Gå direkt till sidans huvudinnehåll Gå till huvudmenyn Gå till språkväljaren

Vi använder cookies bl.a. för att webbplatsen ska fungera ordentligt, för att samla besöksstatistik, optimera användarvänligheten och för viss marknadsföring. Du accepterar användningen av cookies genom att stänga denna ruta. Läs mer om Cookies

Vi pustar ut efter julruschen: Våra planer har hållit

Svenskarna har e-handlat julklappar som aldrig förr. Fram till den 20 december hade vi köpt gåvor för närmare 6,2 miljarder kronor – bara på nätet. Trycket på PostNord har bitvis varit hårt, men de julklappar och julhälsningar som är inlämnade i tid ska nu ha nått sina mottagare. 97 procent av konsumenterna som e-handlat julklappar är nöjda eller neutrala till hur leveransen fungerat.

Varannan svensk har i år handlat julklappar på nätet, och de sammanlagda julklappsinköpen på internet har ökat med 11 procent jämfört med 2016. Det visar en ny undersökning som genomförts av Kantar Sifo på uppdrag av PostNord. Samtidigt har PostNords paketvolymer ökat med cirka 25 procent jämfört med i fjol.

PostNords detaljhandelsexpert Carin Blom menar att det som framförallt skiljer årets julhandel från föregående år är den enorma köpfesten i samband med Black Friday den 24 november.

– Både detaljister och distributörer hade planerat för rekord men ingen hade kunnat drömma om att svenskarna skulle handla så mycket dagarna runt Black Friday. PostNord hanterade 51 procent fler paket i år i samband med Black Friday-helgen jämfört med 2016. Klart att trycket blev enormt både på detaljhandelsföretagen och på oss distributörer, säger Carin Blom.

Julhandeln 2017 – så mycket handlar vi för på nätet

”Det har varit tufft”

Efter Black Friday rapporterade media om ”paketkaos”, en del e-handelsföretag fick kritik för bristande rutiner och det ifrågasattes om Postnord klarade av att hantera det stora trycket. PostNord Sveriges VD Anders Holm medger att det varit tuff och att PostNords terminalnät emellanåt varit överbelastat.

– Visst har det periodvis varit fullt med paket överallt och vi hade en del förseningar dagarna efter Black Friday, men jag håller inte med om att det varit ”kaos”, säger Anders Holm.
– Våra planer har hållit. Vi har nu tömt våra terminaler och fordon och levererat de paket och brev som lämnats in till oss före de sista datum som vi kommunicerat.

Sedan Black Friday har PostNords chaufförer levererat drygt 5 miljoner e-handlade paket till ombuden där de hämtats upp av mottagarna och ett par hundratusen paket har levererats direkt hem. Dessutom har brevbärarna delat ut cirka 3,5 miljoner brev med e-handlade varor i svenskarnas postlådor.

Enligt den undersökning som Kantar Sifo genomfört på uppdrag av PostNord är 97 procent av alla svenskar som köpt julklappar på internet i år nöjda med senaste leveransen. Tre procent är missnöjda.

– Jag tycker verkligen att våra medarbetare och personalen hos våra ombud har gjort en fantastisk insats i samband med årets jul. Men vi har också fått god hjälp av alla mottagare som hämtat sina paket så snart de fått en avisering, vilket gjort att ombuden fått plats för nya paket, säger Anders Holm.

Drygt 20 miljoner julkort utdelade i år

Samtidigt som PostNord varje år levererar allt fler julklappar till svenska folket i form av e-handlade paket, så skickas betydligt färre julhälsningar med posten än för 10–20 år sedan. PostNord bedömer att svenskarna skickat cirka 20,5 miljoner julkort i år, vilket kan jämföras med rekordåren i slutet av 1990-talet då det årligen skickades drygt 60 miljoner. Samtidigt visar PostNords julkortsundersökning att 60 procent av svenskarna planerade att skicka julhälsningar per post i år och att sju av tio personer faktiskt föredrar att få sin julhälsning i form av ett julkort.

– Att skicka julhälsningar till sina nära och kära i form av ett julkort är något som fortfarande ligger svenskarna varmt om hjärtat. Att skriva och skicka julkort ses som en del av julförberedelserna och sprider god julstämning, säger Anders Holm.

FAKTA: Julhandeln i siffror

  • Totalt har svenskarna handlat julklappar för 18 miljarder kronor i år. Drygt en tredje del av inköpen, 35 procent har skett via internet. Det motsvarar 6,2 miljarder kronor.
  • Drygt varannan svensk, 50 procent, har i år handlat julklappar på nätet.
  • Vid samma tidpunkt förra året hade svenskarna handlat julklappar för 15,8 miljarder kronor, varav 5,6 miljarder på internet.
  • Det innebär att svenskarnas julklappsinköp på internet har ökat med 11 procent i år.
  • Undersökningen genomfördes av Kantar Sifo den 18-20 december 2017. Sammanlagt tillfrågades 2001 konsumenter om deras julklappsinköp i år.

Källa: Kantar Sifo/PostNord