Gå direkt till sidans huvudinnehåll Gå till huvudmenyn Gå till språkväljaren

På denna webbplats används cookies. Vissa cookies är nödvändiga för att webbplatsen ska fungera som den ska. Andra cookies används för att optimera din användarupplevelse och möjliggöra för oss och våra samarbetspartners att ge dig relevant marknadsföring. Genom att klicka på "jag samtycker" godkänner du vår användning av cookies och behandling av dina personuppgifter enligt vår integritetspolicy. I integritetspolicyn kan du även läsa om hur du kan radera eller blockera cookies samt ta tillbaka lämnat samtycke. Läs om vår integritetspolicy och cookiepolicy.

Nästan 1 500 samtal med PostNord i Göteborg: "Väldigt trevligt att få träffa kunderna"

Högtryck – i dubbel bemärkelse. Så kan PostNords besök i Göteborg bäst sammanfattas.
– Kunderna uppskattar att vi visar oss, säger Madeleine Magnusson på PostNord i Göteborg.

Snacka om varmt mottagande. Göteborg med omnejd välkomnade PostNords ledning med strålande solsken och intensiv högsommarvärme – på Vinga i Göteborgs skärgård noterades till och med årets första tropiska natt.
Och även i centrala Göteborg var det högtryck – inte minst kring PostNords trailer, som stod parkerad på Södra Vägen vid Heden.

Besöket i Göteborg är en del av den stora riksturnén PostNord lyssnar, som under våren och försommaren besöker 22 svenska städer. Målet med besöket? Att lyssna på göteborgarnas tankar, ta del av deras synpunkter och svara på frågor.

Och det är tydligt att PostNord berör. Hela 1 470 göteborgare valde att träffa oss under den 1 och 2 juni.

Under två dagar fanns PostNords stora trailer på plats vid Heden. Det var full fart från morgon till kväll – många göteborgare passade på att träffa företagets representanter för att framföra sina tankar och åsikter, och få svar på sina frågor. Foto: Pontus Johansson/TT.
Under två dagar fanns PostNords stora trailer på plats vid Heden. Det var full fart från morgon till kväll – många göteborgare passade på att träffa företagets representanter för att framföra sina tankar och åsikter, och få svar på sina frågor. Foto: Pontus Johansson/TT.

”Uppskattar att vi visar oss”

Madeleine Magnusson är lokal chef för PostNord i Göteborg, och ser ett stort värde i att verkligen få chansen att träffa göteborgarna och diskutera.

– Det är väldigt trevligt att få komma ut på stan och träffa kunderna. Efter de här två dagarna är det bestående intrycket att kunderna uppskattar att vi visar oss, och att vi finns tillgängliga för att lyssna och svara på deras frågor, säger hon.

De senaste åren har svenska folkets ändrade konsumtionsmönster inneburit en stor omställning för PostNord. Vi skickar allt färre brev, samtidigt som e-handlade paket och försändelser ökat explosionsartat. Två dramatiska förändringar som har tvingat PostNord till en komplex omställning av verksamheten, inte utan svårigheter och kritik från allmänheten
Men Madeleine Magnusson säger att dagarna i Göteborg visat en annan bild av allmänhetens syn på PostNord, jämfört med den som ofta framträder i medierapporteringen.

– De personer vi mött har överlag varit väldigt positiva, och även de som har en mer negativ bild av oss har varit väldigt lätta att prata med, säger Madeleine Magnusson.

Det två dagar långa besöket i Göteborg är en del av PostNords stora turné ”PostNord lyssnar”, där företaget besöker 22 svenska städer. En av ledningsgruppens representanter, VD Annemarie Gardshol, var på plats för att prata direkt med göteborgarna. Foto: Pontus Johansson/TT.
Det två dagar långa besöket i Göteborg är en del av PostNords stora turné ”PostNord lyssnar”, där företaget besöker 22 svenska städer. En av ledningsgruppens representanter, VD Annemarie Gardshol, var på plats för att prata direkt med göteborgarna. Foto: Pontus Johansson/TT.

Läs om fördelarna med PostNords mottagarapp.

Kinapaketen dominerar

En fråga som dominerat bevakningen av PostNord på senare tid är Kinapaketen. I mars infördes nya regler där PostNord fick till uppgift att säkerställa att momsen betalas in på de varor som e-handlas från Kina eller andra länder utanför EU. För att täcka kostnaderna för hanteringen tar PostNord ut en avgift på 75 kronor per försändelse.

– Under samtalen här i Göteborg har frågor kring just moms varit vanliga. Avgiften tar vi ut för att täcka våra kostnader för lokaler, it-system, personal och annat som vi har behövt skaffa för att hantera momsen, förklarar Madeleine Magnusson.

Rygaard var en av nära 1 500 göteborgare som valde att träffa PostNord.
Rygaard var en av nära 1 500 göteborgare som valde att träffa PostNord.

”Känns inte som det finns något mitt emellan”

Att PostNord spelar en viktig roll i vår gemensamma infrastruktur och inte lämnar någon oberörd, är Alisha Rygaard ett bevis på. Hon är en av många göteborgare som framförde sina tankar till PostNord.

– PostNord har sina för- och nackdelar, antingen levererar de direkt eller alldeles försent. Man är antingen nöjd eller missnöjd med leveransen. Det känns inte som att det finns något mitt emellan, säger hon.

När PostNord lämnade hettan i Göteborg satte trailern kurs mot Östersund – för nya möten, och nya frågor.

PostNord svarar på frågor i Göteborg

Customer service