Gå direkt till sidans huvudinnehåll Gå till huvudmenyn Gå till språkväljaren

Vi använder cookies bl.a. för att webbplatsen ska fungera ordentligt, för att samla besöksstatistik, optimera användarvänligheten och för viss marknadsföring. Du accepterar användningen av cookies genom att stänga denna ruta. Läs mer om Cookies

Kritik – men också förståelse i Borlänge

Över 150 Borlängebor tog chansen att framföra sina åsikter och ställa frågor när PostNord fanns på plats vid Kupolen under två dagar.
– Det har varit väldigt givande, Borlängeborna har verkligen gett bra feedback till oss, säger Alexis Larsson på PostNord.

Den 9 och 10 april var delar av PostNords ledning på plats i Borlänge för att lyssna till vad Borlängeborna egentligen tycker om företagets verksamhet. Besöket är en del av en större turné där det hårt kritiserade företaget under våren och försommaren besöker 21 orter runt om i landet.

Och när vädergudarna valde att bjuda på snö och endast ett fåtal plusgrader, var det många Borlängebor som sökte sig in till värmen i PostNords trailer – för att ställa frågor och ge ros eller ris.

Omkring 150 personer tog tillfället i akt att träffa PostNords representanter vid Kupolen, och att det finns många frågor och tankar kring verksamheten var uppenbart efter dagarna i Borlänge.

– Många samtal handlade om att man vill att vi ska lyssna, att vi verkligen ska ta del av kundernas synpunkter. Det var både feedback och klagomål. Vissa av besökarna önskade dessutom hjälp med ett konkret ärende. De här dagarna visar verkligen hur värdefullt det är för både oss och kunderna att kunna mötas och verkligen prata, säger Alexis Larsson, ansvarig för säkerhet och reklamationer på PostNord.

Kvinna i köpcentrum.
Inga-Britt Hållén Michaelsson var en av många Borlängebor som PostNord träffade under sitt besök i stan. Den senaste tiden har företaget fått utstå tuff kritik från sina kunder. ”Samhället förändras, och det tar tid för både företag och kunder att anpassa sig”, menar Inga-Britt.

Frågor om Kinapaket, borttappade brev och höjt portopris i all ära. Men i Borlänge dök det även upp andra, mer specifika synpunkter, från besökarna.

– Ja, en feedback var att man önskar att brevbäraren kommer samma tid varje dag, som förr i tiden, säger Linda Hedlund, produktionschef på PostNord i Borlänge.
Ett annat förslag på förbättrad service kom från Gustaf Boklund:

– PostNord borde fixa en post drive through i Borlänge, säger han.

PostNord möter Borlängebor i trailer utanför Kupolen.
Cirka 150 personer besökte PostNord under turnéstoppet i Borlänge. ”Mycket handlade om att man vill att vi ska lyssna”, säger Alexis Larsson på PostNord. Foto: Ulf Palm/TT.

Tar emot synpunkter

Den stora turnén som når 21 orter i Sverige är en del av konceptet ”PostNord lyssnar” som funnits i ungefär ett år. Det innebär att mottagare kan lämna åsikter, bland annat via PostNords mottagarapp, hos kundservice och genom enkäter som skickas ut med post. Det här är dock första gången PostNord ger sig ut på vägarna för att ta emot synpunkter och bemöta den kritik som företaget har fått.
– Förtroendet för PostNord är rekordlågt. Därför är det viktigare än någonsin att möta svenska folket och verkligen lyssna. Med den här turnén vill vi visa att vi är närvarande i hela Sverige och att vi tar kritiken på allvar, säger PostNord Sveriges VD Annemarie Gardshol.

Läs mer om PostNords mottagarapp

De senaste åren har antalet skickade brev sjunkit drastiskt i Sverige. Samtidigt har antalet e-handlade paket ökat explosionsartat. Dessa två dramatiska förändringar har tvingat PostNord till en komplex omställning av verksamheten, inte utan svårigheter och kritik från allmänheten.

Och vid sidan av just kritik och klagomål, fanns även den förståelsen hos vissa av de Borlängebor som PostNord mötte under sitt besök i stan.

– Samhället förändras, och det tar tid för både företag och kunder att anpassa sig och förändras. Vi lever i förändringarnas tid, och förändring tar tid, säger Inga-Britt Hållén Michaelsson.

När PostNords trailer lämnade Borlänge tog den sikte på nästa turnéstopp i Gävle. För nya möten – och nya, brännande frågor.

Fakta brev och paket

År 2000 skickade vi 3,26 miljarder brev i Sverige. Förra året var siffran 1,74 miljarder – vilket är en minskning med drygt hälften. Samtidigt växer e-handeln så det knakar. 2017 e-handlade svenskarna för 67 miljarder kronor. Om utvecklingen fortsätter i samma takt kommer summan att fördubblas på 5 år. Om man spanar in i framtiden kommer utvecklingen från brev till paket sannolikt att fortsätta, och brevbärarens roll se väldigt annorlunda ut om några år. Till exempel vill 42 procent av de som e-handlar få sina varor levererade till en låst varubox utanför villan eller i entrén till fastigheten. 13 procent vill att brevbäraren har en engångskod till husets digitala lås och ställer varan innanför dörren.

 

Källa: E-barometern Årsrapport 2017

PostNord svarar på frågor i Borlänge

PostNord möter Borlängebor i trailer utanför Kupolen.
En strid ström av Borlängebor besökte PostNords trailer vid Kupolen för att ställa sina frågor och komma med synpunkter. ”En feedback var att man önskar att brevbäraren kommer samma tid varje dag, som förr i tiden”, säger Linda Hedlund, produktionschef på PostNord i Borlänge. Foto: Ulf Palm/TT.