Gå direkt till sidans huvudinnehåll Gå till huvudmenyn Gå till språkväljaren

Vi använder cookies bl.a. för att webbplatsen ska fungera ordentligt, för att samla besöksstatistik, optimera användarvänligheten och för viss marknadsföring. Du accepterar användningen av cookies genom att stänga denna ruta. Läs mer om Cookies

Så har brevbäraryrket förändrats

Brevbäraryrket genomgår en transformation. Redan nu får räkningar och brev sällskap av e-handlade paket, matkassar och medicin. I framtiden kommer brevbäraren att leverera varor hela vägen in i ditt hem.

Det är stor skillnad på brevbäraryrket i dag och för 20 år sedan. Då sorterades alla brev för hand innan brevbärarna gav sig ut på sina rundor. Innehållet i brevbärarväskan bestod mestadels av brev, vykort och räkningar.

I dag är det stora maskiner som sköter sorteringen av brev och paket. Digitaliseringen har gjort att svenskarna skickar färre brev och kommunicerar via mejl, sms och sociala medier. Istället har e-handeln ökat

Utvecklingen bekräftas av brevbärare Jean Louis Weber:

– Det har hänt massor sedan jag började arbeta som brevbärare för 50 år sedan. Då gick jag ut med en läderväska med småbrev som man bar med sig hela tiden. Nu är det mer vagnar och cyklar och mindre sortering. Det är också färre brev. På 1990-talet hade vi 80 000 brev om dagen och nu är vi nere i 25 000 brev i mina områden, säger han.

För 50 år sedan var Posten ett statligt verk med befälsordningar i lite halvmilitär stil. Jean Louis Weber minns att det var en mängd förordningar, befordringsgrader och titlar. I dag är arbetsmiljön mer lättsam och kundfokuserad.

– I dag är det mottagarna som styr, e-handeln har växt enormt och PostNord är ledande i branschen. Vi levererar alla typer av försändelser. Förutom brev, vykort och räkningar allt mer reklam, paket och varubrev, berättar Fredrik Nilsson, regionchef på PostNord.

Läs mer om hur du med flexibla leveranser kan du bestämma hur, var och när ditt paket ska levereras.

Om man spanar in i framtiden kommer utvecklingen från brev till paket sannolikt att fortsätta och nya leveransformer se dagens ljus. Enligt PostNords undersökning E-barometern vill  42 procent av de som e-handlar få sina varor levererade till en låst varubox utanför villan eller i entrén till fastigheten. 13 procent vill att brevbäraren har en engångskod till husets digitala lås och ställer varan innanför dörren.

– Vi levererar redan matkassar på helgen och på vardagar. Jag tror vi framöver kommer att ha fler hemleveranser under veckans alla dagar och att kunderna förväntar sig leverans när som helst på dagen, säger Fredrik Nilsson.

I brevbärarens väska

Då:
Vykort
Reklam
Brev
Vissa större försändelser och paket, främst cd-skivor och filmer på 1990-talet

Nu:
Beställda e-handelsvaror
Mediciner
Vykort
Reklam
Brev
Mat
Vin

Fakta brev och paket

2000 skickade vi 3,26 miljarder brev i Sverige. Förra året var siffran 1,74 miljarder – vilket är en minskning med drygt hälften. Samtidigt växer e-handeln så det knakar. För tio år sedan shoppade svenskarna på nätet för 25 miljarder kronor. 2017 var e-handelns omsättning 67 miljarder kronor. Om utvecklingen fortsätter i samma takt kommer summan att fördubblas på 5 år.

Källa: E-barometern Årsrapport 2017