Gå direkt till sidans huvudinnehåll Gå till huvudmenyn Gå till språkväljaren

På denna webbplats används cookies. Vissa cookies är nödvändiga för att webbplatsen ska fungera som den ska. Andra cookies används för att optimera din användarupplevelse och möjliggöra för oss och våra samarbetspartners att ge dig relevant marknadsföring. Genom att klicka på "jag samtycker" godkänner du vår användning av cookies och behandling av dina personuppgifter enligt vår integritetspolicy. I integritetspolicyn kan du även läsa om hur du kan radera eller blockera cookies samt ta tillbaka lämnat samtycke. Läs om vår integritetspolicy och cookiepolicy.

Kritik – men också förståelse i Gävle

Kritik över förseningar och brev som hamnat hos grannen. Men även förståelse för svårigheterna med alla Kina-paket. – Jätteintressanta dagar, vi har haft stora öron och lyssnat på kunderna, säger PostNords Katarina Sörman efter företagets besök i Gävle.

Vad tycker egentligen Gävleborna om PostNord? Den frågan ville företaget få svar på under sitt två dagar långa besök i staden. Under den 11 och 12 april var delar av PostNords ledning på plats på Stortorget för att lyssna till Gävlebornas åsikter om deras verksamhet.
Besöket är en del av en större turné där PostNord under våren och försommaren besöker 21 orter runt om i landet.

Och samtidigt som vårsolen så smått började värma efter en lång vinter, kom en strid ström av Gävlebor till PostNords stora trailer. För att ge synpunkter, ställa frågor eller ge ris och ros.

Samtidigt som vårsolen lyste över Stortorget passade många Gävlebor på att besöka PostNords trailer, för att ställa frågor och prata med företagets representanter. ”Kul att få möta kunderna i Gävle”, säger Katarina Sörman, produktionsområdeschef på PostNord. Foto: Mats Åstrand/TT

Många tankar och synpunkter

Över 270 samtal ägde rum och Katarina Sörman, produktionsområdeschef på PostNord i Gävle, är nöjd när hon sammanfattar de två dagarna.

– Det har varit intressanta dagar, kul att få möta kunderna i Gävle. De har kommit med sina synpunkter, både kring det som funkat och det som inte har funkat. Det har mest varit positivt och vi har haft stora öron och lyssnat på kunderna, säger hon.
Att det finns många tankar och synpunkter kring PostNords verksamhet var tydligt.

– De vanligaste klagomålen har varit att man har fått fel post eller att posten hamnat hos grannen. Vissa har tagit upp att paket har kommit sent, brev gått sönder eller att man inte fått sin direktreklam trots att man har fått sin post, berättar Katarina Sörman.
För Latifa Zuwa, en av många Gävlebor som träffade PostNord, var det en fråga av mer lokal karaktär som engagerade:

– Det är tråkigt att de har bytt utlämningsställe så att det blir längre att gå. Annars har jag inga klagomål, säger hon.

PostNord pratar med Gävlebor.

Tar emot synpunkter

Den stora turnén som når 21 orter i Sverige är en del av konceptet ”PostNord lyssnar” som funnits i ungefär ett år. Det innebär att mottagare kan lämna åsikter, bland annat via PostNords mottagarapp, hos kundservice och genom enkäter som skickas ut med post. Det här är dock första gången PostNord ger sig ut på vägarna för att ta emot synpunkter och bemöta den kritik som företaget har fått.

– Förtroendet för PostNord är rekordlågt. Därför är det viktigare än någonsin att möta svenska folket och verkligen lyssna. Med den här turnén vill vi visa att vi är närvarande i hela Sverige och att vi tar kritiken på allvar, säger PostNord Sveriges VD Annemarie Gardshol.

Läs mer om PostNords mottagarapp.

”Ingen hade klarat volymerna från Kina”

Under besöket i Gävle valde PostNord även att träffa studenter på Högskolan. Där fanns synpunkter på utlämningsställen som stänger tidigt och att paket kommer några dagar sent.
Dessutom kretsade vissa kommentarer kring en av de mest brännande frågorna i PostNord-debatten just nu: Kina-paketen.

Samtidigt som antalet skickade brev sjunkit kraftigt de senaste åren, så har nämligen antalet e-handlade paket ökat explosionsartat. Dessa två dramatiska förändringar har tvingat PostNord till en komplex omställning av verksamheten, inte utan svårigheter och kritik från allmänheten.

Men högskole-studenten Jennifer Leivald på uttryckte förståelse för de utmaningar som den explosionsartade ökningen av paket innebär.

– Ingen hade klarat av de volymerna som kommer från Kina, säger hon.

PostNord svarar på frågor i Gävle

Latifa Zuwa var en av många Gävlebor som kom med synpunkter till PostNord under det två dagar långa besöket. Foto: Mats Åstrand/TT
Customer service