Högt tryck i julhandeln utmanar ombuden | PostNord
Gå direkt till sidans huvudinnehåll Gå till huvudmenyn Gå till språkväljaren

På denna webbplats används cookies. Vissa cookies är nödvändiga för att webbplatsen ska fungera som den ska. Andra cookies används för att optimera din användarupplevelse och möjliggöra för oss och våra samarbetspartners att ge dig relevant marknadsföring. Genom att klicka på "jag samtycker" godkänner du vår användning av cookies och behandling av dina personuppgifter enligt vår integritetspolicy. I integritetspolicyn kan du även läsa om hur du kan radera eller blockera cookies samt ta tillbaka lämnat samtycke. Läs om vår integritetspolicy och cookiepolicy.

Högt tryck i julhandeln utmanar ombuden

Det är fullt i hyllorna hos postombudet Diary Abdulrahman i Djursholm. "Hämta ut era paket så kan vi få plats med fler", vädjar han. Foto: Kristina Sahlén.

Han är en av julens hjältar. Men Diary Abdulrahman behöver hjälp. Om du inte hämtar din leverans i tid riskerar han och andra postombud att drunkna i brev och paket.

Nu går julhandeln in i sin mest intensiva fas. Bara till följd av reafesten Black Friday den 24 november sorterade och levererade PostNord cirka 3,7 miljoner paket och brev kopplade till e-handel de efterföljande tre dygnen. För tillfället strömmar omkring 550 000 paket per dygn genom PostNords nät.

Fullt i hyllorna

En av dem som med framgång kämpar för att ta emot och lämna ut leveranserna är Diary Abdulrahman, postombud i Djursholm utanför Stockholm. Han har drivit SoS Kiosken vid Djursholms torg i två omgångar sedan 2003, nu senast tillsammans med delägaren och kollegan Allan Yuri. Här finns lösgodis, tidningar, tobaksprodukter, Trisslotter och annat smått och gott.
Och så paket då. Massor av paket.
Att e-handeln blir alltmer populär märker Diary Abdulrahman varje dag såhär i juletid. Trycket är påtagligt. Bakom disken finns två rum, fulla av paket. Att sortera inkommande försändelser tar mer än en timme varje dag.
– Jag får mellan 300 och 350 inkommande paket och brev varje dag. De nya lördagsleveranserna är väldigt uppskattade. Bara i lördags lämnade jag ut 190 paket.

Läs mer om hur PostNord hanterar ökningen av e-handlade paket.

Gäller att hålla takten

Ju större trycket är, desto viktigare – och svårare – är det att hålla takten. Kunder som dyker upp utan legitimation kan sinka hanteringen. Då och då kommer bedragare med falska id-kort, men med Diary Abdulrahmans långa erfarenhet tycks det meningslöst att försöka lura honom.
– Jag har 3 450 personer som hämtar ut paket och brev här hos mig, och kontakten med kunderna är det roligaste med jobbet. Det är också ett bra sätt för oss att få in folk i kiosken, säger han.

”Hämta dina paket”

Veckorna före jul är fyllda av små och stora utmaningar, men det finns en utmaning som överskuggar dem alla. Det är att alltför många väntar alldeles för länge – eller helt struntar i – att hämta ut sina försändelser. Trots sms-påminnelser och ett tidsfönster på 14 dagar.
– Det är vårt största problem. Jag önskar att fler skulle hämta ut sina paket och brev lite snabbare. Vi har så många leveranser att vi egentligen skulle behöva bygga ut lokalen, säger Diary Abdulrahman.

Ska minska trycket

PostNord arbetar redan med att utveckla nya leveransformer som ska minska trycket på ombuden till nästa jul. Två nya terminaler öppnar 2018, vilket kommer att öka baskapaciteten.
– Dessutom kommer vi att göra fler hemleveranser till kunderna på kvällstid och fortsätta lördagsleveranserna till ombuden, säger Erika Ahlqvist, distributionschef på PostNord.
PostNords populära mottagarapp kommer också att utvecklas.
– Redan i dag kan man använda den för att bestämma hur hemleveransen ska ske, man kan till exempel få sitt paket bakom garaget, eller uppge sin portkod om det behövs, säger Erika Ahlqvist.
 
Viktiga datum inför jul och nyår

Jobb in i det sista

Nästa år kommer PostNord att öppna fler utlämningsställen, och det behövs. Som det ser ut i dag behöver Diary Abdulrahman jobba till och med på julafton. Men det har han inget emot.
– Vi har öppet i några timmar eftersom det alltid finns personer som är ute i sista minuten. För mig är det viktigast att mina kunder får en riktigt god jul, säger han med ett brett leende.

Det här bör du som konsument tänka på:

  • Vill du slippa köer när du hämtar ut dina paket? Undvik vardagar mellan 17-19 då trycket på ombuden är som högst.
  • Var observant på vilken dag som e-handelsföretaget anger som sista beställningsdag för leverans före jul.
  • Var särskilt uppmärksam om du beställer från utlandet. Om du tänkt köpa julklappar från Kina är du för sent ute.
  • Hämta ut dina e-handlade paket så fort som möjligt för att underlätta för ditt ombud. 
  • Tänk på att också barn behöver giltig legitimation för att hämta ut Rek, paket och postförskott. Det kan vara klokt att adressera julklappar till barnens föräldrar. 
  • Var noga med att ange rätt adress och att emballera dina försändelser.  


Det här gör PostNord för att säkra julleveranserna:

  • Anställer cirka 2 800 extra medarbetare i hela landet.
  • Förstärker kundservice med extra öppettider.
  • Inför lördagsleveranser till ombud i Stockholm, Göteborg och Malmö.
  • Håller extra öppet på serviceställen för stora paket.
  • Inför hemleverans av paket direkt hem till kunder på lördagar på vissa platser i landet.
  • Sätter in extra transporter för att rymma alla brev och paket.
  • Förstärker flygtrafiken för snabbare transporter.
  • Sätter upp 2 300 röda brevlådor för julkorten.

Fakta: Julhandeln i siffror

Julhandeln i Sverige växer för varje år och enligt PostNords prognos kommer vi i år att handla julklappar för cirka 20 miljarder kronor. Var tredje julklapp förväntas köpas via e-handel. Den vanligaste orsaken till att konsumenterna väljer e-handel är att den upplevs som bekväm och enkel. Källa: E-barometern Q3 2017