Gå direkt till sidans huvudinnehåll Gå till huvudmenyn Gå till språkväljaren

På denna webbplats används cookies. Vissa cookies är nödvändiga för att webbplatsen ska fungera som den ska. Andra cookies används för att optimera din användarupplevelse och möjliggöra för oss och våra samarbetspartners att ge dig relevant marknadsföring. Genom att klicka på "jag samtycker" godkänner du vår användning av cookies och behandling av dina personuppgifter enligt vår integritetspolicy. I integritetspolicyn kan du även läsa om hur du kan radera eller blockera cookies samt ta tillbaka lämnat samtycke. Läs om vår integritetspolicy och cookiepolicy.

Så var PostNords besök i Linköping: ”Tre saker stack ut”

Varför har gula postlådor försvunnit på stan? Kan man få välja klimatsmarta leveranser i appen? Över 100 personer valde att ställa frågor och komma med synpunkter under PostNords besök i Linköping. – Väldigt positivt att få träffa kunderna, säger Mats Ståhlgren på PostNord.

Nu är två intensiva dagar i Linköping över. Under den 18 och 19 april fanns delar av PostNords ledning på plats på Farbror Melins Torg, för att lyssna till vad Linköpingsborna egentligen tycker om deras verksamhet.

Besöket är en del av den stora turnén ”PostNord lyssnar”, där det hårt kritiserade företaget under våren och försommaren besöker 21 orter runt om i landet.
Drygt 100 personer valde att hälsa på i PostNords stora trailer för att ställa frågor, komma med sina synpunkter och ge ris eller ros.
Erika Ahlqvist, distributionschef Sverige på Postnord, sammanfattar dagarna i Linköping i tre punkter.

– För det första var de vi träffade nöjda med brevbärarna. Det andra som stack ut var frågor kring leveranstiden för Kinapaketen, och det tredje handlade om uteblivna paket från andra aktörer än PostNord, säger Erika Ahlqvist.

PostNords samtalar med Linköpingsbor på Farbror Melins Torg. Foto: Stefan Jerrevång/TT.
Över 100 samtal ägde rum vid PostNords stora trailer på Farbror Melins Torg. Foto: Stefan Jerrevång/TT.

Frågor om Kinapaket, borttappade brev och höjt portopris i all ära.
Men för Linköpingsbon Hannes Lundström var det något helt annat som var i fokus. Han kom med en konkret idé till PostNord.

– Jag tycker att det är viktigt med klimatsmarta leveranser och ett miljötänk för en bättre framtid. Det borde finnas en funktion i PostNords app där man kan se om det är en klimatsmart leverans. Det är något jag kan tänka mig att betala extra för, säger Hannes Lundström.
En annan konkret fråga från Linköpingsborna handlade om den mest klassiska av alla symboler för postväsendet.

– Somliga har frågat varför man plockat ner de gula postlådorna på vissa platser i stan. Det kan bero på flera saker, men ofta ligger beslutet hos den som äger fastigheten, säger Mats Ståhlgren, produktionsområdeschef på PostNord.

Läs mer om PostNords mottagarapp

Hannes Lundström
Hannes Lundström kom med ett konkret förslag till PostNord: ”Det borde finnas en funktion i PostNords app där man kan se om det är en klimatsmart leverans”, säger han.

De senaste åren har antalet skickade brev sjunkit drastiskt i Sverige, med drygt hälften sedan år 2000. Samtidigt har antalet e-handlade paket ökat explosionsartat. Detta är två dramatiska förändringar som har tvingat PostNord till en komplex omställning av verksamheten, inte utan svårigheter och kritik från allmänheten. 

Just kritiken mot PostNord var något som dök upp i samtalen berättar Mats Ståhlgren.

– Vi fick mycket positiv feedback, där folk har tyckt att vi får oförskämt mycket klagomål. Det är såklart något som gör oss glada. Men vi måste fortsätta vårt arbete med att hitta tillbaka till en bättre kvalitet och vinna tillbaka förtroendet från allmänheten, säger Mats Ståhlgren.

PostNord svarar på frågor i Linköping

PostNord mötte Linköpingsborna under två dagar. Foto: Stefan Jerrevång/TT.
PostNord mötte Linköpingsborna under två dagar. Foto: Stefan Jerrevång/TT.
Customer service