Gå direkt till sidans huvudinnehåll Gå till huvudmenyn Gå till språkväljaren

På denna webbplats används cookies. Vissa cookies är nödvändiga för att webbplatsen ska fungera som den ska. Andra cookies används för att optimera din användarupplevelse och möjliggöra för oss och våra samarbetspartners att ge dig relevant marknadsföring. Genom att klicka på "jag samtycker" godkänner du vår användning av cookies och behandling av dina personuppgifter enligt vår integritetspolicy. I integritetspolicyn kan du även läsa om hur du kan radera eller blockera cookies samt ta tillbaka lämnat samtycke. Läs om vår integritetspolicy och cookiepolicy.

Lastbilen som går på batteri. ”Den rullar väldigt tyst”

Specialbyggd ellastbil som går på batteri.

Den är unik i sitt slag i Sverige, drivs helt med elmotor och susar tyst fram på vägarna. Det handlar om den specialbyggda ellastbil som nu rullar mellan Rosersberg och Arlanda och som inom kort ska kunna laddas via en elskena i vägen.

Vägtrafiken står för en stor del av koldioxidutsläppen i Sverige. En lösning för att komma åt utsläppen från den tunga trafiken är elvägar som laddar fordonen samtidigt som de körs. I år kan Sverige bli ett av de första länderna i världen med en väg där en elskena ger ström till en lastbil.

Körts på testbana

Det unika projektet kallas för eRoadArlanda och startade för fyra år sedan när aktörer som NCC, KTH och Elways gick ihop för att förverkliga idén om elvägar. Kort därefter anslöt PostNord och stöttade projektet med kompetens och resurser. Och snart kan man alltså vara i mål. I september har ellastbilen körts på en testbana i närheten av Arlanda och nu testar man att köra lastbilen mellan PostNords terminal i Rosersberg och Arlanda enbart på eldrift.  
– Vi har provat att köra både med och utan last. Alla tester vi har genomfört har fallit väl ut, säger Mårten Sjölin.

Läs mer om PostNords hållbara samarbeten.

Laddas via en arm

När väl elvägen är på plats fungerar den så att energi överförs till fordonet från en skena i vägen via en rörlig arm. Armen känner av var skenan i vägen ligger och så länge fordonet befinner sig över skenan är kontakten i nerfällt läge. Vid en omkörning lyfts kontakten upp automatiskt.
– Att köra ellastbilen skiljer sig inte så mycket från en vanlig lastbil. Den största skillnaden är att den knappt låter något, den rullar väldigt tyst, säger PostNords chaufför Vladimir Minić, som har testkört lastbilen.

Bidrar till miljömål

Den totala sträckan mellan Rosersberg och Arlanda är 13 kilometer. Av dessa kommer två kilometer att bestå av elväg. I Rosersberg kan lastbilen snabbladdas medan man lossar gods och därefter kör tillbaka till Arlanda. Totalt kan lastbilen köra elva vändor tur och retur varje dag.
¬– En utmaning med att använda eldrivna fordon inom tunga transporter är att batterierna är för stora för att kunna transportera gods på ett kostnadseffektivt sätt, förklara Mårten Sjölin.
Men tack vare den planerade elvägen kan lastbilen få tillräckligt med kraft för att köra hela sträckan på sitt inbyggda batteri. Förhoppningen är att elvägar på sikt ska bidra till att PostNord når sina framtida miljömål.

Trafikplanering som både ökar säkerheten och minskar miljöbelastningen.

Klimatsmart lösning

Det nuvarande målet, att minska CO2-utsläppen med 40 procent mellan 2009 och 2020, ligger för nära i tiden för att elvägar ska kunna bidra i stor skala. Detta är i stället ett långsiktigt projekt.
– Vi ser framför oss ett scenario där PostNords Green Flight-plan landar på Arlanda. Godset körs sedan med ellastbilen till Rosersberg där det hanteras på en Green Building- terminal med en av Sveriges största solcellsparker på taket. Därefter lastas godset på tåg direkt från terminalen. Det är så vi måste tänka oss framtidens klimatsmarta logistiklösning, säger Mårten Sjölin.

Fakta

Under två års tid kommer ellastbilen att köra PostNords gods på den projekterade elvägen. Efter provtiden kommer man att utvärdera hur väl anläggningen fungerar i vanlig trafik samt vid olika väderförhållanden. Just nu provkörs ellastbilen på en separat testbana. Det är den första helt eldrivna lastbilen i Sverige och därmed unik i sitt slag. Elpaketet väger 1 600 kilo, varav själva batteriet står för 600 kilo. Som en jämförelse väger batteriet på en Tesla Model 6 nära 550 kilo.

Elvägen skulle egentligen ha invigts i slutet av oktober, men eftersom det är en offentlig väg måste den säkerhetsklassas av Trafikverket innan man kan börja köra i skarpt läge. ”Förhoppningen är dock att allt blir klart under senhösten”, säger PostNords miljöchef Mårten Sjölin.

Några av deltagarna i projektet är Bilprovningen, Vattenfall, DAF, Swedavia Airports, KTH, NCC, e-Traction, Elways, ABT bolagen och PostNord. Läs mer på www.eroadarlanda.se.

Customer service