Gå direkt till sidans huvudinnehåll Gå till huvudmenyn Gå till språkväljaren

På denna webbplats används cookies. Vissa cookies är nödvändiga för att webbplatsen ska fungera som den ska. Andra cookies används för att optimera din användarupplevelse och möjliggöra för oss och våra samarbetspartners att ge dig relevant marknadsföring. Genom att klicka på "jag samtycker" godkänner du vår användning av cookies och behandling av dina personuppgifter enligt vår integritetspolicy. I integritetspolicyn kan du även läsa om hur du kan radera eller blockera cookies samt ta tillbaka lämnat samtycke. Läs om vår integritetspolicy och cookiepolicy.

PostNord reder ut momsfrågan. Vad är det som gäller för Kinapaketen?

Kinapaket på terminal

Hittills har många svenskar kunnat handla billigt från Kina utan moms eller avgifter, men nu skärps reglerna. Här reder PostNords Thomas Backteman ut vad lagen säger och varför det behövs en avgift för hanteringen av Kinapaketen.

Svenskarna gillar att e-handla billigt från Kina. Det visar förra årets explosionsartade ökning av brev och småpaket från landet. Populära sajter som Wish och Alibaba lockar med ett stort utbud och mycket låga priser, men köpfesten är inte helt oproblematisk.

Enligt den nya tullagen från 2016 ska alla paket från tredjeland beläggas med moms, i normalfallet skatt på 25 procent av varans värde, från första kronan. Men hittills har Kinapaketen hanterats enligt en praxis som Tullverket och PostNord har varit överens om. Det har gjort att försändelser med ett värde under 22 euro delats ut direkt till konsumenten utan någon extra kostnad. Hur har det kunnat ske?

– Vi på PostNord har följt tidigare praxis och väntat på att Tullverket ska ge oss nya riktlinjer. Nu har Tullverket förtydligat att vi är skyldiga att ta ut moms från allra första kronan och det kommer vi att göra, säger PostNords kommunikationschef Thomas Backteman.

E-handeln i Sverige fortsätter att växa. Här finns sex tydliga e-handelskunder.

För PostNord har den snabbt växande shoppingen från framförallt Kina inneburit en strid ström av småpaket som kommer till Arlandaterminalen – i snitt 150 000 försändelser per dag. Det är krävande när det gäller personal, lagerutrymmen och administration. PostNord välkomnar därför Tullverkets nya beslut som innebär att det blir samma regler för alla varor som säljs på nätet, oavsett var de kommer ifrån.

– För dig som konsument betyder det att det inte kommer att vara lika billigt att handla från länder utanför EU i framtiden. E-handlar du ett billiga produkter som skickas från Kina får du räkna med att det tillkommer ytterligare kostnader, säger Thomas Backteman.

Läs om innovativa e-handelsleveranser.

PostNord har också aviserat att man planerar att ta ut en avgift för hanteringen av dessa momsinbetalningar. När media uppmärksammade detta och även nämnde summan "125 kronor" gav det upphov till en del upprörda reaktioner från konsumenter, men Thomas Backteman vill förtydliga att en sådan avgift inte är något nytt i sammanhanget och att summan inte är fastslagen.

– Jag kan förstå att man som konsument blir sur om man köper en pryl för tio kronor och så kommer det en avgift som är högre än priset på varan, men det här är inget nytt påfund.

– Alla speditörer kan ta ut en avgift för den administration som sker vid importdeklarering, och vi gör det redan på alla paket som har ett värde över 22 euro, säger Thomas Backteman.

Nu har PostNord på sig till 1 mars 2018 att ta fram en detaljerad handlingsplan till Tullverket. Sedan kommer det nya systemet att införas så snabbt som det går.

– Vi jobbar på en lösning som ska göra det möjligt att hantera varje paket, uppfylla lagkraven och samtidigt göra det så smidigt som möjligt för konsumenterna. Besked om hur stor avgiften blir kommer så fort beslut är fattat om hur lösningen ser ut, säger Thomas Backteman.

Publicerat 2018-01-30