Gå direkt till sidans huvudinnehåll Gå till huvudmenyn Gå till språkväljaren

På denna webbplats används cookies. Vissa cookies är nödvändiga för att webbplatsen ska fungera som den ska. Andra cookies används för att optimera din användarupplevelse och möjliggöra för oss och våra samarbetspartners att ge dig relevant marknadsföring. Genom att klicka på "jag samtycker" godkänner du vår användning av cookies och behandling av dina personuppgifter enligt vår integritetspolicy. I integritetspolicyn kan du även läsa om hur du kan radera eller blockera cookies samt ta tillbaka lämnat samtycke. Läs om vår integritetspolicy och cookiepolicy.

Så var PostNords besök i Halmstad: ”Stämningen har varit bra”

Över 1 000 Halmstadbor träffade PostNords ledning under besöket vid Halmstads slott.
Frågor om felutdelad post varvades med förståelse för PostNords utmaningar.
– Det har varit väldigt positiva dagar, säger Lars-Åke Dahlberg på PostNord i Halmstad.

Högsommarvärme, mösspåtagning och massvis av samtal med Halmstadsborna. Så kan PostNords två dagar vid Halmstads slott sammanfattas. Besöket i stan är en del av PostNords stora turné ”PostNord lyssnar”, där företaget besöker 21 svenska städer under våren och sommaren. Målet med turnén är att träffa kunder, lyssna på deras synpunkter och besvara frågor. Och det är tydligt att PostNord berör – de två dagarna i Halmstad resulterade i hela 1 000 samtal. 

– Stämningen har vart bra, det har varit väldigt positiva dagar, säger Lars-Åke Dahlberg, produktionschef på PostNord i Halmstad.

Över 1 000 personer mötte PostNords ledningsgrupp i Halmstad. VD Annmarie Gardshol var en av representanterna som tog del av synpunkter och frågor. Foto: Anders Andersson/TT.
Över 1 000 personer mötte PostNords ledningsgrupp i Halmstad. VD Annmarie Gardshol var en av representanterna som tog del av synpunkter och frågor. Foto: Anders Andersson/TT.

"Väldigt värdefullt"

I PostNords trailer vid slottet fanns delar av företagets ledningsgrupp på plats tillsammans med lokala medarbetare. Dessutom var flera representanter från PostNord ute på stan för att fånga upp ännu fler synpunkter och tankar.

– Det är väldigt värdefullt att få träffa kunder, diskutera och lyssna. Det är bara genom att ta del av våra kunders synpunkter som vi kan fortsätta att utvecklas för att leverera den kvalitet kunderna förväntar sig, säger Lars-Åke Dahlberg.

Vid den stora trailern vid Halmstads slott kom en strid ström av halmstadsbor för att ställa frågor, och ge ris eller ros. Foto: Anders Andersson/TT.
Vid den stora trailern vid Halmstads slott kom en strid ström av halmstadsbor för att ställa frågor, och ge ris eller ros. Foto: Anders Andersson/TT.

Nya konsumtionsmönster

De senaste åren har antalet skickade brev sjunkit drastiskt i Sverige, med drygt hälften sedan år 2000. Samtidigt har antalet e-handlade paket ökat explosionsartat. Detta är två dramatiska förändringar som har tvingat PostNord till en komplex omställning av
verksamheten, inte utan svårigheter och kritik från allmänheten. Dessutom har moms och avgifter Kinapaketen diskuterats flitigt den senaste tiden. Och det var just dessa frågor som dök upp i samtalen i Halmstad, berättar Lars-Åke Dahlberg. 

– Det har kretsat kring felutdelad post och sena leveranser, och att saker skickats tillbaka utan att kunder har velat det. Vi har också fått frågor kring avgifter på utrikesförsändelser som till exempel tullavgifter, säger Lars-Åke Dahlberg och betonar vikten av att fortsätta lyssna på kunderna.

– Genom att ständigt ta till oss av kundernas synpunkter, kan vi fortsätta vårt pågående arbete med att hitta tillbaka till en bättre kvalitet för att återvinna kundernas förtroende, säger han.

Halmstadsbon Robert Horvarth var en av många som mötte PostNord. Som fd postanställd uttryckte han förståelse. ”Ingen kunde förutse hur stora volymer som skulle komma in”, säger han om Kinapaketen.
Halmstadsbon Robert Horvarth var en av många som mötte PostNord. Som fd postanställd uttryckte han förståelse. ”Ingen kunde förutse hur stora volymer som skulle komma in”, säger han om Kinapaketen.

Nya regler för Kinapaketen

I mars infördes nya regler där PostNord har fått till uppgift att säkerställa att momsen betalas in på de varor som e-handlas från Kina eller andra länder utanför EU. För att täcka kostnaderna för hanteringen tar PostNord ut en avgift på 75 kronor per försändelse.
Lars-Åke Dahlberg förstår att man som konsument kan uppleva att avgiften är hög.

– Avgiften tar vi ut för att täcka våra kostnader för lokaler, it-system, personal och annat som vi har behövt skaffa för att hantera momsen, förklarar han.

Håll koll på ditt paket – läs mer om PostNords smarta mottagarapp.

"Volymerna har ökat ofantligt mycket"

En av de Halmstadbor som träffade PostNord är Robert Horvarth, som tidigare jobbade på PostNord. Han har förståelse för att den komplexa omställningen av verksamheten är utmanande. 

– Det är svårt för PostNord att reglera volymerna, som har ökat ofantligt mycket när det gäller Kinapaketen. Ingen kunde förutse hur stora volymer som skulle komma in, inte ens de stora företagen, säger Robert Horvarth.
När PostNords trailer lämnade Halmstad satte den kurs mot Stockholm. För nya möten – och nya brännande frågor.

PostNord svarar på frågor i Halmstad

Customer service