Gå direkt till sidans huvudinnehåll Gå till huvudmenyn Gå till språkväljaren

På denna webbplats används cookies. Vissa cookies är nödvändiga för att webbplatsen ska fungera som den ska. Andra cookies används för att optimera din användarupplevelse och möjliggöra för oss och våra samarbetspartners att ge dig relevant marknadsföring. Genom att klicka på "jag samtycker" godkänner du vår användning av cookies och behandling av dina personuppgifter enligt vår integritetspolicy. I integritetspolicyn kan du även läsa om hur du kan radera eller blockera cookies samt ta tillbaka lämnat samtycke. Läs om vår integritetspolicy och cookiepolicy.

Allt du behöver veta om Kinapaketen och avtalet med Wish

De senaste veckorna har PostNord pressats om en lösning på momsfrågan. Nu är första steget taget genom ett samarbete med Wish, som gör det både lättare och billigare att shoppa från e-handelsjätten.

Efter veckor av diskussioner och systemutveckling är det äntligen klart. PostNord och Wish är överens om en lösning som ska göra det enklare för svenska konsumenter att handla från den populära e-handelsplattformen. Den går kort och gott ut på att alla kostnader hanteras vid själva köpet.

– Den svenska momsen administreras av Wish och alla avgifter bakas in i priset. Det blir alltså inga överraskningar när försändelsen kommer till Sverige, inte heller några onödiga väntetider eftersom paketet går rakt in i brevflödet, förklarar Peter Hesslin som är chef för Solutions på PostNord Sverige.

Här kan du läsa mer om Kinapaketen.

Sedan den 1 mars måste alla betala moms från första kronan på varor som e-handlas i länder utanför EU. PostNords uppgörelse med Wish innebär att momsen betalas in redan vid köpet vilket förenklar för konsumenten.
Sedan den 1 mars måste alla betala moms från första kronan på varor som e-handlas i länder utanför EU. PostNords uppgörelse med Wish innebär att momsen betalas in redan vid köpet vilket förenklar för konsumenten.

Sänker avgiften

Arbetet med att hitta en enklare lösning började redan när Tullverket den 1 mars 2018 skärpte reglerna för moms på varor som e-handlas från länder utanför EU. PostNord fick ett par veckor på sig att ta fram en helt ny process för att administrera momsinbetalningarna, och införde även en avgift på 75 kronor för att täcka kostnaderna för den nya hanteringen.

– Det fina med Wish-lösningen är att vi slipper mycket av det krångliga, manuella arbetet som annars omgärdar de här försändelserna. I dag tar vi ett foto av varje paket och skapar en datafil för att kunna skicka ut en avisering med en uppmaning om att betala momsen.

– I uppgörelsen med Wish kommer nu inte bara paketen skickas till oss utan även en färdig datafil vilket förenklar enormt för oss, och ger oss möjlighet att sänka avgiften radikalt och ta ut denna direkt från e-handlaren och inte konsument, säger Peter Hesslin.

Ladda ner PostNords smarta mottagarapp.

”Det här är bara ett första steg. Vi sitter just nu i diskussioner med andra internationella e-handlare”, säger PostNords Peter Hesslin om överenskommelsen med e-handelsjätten Wish.
”Det här är bara ett första steg. Vi sitter just nu i diskussioner med andra internationella e-handlare”, säger PostNords Peter Hesslin om överenskommelsen med e-handelsjätten Wish.

”Hur mycket lägre?”

När PostNord sände live från Centralen i Stockholm den 29-30 maj pressades företagets ledning av programledaren Lennart Persson som ville veta ”Hur mycket lägre blir avgiften?”. PostNords vd Håkan Ericsson lovade ”under 25 kronor” och det kan också Peter Hesslin skriva under på.

– Det blir det alla gånger, men eftersom vi har ett avtal med Wish är det upp till dem om de vill redovisa den kostnaden eller inte, säger han.
Som konsument är det viktigt att komma ihåg att det här förfarandet än så länge bara gäller den som handlar från Wish. På alla andra paket från tredjeland måste momsen betalas in vid ankomst till Sverige, tillsammans med en avgift på 75 kronor.

– Det här är bara ett första steg. Vi sitter just nu i diskussioner med andra internationella e-handlare. Vi hoppas förstås att fler vill ansluta sig till den här lösningen.

– Det skulle både gynna den växande e-handeln och göra att fler konsumenter kan handla till betydligt lägre kostnader, avslutar Peter Hesslin.

Customer service