PostNord på turné – Kungens Kurva | PostNord
Gå direkt till sidans huvudinnehåll Gå till huvudmenyn Gå till språkväljaren

På denna webbplats används cookies. Vissa cookies är nödvändiga för att webbplatsen ska fungera som den ska. Andra cookies används för att optimera din användarupplevelse och möjliggöra för oss och våra samarbetspartners att ge dig relevant marknadsföring. Genom att klicka på "jag samtycker" godkänner du vår användning av cookies och behandling av dina personuppgifter enligt vår integritetspolicy. I integritetspolicyn kan du även läsa om hur du kan radera eller blockera cookies samt ta tillbaka lämnat samtycke. Läs om vår integritetspolicy och cookiepolicy.

Så var PostNords besök vid Kungens kurva: 1 600 samtal på två dagar

PostNord besökte Kungens Kurva.

Många stockholmare passade på att träffa PostNords ledning under turnéstoppet vid Kungens kurva. Frågor om felutdelad post varvades med stöttande kommentarer.
– Generellt var det fler positiva samtal än jag hade väntat mig, säger Marcus Berger, produktionschef på PostNord.

Vad tycker stockholmarna om PostNord? För att få svar på den frågan var delar av PostNords ledning på plats vid Kungens kurva under den 18 och 19 maj.

Besöket är en del av den stora turnén ”PostNord lyssnar”, där det hårt kritiserade företaget under våren och försommaren besöker 21 orter runt om i landet.
Det var strålande sol och högtryck vid PostNords turnétrailer som stod parkerad vid Kungens kurvas Shoppingcenter. Hela 1 600 samtal hölls under två dagar.

– Det är väldigt positivt att få möta kunderna på det här viset. Det märks att vi engagerar och att folk har åsikter om oss som företag, vilket är väldigt kul, säger Marcus Berger, produktionschef på PostNord i Tyresö och Skarpnäck.

Större förståelse

En fråga som debatterats flitigt den senaste tiden är den om moms och avgifter på Kinapaketen, men vid besöket i Kungens kurva handlade samtalen mer om problem med felutdelad post.

– Folk har svårt att skilja på de olika aktörerna som delar ut post. Vi får många frågor om brev som PostNord inte delar ut. När vi visar kunderna hur man kan se skillnad på breven får de en helt annan förståelse, berättar Marcus Berger.

Stor omställning

De senaste åren har antalet skickade brev sjunkit drastiskt i Sverige, med drygt hälften sedan år 2000. Samtidigt har antalet e-handlade paket ökat explosionsartat. Detta är två dramatiska förändringar som har tvingat PostNord till en komplex omställning av verksamheten, inte utan svårigheter och kritik från allmänheten.

Under besöket i Kungens kurva var det många stockholmare som också kom med positiv feedback.

– Många gav en betydligt mer positiv bild av PostNord än vad som ofta är fallet i media. Det går definitivt åt rätt håll, men samtidigt måste vi fortsätta vårt arbete med att hitta tillbaka till en bättre kvalitet, säger Marcus Berger.

Spåra paketet live

En av de många stockholmare som träffade PostNord var Zainuddin Daud Taleb, som tipsade om förbättringar i PostNords mottagarapp.

– Det vore bra om man kunde spåra sitt paket live när det är på väg till ombudet.
När PostNord lämnade Kungens Kkurva där helglediga stockholmare njöt av solen tog PostNords stora trailer sikte på Halmstad för nya möten med allmänheten den 21–22 maj.