Gå direkt till sidans huvudinnehåll Gå till huvudmenyn Gå till språkväljaren

På denna webbplats används cookies. Vissa cookies är nödvändiga för att webbplatsen ska fungera som den ska. Andra cookies används för att optimera din användarupplevelse och möjliggöra för oss och våra samarbetspartners att ge dig relevant marknadsföring. Genom att klicka på "jag samtycker" godkänner du vår användning av cookies och behandling av dina personuppgifter enligt vår integritetspolicy. I integritetspolicyn kan du även läsa om hur du kan radera eller blockera cookies samt ta tillbaka lämnat samtycke. Läs om vår integritetspolicy och cookiepolicy.

Kinapaketen utmanar Arlandaterminalen – ”Vi jobbar dygnet runt för att leverera paketen”

Ingen hade räknat med höstens lavinartade ökning av paket från Kina. På Arlandaterminalen jobbar personalen dag och natt för att så snabbt som möjligt få ut alla försändelser.
– Vi blev nog lite tagna på sängen, säger Sabe Gharech som jobbat på terminalen sedan 2002.

Det är full aktivitet vid den så kallade ”Kinabanan” i PostNords brevterminal på Arlanda. Säck efter säck med små vita paket rullas in till bandet och sorteras med vana händer av personalen, både fast anställda och extrapersonal, som tagits in för att klara anstormningen.

– Volymökningen är verkligen märkbar i år. Varje år räknar vi med 30 till 40 procent, men nu känns det som att antalet brev och paket ökat med 200 procent. Och det har gått snabbt, säger Sabe Gharech.

Januari till september förra året kom det 14,5 miljoner paket från Kina till Arlanda. Under samma period i år var summan 24 miljoner. Varje dag anländer i snitt 150 000 paket, men det kan lika gärna komma 50 000 en dag och 300 000 en annan.
– Vår stora utmaning är att vi aldrig får några prognoser. Vi vet inte vad eller hur mycket som ska komma förrän det landar här på Arlanda. Ena minuten är det helt tomt utanför vår terminal, nästa står där flera containrar med tiotusentals försändelser, säger PostNord Sveriges terminalchef Peter Hesslin.

Högt tryck i julhandeln utmanar ombuden.

Arlandaterminalen hamnade i blåsväder häromveckan när medier rapporterade om att säckar med e-handlade Kinapaket ibland får stå utomhus obevakade i väntan på att få komma in i terminalen. Det händer också att vagnarna inte får plats under tak utan tvingas stå ute och riskera att hamna i regn eller snö.

– Självklart ska försändelserna in i terminalen så fort som möjligt. Men när det kommer flera flyg samtidigt med tiotusentals Kinapaket får allt inte plats inne i vår terminal. Vi tar successivt in säckarna i terminalen men ibland kommer det nya vagnar med försändelser innan vi lyckats beta av alla tidigare.

– För en lekman kan det därför se ut som om samma säckar stått utanför terminalen flera dagar i rad. Säckarna är väderbeständiga så försändelserna påverkas inte av eventuellt regn. Och området på Arlanda är säkerhetsklassat. Säkerheten är hög på hela flygplatsen, säger Peter Hesslin.

Här svarar PostNord på svenska folkets frågor.

För Sabe Gharech och hennes kollegor är det inget snack om vad som är viktigast just nu – att få ut så mycket post som möjligt, så snabbt som möjligt, till alla kunder som väntar på sina paket.
– Vi i personalen kan produktionen utan och innan, vi samarbetar jättebra och hjälps åt. Vi sorterar allt i datumordning och har kundtänk hela vägen, men vi kan inte göra mer än vi gör i dag.

– Vi har tagit in extrapersonal, effektiviserat processen, optimerat schemat och fått hjälp av flera andra terminaler, men om det här fortsätter måste vi hitta en mer långsiktig lösning, säger Sabe Gharech.

Terminalchef Peter Hesslin bekräftar att PostNord tittar på ett antal alternativa lösningar för att hantera de växande flödena. Inte bara på Arlanda utan även i anslutning till alla större terminaler i Stockholmsområdet.

– Vi har som mål att ha en alternativ lösning på plats under senare delen av 2018. Fram till dess kommer vi att kunna processa volymerna i nuvarande lokal på Arlanda.

Fakta: Så funkar leveranserna från Kina

I Sverige går e-handeln mot allt snabbare och mer flexibla leveranser. I Kina hanteras e-handeln annorlunda. Paketen passerar flera transitländer där de kan fastna i veckor i väntan på att det ska komma lediga transporter, och till skillnad från i Sverige saknas centrallager. Snittiden från beställning till leverans är 15 dagar men upp till två månaders väntan kan förekomma. Då har försändelsen färdats över halva jordklotet och hanterats i många led. Trots de långa leveranstiderna och bristen på spårning väntas ökningen fortsätta. Enligt PostNords rapport E-barometern uppger över 30 procent av de svenskar som e-handlar att de nätshoppat från Kina. Det som lockar är billiga priser och ett närmast oändligt utbud.

Tips till dig som e-handlar från Kina

  1. Var uppmärksam på vilka leveranstider som anges på de olika sajterna. Ha inte för bråttom med det du beställer.

  2. Att beställa julklappar eller födelsedagspresenter från Kina kan vara riskabelt om man vill vara säker på att de ska komma fram i tid. Se därför till att vara ute i mycket god tid.

  3. Returreglerna är ofta så krångliga så att många konsumenter inte tycker att det är värt att returnera sina varor. Att köpa två olika storlekar för att sedan prova hemma är inte att rekommendera.

  4. Det finns som regel ingen spårning på paketen från Kina, som konsument har du ingen aning om när paketet kommer och kan inte följa din leverans.

 

Publicerat 2017-12-15