PostNord på turné – Helsingborg | PostNord
Gå direkt till sidans huvudinnehåll Gå till huvudmenyn Gå till språkväljaren

På denna webbplats används cookies. Vissa cookies är nödvändiga för att webbplatsen ska fungera som den ska. Andra cookies används för att optimera din användarupplevelse och möjliggöra för oss och våra samarbetspartners att ge dig relevant marknadsföring. Genom att klicka på "jag samtycker" godkänner du vår användning av cookies och behandling av dina personuppgifter enligt vår integritetspolicy. I integritetspolicyn kan du även läsa om hur du kan radera eller blockera cookies samt ta tillbaka lämnat samtycke. Läs om vår integritetspolicy och cookiepolicy.

Helsingborgarna tog chansen att träffa PostNord: ”Viktigt att de vågar höra av sig”

Över 1 000 personer tog chansen att träffa PostNord på Kungstorget.
Målet med besöket: att förbättra servicen för helsingborgarna.
– Vi vill göra rätt, och det känns i hjärtat när vi inte lyckas, säger Jessica Nilsson på PostNord.

Kungstorget badade i sol, och löpfesten Springtime lockade tusentals helsingborgare till stadens gator och torg. Och mitt i myllret och folkfesten fanns PostNord.

På Kungstorget höll den stora trailern öppet under den 4 och 5 maj, med både lokala medarbetare och delar av ledningsgruppen på plats.
Målet med besöket: Att träffa helsingborgarna, ta del av deras synpunkter och besvara frågor.

Och det är tydligt att PostNord berör: Hela 1000 personer tog chansen att träffa PostNord under de två dagarna.

– Det har varit härligt att träffa kunderna i Helsingborg. Det är många som är nöjda med oss, men även en del som är befogat missnöjda där vi inte alltid har gjort fullt rätt. Givetvis tar vi också till oss av de bitarna, för vi är ju här för att kunna göra saker bättre framåt, säger Jessica Nilsson, produktionsområdeschef på PostNord i Helsingborg.

Hela 1 000 personer träffade delar av PostNords ledning under dagarna i Helsingborg. Den vanligaste kritiken handlade om felutdelad post. Foto: Johan Nilsson/TT.
Hela 1 000 personer träffade delar av PostNords ledning under dagarna i Helsingborg. Den vanligaste kritiken handlade om felutdelad post. ”Det är viktigt att kunderna vågar höra av sig”, säger Jessica Nilsson på PostNord. Foto: Johan Nilsson/TT.

”Vi vill göra rätt”

Besöket på Kungstorget är en del av den stora turnén ”PostNord lyssnar”, där det hårt kritiserade företaget under våren och försommaren besöker 21 orter runt om i landet.

– Jag hoppas att allmänheten känner att vi finns där och att kunderna ställer frågor för att öka sin kunskap, så att de kan känna sig trygga med oss i framtiden. Det är viktigt att de vågar höra av sig och det är viktigt att de känner att de kommer få svar, säger Jessica Nilsson.

Hon berättar att den vanligaste kritiken i Helsingborg handlat om felutdelade brev – kunder som undrar vart brev tagit vägen, eller att de har fått grannarnas post.

– Vi vill göra rätt, vi vill se till att det blir rätt och det känns i hjärtat när vi inte lyckas. Vi jobbar med kundsynpunkter dagligen, för att se till att det blir rätt framöver. Vi försöker spåra var i kedjan det blir fel, säger Jessica Nilsson.

Anton Mathisson var en av 1 000 helsingborgare som träffade PostNord.
Anton Mathisson var en av 1 000 helsingborgare som träffade PostNord. ”Personligen har jag inte så dålig erfarenhet av PostNord. Jag tycker att de får mycket skit, men jag kan förstå det om man själv blir drabbad”, säger han.

Dramatiska förändringar för PostNord

De senaste åren har antalet skickade brev sjunkit drastiskt i Sverige, med drygt hälften sedan år 2000. Samtidigt har antalet e-handlade paket ökat explosionsartat. Detta är två dramatiska förändringar som har tvingat PostNord till en komplex omställning av verksamheten, inte utan svårigheter och kritik från allmänheten.

Jessica Nilsson ser besöket i Helsingborg som en möjlighet att förklara detta skifte för kunderna.

– Jag hoppas att människor är nyfikna på varför vi måste göra de stora förändringarna när brevvolymerna minskar så kraftigt. Jobbet med brev har förändrats betydligt bara det senaste året. Vi vill fortsätta kunna leverera en daglig service till våra kunder, säger hon.

Läs mer om PostNords mottagarapp

Helsingborg är en av totalt 21 orter som PostNord besöker under våren och sommaren.
Helsingborg är en av totalt 21 orter som PostNord besöker under våren och sommaren. Målet med turnén är att möta allmänheten, ta del av synpunkter och svara på frågor. Foto: Johan Nilsson/TT.

”Jag tycker de får mycket skit”

En av de många helsingborgare som träffade PostNord var Anton Mathisson, 27.

– Personligen har jag inte så dålig erfarenhet av PostNord. Jag tycker att de får mycket skit, men jag kan förstå det om man själv blir drabbad. Jag har själv varit med om att ett spårat paket fastnade i Malmö, och det var ju ganska segt. Men de jag hade beställt ifrån skickade ett nytt så det löste sig, säger han.

PostNords trailer lämnade Helsingborg på lördagskvällen och tog sedan sikte på Malmö. För nya möten – och nya, brännande frågor.

PostNord svarar på frågor i Helsingborg

En strid ström av helsingborgare besökte PostNords trailer på Kungstorget under den 4 och 5 maj. Foto: Johan Nilsson/TT.
En strid ström av helsingborgare besökte PostNords trailer på Kungstorget under den 4 och 5 maj. ”Härligt att träffa kunderna i Helsingborg. Det är många som är nöjda med oss, men även en del som är befogat missnöjda där vi inte alltid har gjort fullt rätt”, säger Jessica Nilsson på PostNord. Foto: Johan Nilsson/TT.