Gå direkt till sidans huvudinnehåll Gå till huvudmenyn Gå till språkväljaren

På denna webbplats används cookies. Vissa cookies är nödvändiga för att webbplatsen ska fungera som den ska. Andra cookies används för att optimera din användarupplevelse och möjliggöra för oss och våra samarbetspartners att ge dig relevant marknadsföring. Genom att klicka på "jag samtycker" godkänner du vår användning av cookies och behandling av dina personuppgifter enligt vår integritetspolicy. I integritetspolicyn kan du även läsa om hur du kan radera eller blockera cookies samt ta tillbaka lämnat samtycke. Läs om vår integritetspolicy och cookiepolicy.

Viktigt att emballera rätt när du skickar paket

Mosade mobiltelefoner i vadderade påsar. Trasiga glasflaskor där innehållet runnit ut. Krossat porslin i lådor med texten ”aktas” som enda skydd. Så kan det se ut på våra avdelningar för skadat gods.

Att paket som postas går sönder är ovanligt, men det händer. Vi sorterar 400 000 paket per dygn, och ungefär en promille skadas. I de flesta fall beror det på att paketet inte packats på rätt sätt. Anledningen är att väldigt många inte har någon aning om vad som händer med paketet på vägen till mottagaren.

Ett paket som skickas inom Sverige hanteras 10–15 gånger. Det ligger staplat i paketbehållare eller lastbilar tillsammans med en massa andra paket, varav en del kan väga 35 kilo, och sorteras av maskiner på stora terminaler. Här åker de bland annat ner för en fem meter lång rutschkana med 30 graders lutning. Det innebär att paketen kan få bra fart och om saker ligger löst inuti kan de skadas. Paketet kommer inte heller ha ovansidan uppåt hela tiden, och därför måste alla sidor emballeras.

Frigolit eller bubbelplast ger bra skydd och bör fylla hela tomrummet i kartongen. Annars finns det risk för att den trycks in och spricker, eller att varan glider runt och skadas. Tunga, sköra och långsmala varor är extra känsliga och behöver mer skydd, och varor som ligger i samma kartong bör förpackas individuellt så att de inte skadar varandra. Slutligen måste paketet förseglas ordentligt med packtejp, både på längden och bredden. Fäst också frakthandlingen ordentligt så att den inte trillar av och lägg gärna adress- eller kontaktuppgifter inuti lådan.

Kom också ihåg att originalkartonger inte ger tillräckligt skydd – lägg dem i en större låda med emballage runt.

Fem tips för att paketera rätt

1. Lägg varan i en kartong, omgiven av ett jämnt lager stötdämpande material som frigolit eller bubbelplast. Glöm inte skyddet i botten och toppen, paketet kommer inte ha ovansidan uppåt under hela frakten.

2. Se till att det stötdämpande materialet fyller hela tomrummet i kartongen. Annars finns det risk för att kartongen trycks in och spricker, eller att varan glider runt inuti och skadas.

3. Om varan är tung, skör eller långsmal behövs mer skydd.

4. Varor som ligger i samma kartong bör förpackas individuellt så att de inte skadar varandra.

5. Försegla paketet ordentligt med packtejp, både på längden och bredden.

Så många paket skadas

PostNord sorterar 400 000 paket per dygn, och ungefär en promille av paketen skadas.

Läs mer i vår förpackningsguide

Customer service