Gå direkt till sidans huvudinnehåll Gå till huvudmenyn Gå till språkväljaren

Vi använder cookies bl.a. för att webbplatsen ska fungera ordentligt, för att samla besöksstatistik, optimera användarvänligheten och för viss marknadsföring. Du accepterar användningen av cookies genom att stänga denna ruta. Läs mer om Cookies

Sök det perfekta extrajobbet

Postbil och Anton Engström, som jobbar extra som chaufför på PostNord.

”Det är flexibelt och fritt. Ett perfekt extrajobb medan man pluggar helt enkelt.” Det säger Anton Engström, som har arbetat extra som chaufför på PostNord i tre år under studierna. Nu söker PostNord mellan 3 000 och 4 000 personer som kan jobba extra. 

E-handeln exploderar och vi shoppar på nätet som aldrig förr. Med de växande e-handelsvolymerna ökar även PostNords behov av chaufförer, brevbärare och terminalarbetare.

– Just nu håller vi igång omkring 4 000 extra- och deltidsanställda runtom i landet och behovet ökar stadigt. Vissa jobbar en dag i veckan medan andra jobbar upp till fyra dagar. En del går på ett fast schema och andra hoppar in löpande vid behov, säger Martin Am Zoll, chef för bemanning på PostNord.

Bli en av oss! Just nu söker vi deltids- och heltidsbrevbärare.

Ett extrajobb på PostNord passar både den som pluggar och behöver en extra inkomst och den som är ny på arbetsmarknaden.

– Brevbäraryrket är ett bra första jobb för dig som har gymnasieutbildning och B-körkort. För att hitta på din rutt och för att ha möjlighet att prata med våra kunder som tar emot post behöver du även kunna läsa och skriva svenska, men vi kräver inte några perfekta språkkunskaper, säger Martin am Zoll, chef för bemanning på PostNord.

För 27-åriga Anton Engström från Göteborg är extraknäcket som budbilschaufför på PostNord perfekt under studierna. Anton, som pluggar digital marknadsföring på Yrkeshögskolan, började sommarjobba som chaufför på PostNord för tre år sedan.

– Det är ett grymt bra extraknäck, för det är både fritt och flexibelt. Jag kan i princip jobba när det passar mig, vilket är perfekt eftersom jag kan anpassa jobbet efter mina studier.

Anton, som kör ut paket till företag och privatpersoner i södra Göteborg, tycker att friheten och alla möten med människor är det bästa med jobbet.

– Jag har nog svart bälte i konversation under 30 sekunder, säger han med ett skratt och syftar på de dagliga kundmöten han är med om som chaufför och det småprat som det innebär.

För det mesta kör han paket under dagtid, men under en period hoppade han även in som chaufför på kvällstid när PostNord kör ut Linas matkasse.

– Det var kul att prova på och innebar lite mer möten med privatpersoner.

Enligt Anton, som även har jobbat extra som montör och snickare, är chaufförsjobbet det bästa extrajobbet man kan ha.

– Du kör en planerad rutt och du är ute större delen av dagen. Du sitter inte fast på ett och samma ställe. Det är få extrajobb som är så bra.

”Ett extrajobb som ger både frihet och träning.” Läs mer om Istria, frilansande sångerska och handbollsspelare som jobbar extra som brevbärare.

Många av de som börjar som sommarvikarie fortsätter, precis som Anton, att jobba extra på PostNord även under resten av året. Tjänsterna är många och uppgifterna varierar liksom arbetstiderna. Det handlar om allt från budbilschaufförer till terminalarbetare och brevbärare. För den som föredrar kvälls- eller nattjobb går det att jobba på PostNords terminaler, där försändelserna sorteras nattetid.

– PostNord förändras mycket i dag. Antalet brev sjunker medan paketen ökar. I dag kan extrajobbet innehålla allt från att dela ut brev till att köra ut paket för hemleverans eller att sortera brev och paket på en terminal, säger Martin Am Zoll och tillägger:

– Att jobba som distributör på PostNord innebär att du har ett framtidsyrke, som definitivt kommer att växa i omfattning med tanke på de köpmönster vi ser hos e-handeln idag.

Just nu söker PostNord allt från brevbärare och budbilschaufförer till terminalarbetare.