Gå direkt till sidans huvudinnehåll Gå till huvudmenyn Gå till språkväljaren

På denna webbplats används cookies. Vissa cookies är nödvändiga för att webbplatsen ska fungera som den ska. Andra cookies används för att optimera din användarupplevelse och möjliggöra för oss och våra samarbetspartners att ge dig relevant marknadsföring. Genom att klicka på "jag samtycker" godkänner du vår användning av cookies och behandling av dina personuppgifter enligt vår integritetspolicy. I integritetspolicyn kan du även läsa om hur du kan radera eller blockera cookies samt ta tillbaka lämnat samtycke. Läs om vår integritetspolicy och cookiepolicy.

Tina Thörner testar elvägen

Efter rallykarriären är det smarta innovationer och hållbarhet som får kartläsaren Tina Thörners hjärta att klappa lite extra. Vi bjöd in henne till en dag med den världsunika elvägen som laddar fordon under färd.

Tina Thörner är på många sätt unik i motorsportvärlden. Hon har kartläst åt de allra största förarna, som Colin McRae och Ari Vatanen, och blev historisk när hon som första kvinna vann en rallytävling i Mellanöstern tillsammans med Nasser Al-Attiyah 2008.
Hon lade av 2016 när hon kände att det inte fanns mer att uppnå. I dag får hon utlopp för sin kreativitet som föreläsare och entreprenör, och är bland annat initiativtagare till en digital skolplattform som grundar sig i FN:s 17 globala mål för en hållbar utveckling.

– Jag vill göra ett avtryck på världen. Det tror jag beror på att jag ägnat större delen av livet åt att försöka köra ihjäl mig själv. Allt kan vara borta på ett ögonblick och då gäller det att agera medan man kan, säger Tina på sin breda värmländska.

Läs mer om våra hållbara samarbeten.

Som rallykartläsare handlade det om sträckan Paris-Dakar, men för dagen är det i stället Arlanda-Rosersberg som gäller. Tina Thörner ska få uppleva ett unikt, svenskt innovationsprojekt vars syfte är att minska användningen av fossila bränslen. Fabian Wrede på ABT-bolagen tar emot i Rosersberg för att berätta om elvägen som laddar fordon via en elektrifierad skena.

– Det fungerar ungefär som en klassisk Scalextric-bilbana. En avtagare sänks ner mot skenan och laddar bilens batteri. Så länge fordonet befinner sig över skenan är kontakten i nerfällt läge, men vid en omkörning lyfts kontakten upp automatiskt, berättar Fabian medan Tina intresserat inspekterar den ombyggda lastbilen som till vardags kör gods åt PostNord.
Elvägen bygger på samma teknik som en väggkontakt – två spår i skenan i stället för två hål i väggen, skillnaden är 800 volt i stället för 220 volt.

– Det finns ingen ström i vägytan. Du kan gå barfota på den där skenan. Strömmen slås bara på när det kommer ett fordon som är behörigt att plocka upp energi och skenan strömsätts 50 meter i taget, förklarar Fabian Wrede.

Läs om hållbarhetsprojektet Grön rutt.

Tekniken har prövats på testbana sedan 2012, men den 11 april i år blev det fritt fram att ladda fordon på den två kilometer långa elskena som anlagts på allmän väg mellan Arlanda och Rosersberg. PostNords chaufför Vladimir Minic tar emot Tina Thörner som ska få testa elvägen i skarpt läge.

– Känner du någonting när lastbilen laddas? Till exempel när avtagaren krokar i skenan? frågar Tina.
– Nej, ingenting. Det är precis som att köra en vanlig lastbil. Den största skillnaden är att den knappt låter något, den rullar väldigt tyst, säger Vladimir och så kör de i väg.
Efter åkturen kan hon konstatera att Vladimir hade rätt. Laddningen sker sömlöst, tekniken är enkel och Tina tror att elvägar skulle kunna fungera i större skala.

– Den här typen av projekt ligger nära mitt hjärta. Mitt intresse för motorer kommer från intresset för mobilitet. När man är född och uppvuxen på landet är bilen det enda sättet att ta sig någonstans. Men motorbranschen måste hitta en förnuftig övergång till fossilfria drivmedel.

– Vi måste ha hållbarhet för framtiden, för kommande generationer, och det här är helt klart ett alternativ. Det är bara att lyfta på hatten.

Fakta Elvägen

Ingenjören Gunnar Asplund fick en idé om att mata fordon med el direkt från vägbanan. 2009 startade han Elways för att utveckla sin idé. Kort därefter anslöt NCC och i dag står ett helt konsortium bakom projektet eRoad Arlanda, med aktörer som Swedavia Airports, KTH, ABT-bolagen och PostNord. Den 11 april 2018 invigdes den två kilometer långa elväg som byggts på sträckan mellan Arlanda och Rosersberg. En ellastbil ska köra PostNords gods på den projekterade elvägen under två år. Efter provtiden kommer man att utvärdera hur väl anläggningen fungerar i vanlig trafik samt vid olika väderförhållanden. Läs mer om elvägen. 

Fakta Tina Thörner

Ålder: 52
Bor: Fruthwilen, Schweiz.
Yrke: En av världens bästa kartläsare 1990–2016. Kom tvåa i Dakarrallyt 2006. Vann Qatar International 2008 ihop med Nasser Al-Attiyah. I dag konsult, föreläsare, mental coach, power yogainstruktör och entreprenör. Övrigt: Kom trea i "Let’s dance" i TV4 2011. Har tagit initiativet till en digital skolplattform.

Rallyprofilen Tina Thörner fick en dag med innovationsprojektet eRoad Arlanda och elvägen som laddar fordon under färd. "Motorbranschen måste hitta en förnuftig övergång till fossilfria drivmedel", konstaterar hon. Foto: Sara Hessel.
Rallyprofilen Tina Thörner fick en dag med innovationsprojektet eRoad Arlanda och elvägen som laddar fordon under färd. "Motorbranschen måste hitta en förnuftig övergång till fossilfria drivmedel", konstaterar hon. Foto: Sara Hessel.

Rallyprofilen Tina Thörner fick en dag med innovationsprojektet eRoad Arlanda och elvägen som laddar fordon under färd. "Motorbranschen måste hitta en förnuftig övergång till fossilfria drivmedel", konstaterar hon. Foto: Sara Hessel.

Tina Thörner slutade som rallykartläsare 2016 när hon kände att det inte fanns mer att uppnå. I dag får hon utlopp för sin kreativitet som föreläsare och entreprenör. Foto: Sara Hessel.
Tina Thörner slutade som rallykartläsare 2016 när hon kände att det inte fanns mer att uppnå. I dag får hon utlopp för sin kreativitet som föreläsare och entreprenör. Foto: Sara Hessel.
Tina Thörner inspekterar den första helt eldrivna lastbilen i Sverige. Elpaketet väger 1 600 kilo, varav själva batteriet står för 600 kilo. Som en jämförelse väger batteriet på en Tesla Model 6 nära 550 kilo. Foto: Sara Hessel.
Tina Thörner inspekterar den första helt eldrivna lastbilen i Sverige. Elpaketet väger 1 600 kilo, varav själva batteriet står för 600 kilo. Som en jämförelse väger batteriet på en Tesla Model 6 nära 550 kilo. Foto: Sara Hessel.
Customer service