Gå direkt till sidans huvudinnehåll Gå till huvudmenyn Gå till språkväljaren

På denna webbplats används cookies. Vissa cookies är nödvändiga för att webbplatsen ska fungera som den ska. Andra cookies används för att optimera din användarupplevelse och möjliggöra för oss och våra samarbetspartners att ge dig relevant marknadsföring. Genom att klicka på "jag samtycker" godkänner du vår användning av cookies och behandling av dina personuppgifter enligt vår integritetspolicy. I integritetspolicyn kan du även läsa om hur du kan radera eller blockera cookies samt ta tillbaka lämnat samtycke. Läs om vår integritetspolicy och cookiepolicy.

Så var PostNords besök i Jönköping: ”Gav en betydligt mer positiv bild”

Många passade på att träffa PostNords ledning under besöket i Jönköping. Frågor om felutdelad post varvades med stöttande kommentarer från Jönköpingsborna. – Väldigt positivt att få möta kunderna på det här viset, säger Lars-Åke Fransson på PostNord.

Vad tycker Jönköpingsborna om PostNord? För att få svar på den frågan var delar PostNords ledning på plats i Jönköping under den 20 och 21 april.

Besöket är en del av den stora turnén ”PostNord lyssnar”, där det hårt kritiserade företaget under våren och försommaren besöker 21 orter runt om i landet. Och det är tydligt att PostNord berör. Samtidigt som sommarvärmen intog Jönköping, var det högtryck även i PostNords trailer vid Asecs och ute på stan. Totalt hölls hela 800 samtal med Jönköpingsborna.

”Många blev förvånade”

– Det är väldigt positivt att få möta kunderna på det här viset, och ta del av deras tankar, frågor och åsikter om oss, säger Lars-Åke Fransson, produktionsområdeschef på PostNord i Jönköping.

Den senaste tiden har delar av debatten kring PostNord kretsat Kina-paketen. Men en annan fråga som dök under besöket i Jönköping handlade om felutdelad post.

– När vi berättade att det inte bara är PostNord som levererar i Jönköping, utan att det även finns konkurrenter på brevsidan, så blev många förvånade. Det är ett fortsatt jobb för oss att informera om att det i dag finns flera aktörer på marknaden, säger Lars-Åke Fransson.

"Positivt att få möta kunderna på det här sättet", säger Lars-Åke Fransson, produktionsområdeschef för PostNord i Jönköping. Foto: Anna Hållams/TT.
"Positivt att få möta kunderna på det här sättet", säger Lars-Åke Fransson, produktionsområdeschef för PostNord i Jönköping. Foto: Anna Hållams/TT.

Stor omställning har väckt kritik

De senaste åren har antalet skickade brev sjunkit drastiskt i Sverige, med drygt hälften sedan år 2000. Samtidigt har antalet e-handlade paket ökat explosionsartat. Detta är två dramatiska förändringar som har tvingat PostNord till en komplex omställning av verksamheten, inte utan svårigheter och kritik från allmänheten.

Amelia, en av många Jönköpingsbor som mötte PostNord, gav sin syn:
– Jag tycker att PostNord är för stort, toppstyrt och politiskt. Det känns som att medarbetarna glömts bort, vilket gör att känslan blir att medarbetarna inte värnar om kunderna i sin tur, säger hon.

Läs mer om PostNords mottagarapp

Högtryck, både över Jönköping och vid PostNords trailer, ledde till hela 800 samtal under ”PostNord lyssnar”-turnéns stopp vid Asecs och inne i stan. Foto: Anna Hållams/TT.
Högtryck, både över Jönköping och vid PostNords trailer, ledde till hela 800 samtal under ”PostNord lyssnar”-turnéns stopp vid Asecs och inne i stan. Foto: Anna Hållams/TT.

Lars-Åke Fransson berättar att PostNord under besöket i Jönköping även tagit emot mycket positiv feedback från invånarna.

– Många gav en betydligt mer positiv bild av PostNord än vad som ofta är fallet i media. Det är såklart något som gör oss glada. Men vi måste samtidigt fortsätta vårt arbete med att hitta tillbaka till en bättre kvalitet och vinna tillbaka förtroendet från allmänheten, säger Lars-Åke Fransson.

 

PostNord svarar på frågor i Jönköping

Vad tycker Jönköpingsborna om PostNord? Det ville företaget veta under sitt två dagar långa besök. Hela 800 samtal ägde rum med invånarna. Foto: Anna Hållams/TT.
Vad tycker Jönköpingsborna om PostNord? Det ville företaget veta under sitt två dagar långa besök. Hela 800 samtal ägde rum med invånarna. Foto: Anna Hållams/TT.
Customer service