Gå direkt till sidans huvudinnehåll Gå till huvudmenyn Gå till språkväljaren

På denna webbplats används cookies. Vissa cookies är nödvändiga för att webbplatsen ska fungera som den ska. Andra cookies används för att optimera din användarupplevelse och möjliggöra för oss och våra samarbetspartners att ge dig relevant marknadsföring. Genom att klicka på "jag samtycker" godkänner du vår användning av cookies och behandling av dina personuppgifter enligt vår integritetspolicy. I integritetspolicyn kan du även läsa om hur du kan radera eller blockera cookies samt ta tillbaka lämnat samtycke. Läs om vår integritetspolicy och cookiepolicy.

Frågor om försenade paket – men mest positiva samtal.

Det var resultatet efter PostNords besök i Lund.
– Vi är väldigt glada och tacksamma över alla som kommit hit för att träffa oss, säger Jonas Örling på PostNord i Lund.

Strålande sol och ett myller av förberedelser inför den stundande Lundakarnevalen.
Så välkomnade staden delar av PostNords ledning den 9 maj.
Besöket är en del av den stora turnén ”PostNord lyssnar”, där det hårt kritiserade företaget under våren och försommaren besöker 21 orter runt om i landet.
Och det var högtryck även för PostNord, både vid den stora trailern vid Ideon och hos medarbetarna inne i stan.
Hela 520 personer valde att träffa PostNord i Lund.
– Den här dagen har varit väldigt intressant, en möjlighet att få ta del av folks bild av oss, säger Jonas Örling, produktionschef på PostNord i Lund.

Frågor om försenade brev varvades med positiva samtal, enligt Jonas Örling på PostNord. ”Många har läst negativa saker om PostNord, men inte upplevt bekymren själva” säger han. FOTO: Johan Nilsson/TT.
Frågor om försenade brev varvades med positiva samtal, enligt Jonas Örling på PostNord. ”Många har läst negativa saker om PostNord, men inte upplevt bekymren själva” säger han. FOTO: Johan Nilsson/TT.

Den vanligaste frågan hos Lundaborna handlade om försenade paket.
Samtidigt säger Jonas Örling att de allra flesta har varit positiva.
– Det har nästan varit svårt att hitta någon som haft negativa synpunkter. Det kanske bekräftar att vi gör ett bra jobb. Det känns skönt att veta, och det är också en känsla vi vill förmedla till våra medarbetare. Det är kul att få visa en bild som är lite tvärtom mot vad som oftast syns i media, säger Jonas Örling.

Studenten Klara Candell, 24, träffade PostNord i Lund. Hennes paket hamnade hos ett postombud, trots att det hade fått plats i hennes brevlåda. ”Men jag förstår inte kritiken mot PostNord, jag får alltid mina brev i tid”, säger hon.
Studenten Klara Candell, 24, träffade PostNord i Lund. Hennes paket hamnade hos ett postombud, trots att det hade fått plats i hennes brevlåda. ”Men jag förstår inte kritiken mot PostNord, jag får alltid mina brev i tid”, säger hon.

De senaste åren har förutsättningarna förändrats i grunden för PostNord. Antalet skickade brev har sjunkit dramatiskt – samtidigt som antalet e-handlade försändelser ökat explosionsartat. En förändring som tvingat PostNord till stora omställningar i sin komplexa verksamhet – inte utan kritik från allmänheten och hårda granskningar i media.
Detta är något som Jonas Örling noterade under dagen i Lund.
– Det som har förvånat mig mest är att folk tycker saker om PostNord ”i andra hand”. De har läst saker om oss, men inte upplevt bekymren själva, säger han.

En av de Lundabor som mötte PostNord var studenten Klara Candell, 24.
– Jag förstår inte all kritik som riktas mot PostNord. Jag får alltid mina brev i tid.
– Men igår fick jag hämta ut en vara från ett klädföretag på mitt postombud. Det hade fått plats i min brevlåda, så det kändes onödigt krångligt att hämta ut det själv, säger hon.

PostNord fanns på plats vid Ideon i Lund. Dessutom träffade företagets medarbetare Lundabor inne i stan. FOTO: Johan Nilsson/TT.
PostNord fanns på plats vid Ideon i Lund. Dessutom träffade företagets medarbetare Lundabor inne i stan. FOTO: Johan Nilsson/TT.

När dagen i Lund var till ända, satte PostNords trailer kurs mot Örebro för nya möten och diskussioner.
Samtidigt kunde Jonas Örling se tillbaka på en givande och lite ovanlig dag.
– Vanligtvis blir vi ju uppsökta av kunder som har problem eller synpunkter. Med ett sådant här upplägg söker vi också själva aktivt upp folk, och då vet man inte riktigt vad man får. Vi är väldigt glada och tacksamma över alla som har kommit hit för att prata med oss och ge oss sina synpunkter.

PostNord svarar på frågor i Lund

Hela 520 Lundabor valde att möta PostNord, antingen vid den stora trailern vid Ideon, eller inne i centrala stan. ”En väldigt intressant dag”, säger Jonas Örling på PostNord. FOTO: Johan Nilsson/TT.
Hela 520 Lundabor valde att möta PostNord, antingen vid den stora trailern vid Ideon, eller inne i centrala stan. ”En väldigt intressant dag”, säger Jonas Örling på PostNord. FOTO: Johan Nilsson/TT.
Customer service