Gå direkt till sidans huvudinnehåll Gå till huvudmenyn Gå till språkväljaren

Vi använder cookies bl.a. för att webbplatsen ska fungera ordentligt, för att samla besöksstatistik, optimera användarvänligheten och för viss marknadsföring. Du accepterar användningen av cookies genom att stänga denna ruta. Läs mer om Cookies

Så har brevbäraryrket förändrats

Mjölken du beställde på nätet är redan inställd i kylskåpet, det nybakade brödet väntar på köksbänken och läkemedel kommer i ett paket direkt till hemmet. Framtidens brevbärare spås kunna leverera morgondagens varor hela vägen in i ditt hem.

Det är stor skillnad på brevbäraryrket för i dag och för 20 år sedan. Innehållet i brevbärarväskan bestod tidigare mestadels av brev, vykort och räkningar, brevbäraren tillbringade mer tid inomhus med sortering och rundorna var kortare.

– I dag är det tvärtom. Vi har maskiner som sorterar och medarbetarna är ute under större delen av dagen, berättar Fredrik Nilsson, regionchef på PostNord.
Utvecklingen bekräftas av brevbärare Jean Louis Weber:

– Det har hänt massor sedan jag började arbeta som brevbärare för 50 år sedan. Då gick jag ut med en läderväska med småbrev som man bar med sig hela tiden. Nu är det mer vagnar och cyklar och mindre sortering. Det är också färre brev. På 1990-talet hade vi 80 000 brev om dagen och nu är vi nere i 25 000 brev i mina områden, säger han.
 
Mer om postmarknadens förändring.

Från titlar till kundfokus

För 50 år sedan var Postverket ett statligt verk med befälsordningar i lite halvmilitär stil. Jean Louis Weber minns att det var en mängd förordningar, befordringsgrader och titlar. I dag är arbetsmiljön mer lättsam och kundfokuserad.

– I dag är det mottagarna som styr, e-handeln har växt enormt och PostNord är ledande i branschen. Vi levererar alla typer av försändelser. Förutom brev, vykort och räkningar allt mer reklam, paket och varubrev, berättar Fredrik Nilsson.

Antalet fysiska brev minskar stadigt, mellan fem och åtta procent varje år, samtidigt som logistiken och e-handelsmarknaden ökar. Bara under andra kvartalet 2017 var tillväxten i den svenska e-handeln 15 procent.

Nya saker att dela ut

Fredrik Nilsson tror att breven kommer att finnas kvar i många år framåt men att brevbäraren kommer få andra försändelser att leverera hem till mottagarna – allt från mediciner till matkassar och mycket annat.

– Vi levererar matkassar på helgen och på vardagar. Om vi tittar på vad som kommer att hända i nästa steg är detta bara början. Jag tror vi kommer att ha fler hemleveranser under veckans alla dagar och kunderna förväntar sig en leverans när som helst på dagen, säger Fredrik Nilsson och avslutar:

– Vi har gjort tester där våra medarbetare levererat hela vägen hem innanför ytterdörren och även testat leveranser till bakluckan på kundens bil, allt för att hjälpa kunderna med att få leveranserna där de önskar, säger Fredrik Nilsson.
 
Läs mer om innovativa leveranser.

Jean Louis Weber har jobbat som brevbärare i 50 år och har sett hur yrket förändrats. "På 1990-talet hade vi 80 000 brev om dagen och nu är vi nere i 25 000 brev i mina områden", säger han. Foto: Sara Hessel.
Jean Louis Weber har jobbat som brevbärare i 50 år och har sett hur yrket förändrats. "På 1990-talet hade vi 80 000 brev om dagen och nu är vi nere i 25 000 brev i mina områden", säger han. Foto: Sara Hessel.

I brevbärarens väska

Då:

  • Vykort
  • Reklam
  • Brev
  • Vissa större försändelser och paket, främst cd-skivor och filmer på 1990-talet.

Nu:

  • Beställda e-handlade varor som elektronik, kosmetik, böcker med mera.
  • Mediciner
  • Vykort
  • Reklam
  • Brev
  • Mat
  • Vin

Fakta brev och paket

I Sverige har brevvolymerna minskat med 42 procent sedan år 2000. När det gäller så kallade A-brev har brevflödet minskat med 57 procent. Nästan nio av tio personer skickar åtminstone ett brev under ett år visar en undersökning av Post- och telestyrelsen (PTS).

E-handeln och därmed paketvolymerna ökar stadigt i Sverige. 2003 omsatte e-handeln 4,9 miljarder kronor. Prognosen för 2017 är 67,7 miljarder kronor. 71 procent av svenskarna uppger att de e-handlar minst en gång i månaden. Källa: E-barometern årsrapport 2016, Post- och telestyrelsen ”Befolkningens användning av posttjänster 2016”