foto: Henrik Witt/TT.