Gå direkt till sidans huvudinnehåll Gå till huvudmenyn Gå till språkväljaren

På denna webbplats används cookies. Vissa cookies är nödvändiga för att webbplatsen ska fungera som den ska. Andra cookies används för att optimera din användarupplevelse och möjliggöra för oss och våra samarbetspartners att ge dig relevant marknadsföring. Genom att klicka på "jag samtycker" godkänner du vår användning av cookies och behandling av dina personuppgifter enligt vår integritetspolicy. I integritetspolicyn kan du även läsa om hur du kan radera eller blockera cookies samt ta tillbaka lämnat samtycke. Läs om vår integritetspolicy och cookiepolicy.

Efter 20 500 samtal i 22 städer – ”Vi vill fortsätta dialogen med svenskarna”

PostNords turné genom landet har överträffat alla förväntningar. Tusentals engagerade svenskar har kommit med frågor, förslag, kritik och beröm, som nu ska omsättas i konkreta åtgärder. Allt för att öka kvaliteten och vinna tillbaka folkets förtroende.

Ordet turné förknippas oftast med artister eller underhållare, men ibland måste även företag ge sig ut på vägarna. Idén till PostNords stora lyssnarturné väcktes när företagets ledning var på ett event och fick kommentaren ”Jaså, ni vågar visa er?”. Det var i en tid när det blåste extra snålt kring PostNord, med svarta rubriker och sjunkande förtroende bland svenskarna.

– Det gav oss insikten om behovet att vara ute och föra en dialog. Det finns något motsägelsefullt i att vi är ett företag som är vid svenskarnas dörrar varje dag, samtidigt som vi upplevs vara opersonliga. Vi insåg att vi måste bli mer närvarande och tillgängliga samt svara på svenskarnas frågor direkt, säger PostNord Sveriges vd Annemarie Gardshol.

Vad hände när PostNord var i din stad? Läs alla artiklar här.

Två månader, 6 600 kilometer och 20 500 samtal senare är PostNords Sverigeturné över. ”Nu ska vi samla alla synpunkter och lyfta in dem i vårt förbättringsarbete”, säger PostNord Sveriges vd Annemarie Gardshol, här i samtal med Malmöbon Berit Ståhl. Foto: Johan Nilsson/TT.
Två månader, 6 600 kilometer och 20 500 samtal senare är PostNords Sverigeturné över. ”Nu ska vi samla alla synpunkter och lyfta in dem i vårt förbättringsarbete”, säger PostNord Sveriges vd Annemarie Gardshol, här i samtal med Malmöbon Berit Ståhl. Foto: Johan Nilsson/TT.
I PostNords turnétrailer kunde besökarna komma med synpunkter och få hjälp med konkreta ärenden, men också skicka en fotohälsning med PostNords tjänst Riktiga Vykort.  Foto: Johan Nilsson/TT.
I PostNords turnétrailer kunde besökarna komma med synpunkter och få hjälp med konkreta ärenden, men också skicka en fotohälsning med PostNords tjänst Riktiga Vykort. Foto: Johan Nilsson/TT.


Den 9 april rullade PostNords blåvita turné-trailer in i Borlänge, med en tydlig mission – att fånga upp synpunkter, lyssna på kritik och lösa konkreta kundserviceärenden. Målet när turnén startade var 10 000 samtal med svenskarna, men efter två månader, 22 städer och 6 600 kilometer på vägarna står det klart att det var en blygsam målsättning.

– Nu kan vi konstatera att det blev 20 500 samtal, vilket är helt fantastiskt. Folk har varit otroligt engagerade och många har kommit med förslag och idéer om hur vi bör utvecklas i framtiden. Vi har också haft många besökare till vår kundservice som har varit på plats i trailern för att hjälpa till att lösa specifika problem för mottagare som har haft ett behov av det. Många kunder lämnade trailern med en lösning eller överenskommelse om åtgärder som vi skulle vidta.

Kundservice fanns på plats i PostNords trailer under hela turnén för att hjälpa till med frågor om paket och brev. Här i samspråk med Malmöbon Birgitta Alkeby. Foto: Johan Nilsson/TT.
Kundservice fanns på plats i PostNords trailer under hela turnén för att hjälpa till med frågor om paket och brev. Här i samspråk med Malmöbon Birgitta Alkeby. Foto: Johan Nilsson/TT.
Högtryck vid PostNords trailer ledde till hela 800 samtal under PostNord lyssnar-turnéns stopp i Jönköping. Foto: Anna Hållams/TT.
Högtryck vid PostNords trailer ledde till hela 800 samtal under PostNord lyssnar-turnéns stopp i Jönköping. Foto: Anna Hållams/TT.


Under turnén har PostNord också sökt upp personer på stan för att höra vad de tycker om företaget.

– Det är glädjande hur många som varit positiva. Sju av tio har uppgett att de antingen är neutrala eller positiva till PostNord. En vanlig kommentar har varit ”Jag har läst att PostNord haft problem, men för mig fungerar det”, berättar Annemarie Gardshol.

Se när PostNords chefer pressas i direktsändning från Centralen i Stockholm.

Resan har också skapat en annan typ av rubriker än de som PostNord vant sig vid. I Länstidningen i Östersund skrev ledarskribenten: ”PostNord släpper prestigen och möter kunderna öga mot öga. Turnén visar på en vilja att öppna sig för kritik. Bara det är värt en hel del.” En bra summering av PostNord lyssnar-turnén, tycker Annemarie Gardshol.

– Jag tar med mig känslan av hur många som är beroende av vår verksamhet och insikten av hur viktigt det är att vi alltid gör vårt yttersta för att det ska bli rätt.

– Men den kanske viktigaste insikten är hur tydligt vi ser resultat när vi jobbar tillsammans kundservice, ledning och lokala chefer. Att vi löser ärenden och gör det snabbt och bra, med nöjda kunder som resultat.
Vad händer efter turnén?

– Vi har kontinuerligt jobbat med de lokala förbättringsförslag som kommit in, och ska sen samla alla synpunkter från turnén och lyfta in dem i det förbättringsarbete som redan startat.

– Men det viktigaste för mig är att hitta sätt att fortsätta den här dialogen med svenska folket på ett naturligt och personligt sätt. Det har varit otroligt givande och det får vi inte tappa bort.

Det blev sammanlagt möten med 20 500 svenskar under PostNords turné. Här Östersundsbon Per Eklund i samtal med PostNords Peter Hesslin. Foto: Marie Birkl/TT.
Det blev sammanlagt möten med 20 500 svenskar under PostNords turné. Här Östersundsbon Per Eklund i samtal med PostNords Peter Hesslin. Foto: Marie Birkl/TT.
”Det viktigaste för mig är att hitta sätt att fortsätta den här dialogen med svenska folket”, säger PostNords Sverige-vd Annemarie Gardshol om slutsatserna efter turnén. Foto: Ulf Palm/TT.
”Det viktigaste för mig är att hitta sätt att fortsätta den här dialogen med svenska folket”, säger PostNords Sverige-vd Annemarie Gardshol om slutsatserna efter turnén. Foto: Ulf Palm/TT.

Röster från turnén

”Jag har personligen inte haft några dåliga erfarenheter av PostNord, men de har ett väldigt dåligt rykte. Jag tycker att det är ett bra initiativ att PostNord själva går ut och kollar vad allmänheten tycker, istället för vad som sägs i media.”
Nebil Beyan, Sundsvall

 

”Det är tråkigt att PostNord har bytt utlämningsställe så att det blir längre att gå. Annars har jag inga klagomål.”
Latifa Zuwa, Gävle

 

”Jag tycker att servicen är oregelbunden. Postavlämningen kommer mellan klockan 16 och 18 på dagarna, det är alldeles för sent. PostNord har utrymme för förbättringar.”
Bengt-Owe Palmgren, Östersund

 

”Både på jobbet och privat tycker jag att PostNord fungerar bäst. Jag har aldrig haft några problem och väljer alltid PostNord när jag kan. Något som skulle kunna förbättras är appen och hemsidan då de ibland hänger upp sig, men annars är jag nöjd.”
Li Ohlsson, Karlstad

 

”Ibland blir internationella studenter tullade på försändelser som skickas av anhöriga i utlandet. Det skulle vara bra om PostNord kan se till att det inte sker.”
Hammam Skaik, Norrköping

 

”Samhället förändras, och det tar tid för både företag och kunder att anpassa sig och förändras. Vi lever i förändringarnas tid, och förändring tar tid.”
Inga-Britt Hållén Michaelsson, Borlänge

Customer service