Gå direkt till sidans huvudinnehåll Gå till huvudmenyn Gå till språkväljaren

På denna webbplats används cookies. Vissa cookies är nödvändiga för att webbplatsen ska fungera som den ska. Andra cookies används för att optimera din användarupplevelse och möjliggöra för oss och våra samarbetspartners att ge dig relevant marknadsföring. Genom att klicka på "jag samtycker" godkänner du vår användning av cookies och behandling av dina personuppgifter enligt vår integritetspolicy. I integritetspolicyn kan du även läsa om hur du kan radera eller blockera cookies samt ta tillbaka lämnat samtycke. Läs om vår integritetspolicy och cookiepolicy.

Edward Bloms kritik mot PostNord – Mötte ledningen i direktsändning

Debattören Edward Blom har levererat flera verbala smockor mot PostNord i sociala medier. Nyligen stod han öga mot öga med PostNords ledning i direktsändning.
– Det är jätteviktigt att ni håller vad ni lovar och är ärliga i er kommunikation, var hans budskap till företaget.

Edward Blom är matkonnässören och debattören som blivit en känd profil i det svenska medielandskapet. Hans förhållande till PostNord har dock varit skakigt genom åren. Något som han bland annat uttryckt via Twitter.

När PostNord nyligen sände live från Centralen i Stockholm var Edward Blom en av de inbjudna gästerna. För första gången fick han möta personer ur PostNords ledning för att själv framföra sin kritik. Det blev ett bra samtal där PostNords nya produktionschef Mathias Krümmel också fick chansen att förklara och svara på kritiken.

Missar poängen

– Mitt största problem med PostNord är att jag tycker det är så mycket lögner. Jag och min fru arbetar hemifrån, vi får paket varje dag och det händer allt för ofta att paket inte levereras hem, trots att vi har betalat för det. I stället får man en lapp med texten ”Vi har sökt er, men ni var tyvärr inte hemma” och så hamnar paketet på ICA, säger Edward Blom.

Debattören Edward Blom har svingat mot PostNord i sociala medier i flera år. Förra veckan mötte han PostNords nya produktionschef Mathias Krümmel i direktsändning. "Ett bra möte. Skönt att se att de tar sina problem på allvar", säger Edward Blom. Foto: Ola Johansson.
Debattören Edward Blom har svingat mot PostNord i sociala medier i flera år. Förra veckan mötte han PostNords nya produktionschef Mathias Krümmel i direktsändning. "Ett bra möte. Skönt att se att de tar sina problem på allvar", säger Edward Blom. Foto: Ola Johansson.

– Det handlar inte om att jag inte orkar gå till ICA, utan om att paketen blir sena. Och ibland har man kanske beställt något tungt och måste då ta taxi för att få hem varorna. Hela poängen med distanshandel försvinner.

Så går det till innan din e-handlade vara når dig – följ paketets väg.

"Ingen vinst för oss"

Hårda anklagelser från Edward Blom, men enligt PostNords produktionschef Mathias Krümmel finns det inga vinster för PostNord att inte leverera paket som körs hem. Tvärtom.

– Det som händer om vi inte lyckas leverera är att vi måste göra en extra körning till ombud, och dessutom betala ombudet för hanteringen. Ur ett företagsekonomiskt perspektiv finns det ingen vinst för oss.

– Det Edward tar upp har dock varit ett problem emellanåt. Historiskt hade chaufförerna dolt nummer vilket resulterade i att många inte svarade när vi ringde upp. Det är åtgärdat nu. I chaufförernas handdatorer kan vi numera också sätta gps-punkter för att visa att vi varit vid adressen.

”Kan det vara en lat chaufför?” frågar programledaren Lennart Persson.
– Om så är fallet måste man ju som chef ha ett samtal med den medarbetaren. Vi har börjat ha avstämningar med chaufförerna om de har med sig paket tillbaka. Vad beror det på och hur gör vi för att det inte ska bli så nästa gång, säger Mathias Krümmel.

Skapa rätt förväntningar

Edward Bloms viktigaste budskap för dagen: ”Var ärlig i er kommunikation. Det finns inget man som kund blir så arg på som om det känns som att någon ljuger för en”. PostNords Mathias Krümmel tror att en del av problemet ligger i att PostNord inte lyckats skapa rätt förväntningar hos kunderna.
– Vi måste, tillsammans med e-handelsföretagen, bli bättre på att förtydliga vilken tjänst det är du har köpt. Om vi sätter en förväntan hos dig som vi sen inte kan infria då blir ju du som kund missnöjd, och det tjänar ingen på.

Se PostNords livesändningar från Centralen i efterhand.

"Får en chans"

Efter tv-sändningen var det en ganska nöjd Edward Blom som sammanfattade mötet.
– Det kändes bra att få komma upp och diskutera mina problem. Jag har ju klagat på PostNord nu i flera år över sociala medier, så det var roligt att äntligen få träffa någon öga mot öga och se att de tar sina problem på allvar.
– Mitt förtroende är tyvärr ganska lågt i dag, men jag ska ge dem en chans. Det här att chaufförerna måste gps-trycka när de är vid varje adress och förklara varför paket inte blivit lämnade. Det låter som bra nya regler.

Fakta Edward Blom

Arkivarie, kulturhistoriker, gastronom, författare och tv-personlighet Skriver bland annat kokböcker ihop med hustrun Gunilla Kinn och medverkar regelbundet i tv, bland annat i ”Breaking News” med Filip och Fredrik i Kanal 5. Edward Blom tävlade i Melodifestivalen 2018 med låten ”Livet på en pinne” och kom på femte plats i första deltävlingen.