PostNord på turné – Eskilstuna | PostNord
Gå direkt till sidans huvudinnehåll Gå till huvudmenyn Gå till språkväljaren

På denna webbplats används cookies. Vissa cookies är nödvändiga för att webbplatsen ska fungera som den ska. Andra cookies används för att optimera din användarupplevelse och möjliggöra för oss och våra samarbetspartners att ge dig relevant marknadsföring. Genom att klicka på "jag samtycker" godkänner du vår användning av cookies och behandling av dina personuppgifter enligt vår integritetspolicy. I integritetspolicyn kan du även läsa om hur du kan radera eller blockera cookies samt ta tillbaka lämnat samtycke. Läs om vår integritetspolicy och cookiepolicy.

1 000 Eskilstunabor mötte PostNord: ”Många härliga möten”

Varför finns nya avgiften på Kinapaketen? Och vem delar ut posten i Eskilstuna egentligen?
Nästan 1 000 personer ville ställa sina frågor till PostNord.
– De här dagarna har gett oss energi, säger Gunilla Oldberg på PostNord i Eskilstuna.

Vad tycker Eskilstunaborna om PostNord?

För att få svar på den frågan besökte delar av företagsledningen, tillsammans med lokala företrädare, Eskilstuna den 16 och 17 maj.

På Fristadstorget höll PostNords stora trailer öppet båda dagarna, och ute på stan fanns dessutom medarbetare från PostNord för att fånga upp ännu fler synpunkter och frågor.
Besöket är en del av den stora turnén ”PostNord lyssnar”, där det hårt kritiserade företaget under våren och sommaren besöker 21 svenska städer.

– Syftet med turnén är att vi är här och lyssnar, något som jag känner att kunderna uppskattar, säger Gunilla Oldberg, produktionsområdeschef på PostNord i Eskilstuna.

Medarbetare från PostNord fanns ute på stan den 15 och 16 maj, för att möta kunder och besvara frågor. ”Det har varit många härliga möten med människor”, säger Gunilla Oldberg på PostNord i Eskilstuna. Foto: Pontus Lundahl/TT.
Medarbetare från PostNord fanns ute på stan den 15 och 16 maj, för att möta kunder och besvara frågor. ”Det har varit många härliga möten med människor”, säger Gunilla Oldberg på PostNord i Eskilstuna. Foto: Pontus Lundahl/TT.

Och det är tydligt att PostNord berör. Nästan 1 000 personer tog chansen att ställa frågor, framföra synpunkter och komma med ris eller ros under de två dagarna i Eskilstuna.
Enligt Gunilla Oldberg har många frågor kretsat kring utdelning av brev och paket.

I dag är PostNord inte längre ensamma om att dela ut försändelser – även andra aktörer verkar runtom i landet.
– Jag har haft fokus på att utbilda kunder om hur de kan se vilka försändelser som PostNord har distribuerat. Det har varit många härliga möten med människor, säger Gunilla Oldberg.

De senaste åren har nya konsumtionsmönster förändrat PostNords uppdrag i grunden.
Antalet skickade brev minskade med mer än hälften mellan åren 2000 och 2017. Samtidigt har e-handeln ökat explosionsartat. Bara under första kvartalet i år ökade den med 17 procent, enligt färska siffror från E-barometern.

Detta är två dramatiska förändringar som har tvingat PostNord till en komplex omställning av verksamheten, inte utan svårigheter och kritik från allmänheten.

Eskilstunabon Suleka Ahmed hade frågor kring de nyligen införda avgifterna på Kinapaketen.
Eskilstunabon Suleka Ahmed hade frågor kring de nyligen införda avgifterna på Kinapaketen.

I mars infördes nya regler där PostNord har fått till uppgift att säkerställa att momsen betalas in på de varor som e-handlas från Kina eller andra länder utanför EU. För att täcka kostnaderna för hanteringen tar PostNord ut en avgift på 75 kronor per försändelse.

Just den nya avgiften är något som Eskilstunabon Suleka Ahmed valde att ta upp när hon träffade PostNord.

– Jag gillar inte att hanteringsavgiften för Kinapaket är 75 kronor, jag tycker att det är alldeles för mycket, säger Suleka Ahmed.

Gunilla Oldberg förstår att man som konsument kan uppleva att avgiften är hög.
– Avgiften tar vi ut för att täcka våra kostnader för lokaler, it-system, personal och annat som vi har behövt skaffa för att hantera momsen, förklarar hon.

När PostNords trailer lämnade Eskilstuna tog den sikte på Stockholm. För nya möten – och nya brännande frågor.

Nästan 1 000 Eskilstunaborna valde att prata med PostNord den 15 och 16 maj. ”Syftet med turnén är att vi är här och lyssnar, något som jag känner att kunderna uppskattar”, säger Gunilla Oldberg på PostNord i Eskilstuna.
Nästan 1 000 Eskilstunaborna valde att prata med PostNord den 15 och 16 maj. ”Syftet med turnén är att vi är här och lyssnar, något som jag känner att kunderna uppskattar”, säger Gunilla Oldberg på PostNord i Eskilstuna.

PostNord svarar på frågor i Eskilstuna

På Fristadstorget höll PostNords trailer öppet i två dagar. Många Eskilstunabor tog chansen att ställa frågor och framföra sina åsikter. FOTO: Pontus Lundahl/TT.
På Fristadstorget höll PostNords trailer öppet i två dagar. Många Eskilstunabor tog chansen att ställa frågor och framföra sina åsikter. FOTO: Pontus Lundahl/TT.